Avatar billede antiquado Nybegynder
03. maj 2006 - 02:30 Der er 8 kommentarer

DNS via Win 2003 server

Jeg har en Win 2003 server sat op som NAT router med 2 netkort. På mine klienter kan jeg lige nu ikke få kontakt til visse sites, bla. microsoft.com og krak.dk. Serveren selv kan snildt vise disse sider selv, så den må give DNS-oplysninger videre forkert.

Jeg leder efter:
1) En årsøg/løsning på problemet og/eller
2) en "best practice" til DNS i sådan en opsætning. Synes ikke at Microsofts indbyggede hjælp er meget værd hvad multihomed opsætninger angår.

Alle tanker modtages!
Avatar billede never_mind Nybegynder
03. maj 2006 - 02:33 #1
prøv på din klienter at skriv (en command prompt) ipconfig /flushdns

er forwarders indtastet under egenskaber for DNS serveren ?
Avatar billede antiquado Nybegynder
03. maj 2006 - 02:50 #2
Flush af cachen er forsøgt.

Jeg forsøgte at sætte forwarders op, men kunne kun få lov til at sætte det op for alle andre domæner end [mitdomæne.dk], fordi AD allerede havde oprettet DNS forward zone for [mitdomæne.dk].

Jeg prøver at slette de autogenerede og sætte rene forwarders op. Er ret meget på dybt vand når det kommer til DNS.
Avatar billede antiquado Nybegynder
03. maj 2006 - 02:56 #3
Stadig ikke noget svar fra de samme sider.
Avatar billede never_mind Nybegynder
03. maj 2006 - 02:58 #4
tror du er det forkerte sted, pben dns snapinét højreklik på din DNS server og vælg properties, vælg fanebladet forwarders, der indtaster din din ISP´s dns adresser.

I langt de fleste tilfælde opretter man sit AD domæne med .local og ikke sit internet domæne navn, da det giver problemer med dns opslag til eget domæne (kan løses med en raound robin løsning), men det andet er i langt de fleste tilfælde en bedre løsning, da man på den måde kan adskille AD domænet og internet domænet.
Avatar billede never_mind Nybegynder
03. maj 2006 - 02:59 #5
hvad sker der hvis du fra din klient pinger en af de 2 førnævnte adresser ?
Avatar billede antiquado Nybegynder
03. maj 2006 - 03:03 #6
Jeg er bange for at du har ramt hovedet på sømmet hvad det primære problem angår. Har nemlig ikke oprettet AD-domænet med .local.
Tror, jeg installerer den forfra og prøver igen.

Kan du give mig en guide til at oprette AD'et korrekt med .local? Eller et sted hvor jeg kan læse om det?
Avatar billede never_mind Nybegynder
03. maj 2006 - 03:07 #7
det er ganske enkelt ;) når du bliver bedt om at indtaste domæne navn (til AD) skriver f.eks mitdomæne.local istedet for mitdomæne.dk, skal der en exchange server ovenpå giver det nogle andre problemer, men de er nemme at løse (den baserer nemlig pr default email adresser på AD domæne navnet, og det vil jo være forkert med et .local domæne), men det tager vi senere hvis det er tilfældet, det er nemt klaret ;)
Avatar billede antiquado Nybegynder
03. maj 2006 - 03:31 #8
Genialt. Jeg vender lige tilbage :)