Avatar billede louis1 Nybegynder
04. maj 2006 - 11:17 Der er 20 kommentarer

Reducere størrelse af pdf

Hej er der nogen, der ved, hvordan man reducerer en kæmpe pdf-fil, så den kan sendes - uden at det går ud over kvali?

Eller kan man gøre det i InDesign, inden man laver den til pdf?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. maj 2006 - 11:51 #1
Inden du laver den ud fra Indesign skal du først lave den til en Postscript-fil, i Destilleren kan du indstille den til at lave en pdf-fil af forskellig kvalitet.

Når den først er lavet kan du ikke ændre ret meget.
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. maj 2006 - 12:05 #2
"Når den først er lavet kan du ikke ændre ret meget" -- jo det kan man i Acrobat Proff.

Altså, ang. kvalitet -- hvad skal den bruges til?
Avatar billede bashar Nybegynder
04. maj 2006 - 12:19 #3
Hej
Jeg udskriver på mit job ofte til pdf-filer, og jeg har erfaret en bug i vores (temmelig gamle) udgave af Acrobat: Når du har udskrevet og tilrettet din fil, så gem den først som, eksempelvis, x.pdf, og umiddelbart derefter som [navn].pdf (altså hvad du nu vil kalde din fil). Af en eller anden årssag rydder den først der op i dataene i filen og afskaffer de midlertidige og ubrugelige data, der har ophobet sig filen.
Håber det hjælper.

Bashar
Avatar billede vejmand Juniormester
04. maj 2006 - 13:08 #4
Prøv evt. at højreklikke på filen -> Send til -> ZIP-komprimeret mappe

Det er mulighed på min PC, men jeg ved ikke om det reducerer den nok?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. maj 2006 - 14:10 #5
afhængig af hvad den skal bruges til kan man bruge Destilleren til at bestemme størrelsen, skal den vises på nettet kan Standard sagtens bruges, skal den bruges i et blad af højkvalitet må man bruge f.eks. Press indstillingen i Destilleren der jo er en del af Acrobat Proff.
Ellers kan du ikke ændre ret meget selv ikke med Acrobat Proff.
Avatar billede louis1 Nybegynder
04. maj 2006 - 14:33 #6
Problemet opstår når jeg skal sende pdf'en, der består af lidt tekst, billeder og noget, der er scannet ind. Jeg forsår heller ikke, hvorfor de 13 sider blev på 18 KB. Når jeg åbner pdf'er fra nettet, kan det være frygteligt mange sider, uden at de fylder ret meget.
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. maj 2006 - 14:36 #7
Jo i Acrobat kan man bruge 'PDF Optimizer' til at gøre den mindre.
Avatar billede louis1 Nybegynder
04. maj 2006 - 14:56 #8
Jeg opretter pdf'er via InDesign, kan man også gøre dem mindre derfra?
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. maj 2006 - 15:05 #9
Ja... men vi vil jo gerne vide hvad den skal bruges til? Så kan vi bedre vejlede dig. Det går jo ikke at du komprimerer for meget hvis nu den skal til tryk.
Avatar billede louis1 Nybegynder
04. maj 2006 - 15:45 #10
Den skal bruges til tryk, men senere måske også på nettet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. maj 2006 - 16:24 #11
Jeg redigerer et blad der hedder Terrier Nyt, det sker i Indesign kombineret med Photoshop billeder.
Når jeg er færdig bliver den udskrevet som en Postscript fil på ca. 500Mb, denne bliver behandlet i Destilleren og her kan jeg bestemme størrelsen til ca. 5-6Mb eller til trykkebrug ca. 50Mb.
Så laver jeg også en pdf-fil på 10 sider, den fylder så ikke mere en 1,5Mb.
Sidsnævnte kan ses på www.dansk-terrier-klub.dk
Avatar billede louis1 Nybegynder
05. maj 2006 - 09:55 #12
Håber ikke det lyder helt uvidende, men hvad er Destilleren, er det der hvor man skriver create pdf?
Avatar billede doggy82 Praktikant
05. maj 2006 - 10:05 #13
Det er et seperat program som følger med Acrobat Proff.
Har du ikke det må du bare lave PDF'er direkte fra InDesign.

Skal PDF'erne til tryk skal du naturligvis bruge profilen Press (Dansk: Presse)
Og så lave med det samme en til web med profilen Screen (Dansk: Skærm)
Avatar billede doggy82 Praktikant
05. maj 2006 - 10:06 #14
"Og så med det samme lave en..."  :D
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2006 - 10:09 #15
Destilleren hører til pakken med Acrobat prof.
Man laver en Postscript-fil inde fra Indesign, denne kan ikke bruges direkte i trykningen, men omdannes til en Pdf-fil der så kan behandles og bruges direkte i trykkeprocessen.
Indesign kan også lave en Pdf-fil uden brug af Destilleren, også her kan du bestemme størrelsen ved f.eks. at vælge en ringere kvalitet af billeder.
Avatar billede louis1 Nybegynder
05. maj 2006 - 10:16 #16
Tusind tak for svarene. Jeg bruger netop presse i InDesign. Men vil prøve at se, om jeg kan finde Destiller som shareware. Det lyder som om den kan nogle ting...
Avatar billede doggy82 Praktikant
05. maj 2006 - 10:24 #17
En Postscript kan da godt bruges i trykning!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2006 - 10:37 #18
doggy> jeg har blot fået at vide at jeg ikke skal sende Postscriptfilen, (fylder også 5-600Mb) men lave den til en Pdf-fil der fylder en 50-60Mb.
Avatar billede doggy82 Praktikant
05. maj 2006 - 10:44 #19
.. ja det er jo netop pga størrelsen at man laver PDF :)
Og selvfølgelig også til korrektur osv.

Men Postscript er jo netop et enhedsuafhængigt format -- så det er en RIP da glad for at få.
Prøv at lave en PS i ASCI og ikke i binær kode -- så kan du åbne den i en tekst editor og se alt koden :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2006 - 11:21 #20
jeg laver 2 udgaver af bladet, den reducerede fil fylder ca. 5-6Mb og bruges i korrektur øjemed, den anden er den store (50-60Mb, den sendes direkte til trykkeren som dender et blåtryk til endelig godkendelse inden den går i trykken.

Endelig laver jeg en udgave hvor der kun er 10 sider til webbrug.

Det skal bemærkes at jeg ikke er uddannet grafiker, så jeg har fået megen hjælp fra trykkeren m.ht. opsætning af bladet og indstilling af f.eks. Detilleren.
Ved selv at lave bladet på denne måde sparer klubben for flere hundede tusinde kr.