Avatar billede p38 Nybegynder
05. maj 2006 - 19:32 Der er 7 kommentarer

Kan man have 2 PC'ere på samme RJ45stik ?

Hjemme har jeg en router med kun et RJ45 udgangsstik (det er en Sipura2100). En bærbar og en PC slås om den.
Hidtil har man pænt taget PCledningen ud hvis den bærbar skulle på og omvendt.
Men nu har jeg købt et dobbelt RJ45 stik hos Brinck.
Slut med at fumle med kablerne.
Vi er enige om at der kun skal være een på ad gangen.
Men da de 2 computere er i 2 forskellige værelser kan det ske alligevel at man glemmer at sikre sig at den anden ikke er online.

Hvis jeg prøver at se hvad der sker når begge er online kan jeg med myip.dk se at de har samme IP.
Man det ser ud til at man godt kan bruge outlook-express på den ene PC og samtidig surfe på den anden.

Hvilken straf kan vi forvente ???
Avatar billede never_mind Nybegynder
05. maj 2006 - 19:34 #1
det kan du ikke, da retur trafikken ikke vil vide hvilken computer det skal leveres til, køb en router det løser dine problemer ;)
Avatar billede jps6kb Novice
05. maj 2006 - 19:37 #2
Du skal nok i virkeligheden bare have fat i en switch. De er lidt billigere. :)

Hvis du køber en switch med ex. 8 porte, sætter du bare et kabel fra routeren over i switchen og så dine to PC'ere til switchen. Så skulle det køre. ;)
Avatar billede jps6kb Novice
05. maj 2006 - 19:40 #3
Grunden til at de har samme IP, er at det faktisk er routeren som har IP adressen.
Jeg kan ikke lige finde noget på din router Sipura2100, men jeg kunne forestille mig at den har en indbygget DHCP server, som tildeler dine PC'ere en IP adresse hver, som ikke har noget at gøre med den som er på myip.
Avatar billede never_mind Nybegynder
05. maj 2006 - 19:45 #4
enig en switch kan selvfølgelig gøre det, havde overset han (eller hun) allerede havde en router
Avatar billede ierikk Nybegynder
05. maj 2006 - 19:50 #5
jeg har hjulpet et pensionist par (83 0g 86 år gammel) med at få deres 2 computerer på nettet
de har den billigste TDC opkobling
RJ45 kablet fra modem er tilsluttet en scwitch (købt hos PC Focus i Hobro, pris ca. 100- kr)
og så netkabel til hver computer
Avatar billede jps6kb Novice
05. maj 2006 - 19:53 #6
Ja, men der kan jo være noget med MAC registrering, afhængig af hvilken udbyder og tidligere opsætninger.. det nemmeste vil være hvis routeren fortsat fik tildelt en IP.
Avatar billede p38 Nybegynder
05. maj 2006 - 21:02 #7
Tak til nevermind for det svar jeg efterlyste.
Men som nybegynder har jeg et problem med Eksperten: hvis jeg klikker på Accepter bliver det det sidste svar som får æren....
Hvordan ændrer jeg det brugerID som står ved Accepter ??