Avatar billede gumphfy Nybegynder
02. maj 2006 - 18:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dobbelt spændingsforsyning

Jeg skal til at skrive et mindre teori afsnit omhandlende en såkaldt dobbelt spændingsforsyning, men kan ikke rigtig sætte ord på det. Jeg ved udmærket godt at den egner sig specielt godt til OP-AMP, men ved ikke hvorfor?
Så hvis der er en eller anden derude som lige har styr på det, ville jeg sætte pris på hvis vedkommende ville give mig en lille guide med de vigtigste hovedpunkter.
Jeg har lavet en lille opstilling af min forsyning som i kan se her:
http://img87.imageshack.us/img87/8268/dsf6ya.png

På forhånd mange tak!
Avatar billede never_mind Nybegynder
02. maj 2006 - 18:15 #1
grunden til en +/- psu er velegnet til en opamp, er at den så kan benyttes i DC mode, og vil have lige stort råderum på begge sider af 0, benytter man ikke en +/- forsyning, vil man skulle bruge en kondensator, hvis man vil have samme spændings udsving på begge sider af midpunktet af forsynings spændingen. (en en kondensator indfører fasefejl i signalet)
Avatar billede gumphfy Nybegynder
02. maj 2006 - 19:27 #2
Tak for svaret, det er meget nyttigt !
Kunne du eventuelt uddybe det med kondensatorerne? Også hvis du ser i henhold til min skitse?
Avatar billede never_mind Nybegynder
02. maj 2006 - 19:43 #3
havde slet ikke set på din skitse ;) men hvad er formålet med den kobling ? du vil jo have konstant 6 volt på udgangen ?

kondensatorerne på din skitse har ingen direkte betydning for opampén
Avatar billede gumphfy Nybegynder
02. maj 2006 - 19:51 #4
Ja, præcis, jeg vil nemlig have konstant +/- 6 volt eftersom jeg arbejder med lydfiltre her.
Jeg skulle ellers mene at kondensatorerne var der som en slags 'batterier', og har på en eller anden måde inflydelse på stel (0 volt)...
Avatar billede never_mind Nybegynder
02. maj 2006 - 20:07 #5
ja som spændings stabilisatorer, (sæt et 100nF fra + forsyningsbenet på kredsen til stel, så tæt på kredsen som muligt, det fjerner HF støj,), og ligeledes over de 2 22uF kondensatorer.

Du vil
Avatar billede gumphfy Nybegynder
02. maj 2006 - 20:21 #6
Jeg takker, det hjalp en hel del ^^