Avatar billede maudy Nybegynder
29. april 2006 - 16:20 Der er 17 kommentarer

min hjemmeside ses forskelligt fra computer til computer?

Hejsa -

Jeg har en hjemmeside: www.aalborg-cy.dk/Hjemmeside/index.htm

men når jeg ser siden på andre computere, er siden slet ikke så bred?

Hvordan kan jeg ændre dette ? :)

.. Mark
Avatar billede piyang Nybegynder
29. april 2006 - 16:35 #1
Hej - du kan lave en tabel i den str., du vil have siden i og så lægge den deri.mvh Piyang
Avatar billede maudy Nybegynder
29. april 2006 - 16:38 #2
okay .
mange tak.

hvad for en kode er det nu, jeg skal ændre?
Avatar billede piyang Nybegynder
29. april 2006 - 16:41 #3
Lav en tabel med en fast str. pixel i bredden og læg alt i denne tabel. mvh
Piyang
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 16:42 #4
Et simpelt svar: Drop MS Word som editor, og lær at kode rigtig HTML; Vel at mærke HTML, der overholder W3-standarderne.

Et mere uddybende svar:

Din HTML (den bagvedliggende kode, der fortæller browserene hvordan den skal vise dine sider) overholder ikke de af W3C (www.w3.org) nedsatte standarder for HTML-kodning.

W3C er den organisation, der har sat sig for at ensrette HTML-sproget således, at der i fremtiden kun findes én måde at kode HTML på.

Oversat til dansk betyder det, at Word skriver sin egen autonome version af HTML mens browserne (i grove træk) forventer en anden slags HTML. Når Word skriver én form for HTML, som ikke overholder de globale standarder for HTML-kodning (jf. W3.org) vil dine sider ikke blive oversat korrekt.

Man kan sammenligne det lidt med, at Word taler 'svensk' mens browserne, som skal oversætte HTML'en til visning, taler og forventer at koden skrives på 'dansk' - Word og de respektive browsere taler altså ikke samme sprog, og misforstår derfor hinanden. Derfor er der forskel på dine sider fra PC til PC

Hvis det er vigtigt for dig, at dine sider ser ens ud i de mest anvendte browsere, og på de fleste computere, bliver du nød til at skrive korrekt HTML, og følge W3-standarderne.

Der er ingen vej udenom...
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 16:53 #5
Et eksempel på hvorfor, man bør følge W3-standarderne:

Hvis du f.eks. ser din forside i Firefox-browseren (Mozilla Firefox anvendes af stadigt flere internetbrugere) vil du kunne se, at ingen af dine billeder - hverken topbanneret eller forsidebilleder - bliver vist i browseren.

Siden vises ikke på samme måde, som i Internet Explorer fordi Firefox ikke forstår din (Words) HTML.
Avatar billede maudy Nybegynder
29. april 2006 - 17:10 #6
Hejsa.

tak for svarene-

problemet er at jeg kører med en størrer opløsning, end andre.
kan man ikke bare gå ind og ændre det i HTML filen :) ?
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 17:48 #7
Der er flere problemer end det: Så længe du anvender Word som editor kan du ikke gøre meget, og samtidig udelukker du alle, der ikke bruger IE fra at kunne se dine sider korrekt (billeder mv.) - Jeg kan f.eks. ikke se bine billeder når jeg besøger forsiden med Firefox.

Problemet er din HTML. Hvis der var tale om korrekt HTML kunne du få layoutet til at tilpasse sig størrelsen på brugerens vindue. Men så længe der ikke er tale om valid HTML (korrekt HTML) er der ikke meget at gøre.

Der var engang hvor alle og enhver kunne sætte sig ned, og lave en hjemmeside med WYSIWYG-programmer (Word, FrontPage osv.). I dag stilles der større krav til kodningen af HTML - Hvis HTML'en vel at mærke skal kunne bruges til noget. Af samme årsag er der folk, der kan leve af at lave websites via HTML, CSS mv.

Som jeg ser det har du to muligheder:

1. Begynd selv at kode din HTML (i en rigtig HTML-editor) hvilket vil give dig en masse nye muligheder mht. layout og opsætning, og også giver dig mulighed for at benytte CSS. Det tager noget tid at lære men resultatet bliver til gengæld langt bedre; Både for dig, og for dine besøgende.

2. Fortsæt med at bruge Word, og lær at leve med de fejl og mangler det nu engang vil indebære.
Avatar billede maudy Nybegynder
29. april 2006 - 18:29 #8
okay :)

vil jeg få de samme problemer hvis jeg laver den i FRONTPAGE?
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 18:37 #9
Ja. FrontPage er også en WYSIWYG-editor (WYSIWYG = What You See Is What You Get), der indsætter en del ikke-valid kode. Samtidig ændrer FrontPage linjer med selv den mest valide kode til sin egen forståelse af valid kode.

Jeg vil dog  til hver en tid foretrække FrontPage frem for Word - Men ikke hvis jeg skal lave et website, jeg vil præsentere for andre :-)

Jeg skiftede selv FrontPage ud for et års tid siden, og gik over til at kode valid HTML 'i hånden'. Siden da er der sket store fremskridt, min HTML-forståelse er blevet langt bedre og resultaterne er tydelige at se.

Det tager som nævnt noget tid at lære at skrive valid HTML men resultatet bliver _mange_ gange bedre.
Avatar billede maudy Nybegynder
29. april 2006 - 18:41 #10
Okay :D!

Hvad for nogle programmer kan du anbefale i stedet for frontpage?
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 18:44 #11
Hvis du vil udskifte FrontPage, og gå over til at kode 'i hånden', findes der to gode danske HTML-editorer: Stone's Webwriter (http://www.webwriter.dk/) eller TSW Webcoder (http://www.tsw.dk/) - Begge editorer koster nogle få hundrede kroner, og ændrer ikke dine koder uden at du selv be'r om det.

Bemærk at du selv skal kode _al_ HTML hvis du skifter til ét af ovennævnte programmer (Der er ingen WYSIWYG-funktioner). Men du kan altid spørge her på E hvis du løber ind i problemer med selv at kode HTML'en.

Ellers er www.html.dk et godt sted for begyndre at læse om den grundlæggende HTML.
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 18:45 #12
begyndre = begyndere
Avatar billede boxer Nybegynder
29. april 2006 - 20:22 #13
Jeg har tidligere haft nøjagtigt samme problem. Jeg lavede sider i Frontpage og de validerede ikke. Desværre var det det eneste program jeg kunne finde ud af og er det til dels også stadigvæk :o)

Jeg har dog fået øjnene op for NVU. Et godt gratis program hvor du hele tiden kan se om siden validerer. Det er en fordel når man ikke lige er superkoder. Netop fordi du kan validere lidt ad gangen og lave det om hvis det er nødvendigt.
Læs mere om NVU:
http://www.nvu.com/

Tag det på¨prøve og lær det at kende. Jeg tror ikke du kommer til at fortryde det :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2006 - 20:33 #14
Jeg kan kun tilslutte mig apo. Div. editorer er for det meste noget skravl, og jeg har endnu ikke set noget, der kan lave valid HTML.

For en god ordens skyld, så HTML ikke kode, men som det fremgår af navnet (HyperText Markup Language), så er HTML "opmarkering" eller opstilling. Scripting er - igen som navnet antyder - heller ikke kodning, men scripting, som f.eks. anvendes i ASP og PHP.

.Net, C/C++, Pascal etc. er kodning (programmering). Men bare hverken HTML eller CSS. Det er det, der styrer hvordan din side kommer til at se ud, at den i det hele taget kan ses i en browser :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2006 - 20:35 #15
PS: For mit vedkommende er den bedste HTML-editor Notepad, sammenholdt med det jeg selv formår at lave. Jeg omskriver ikke valid kode p.gr.a. en pludselig indskydelse eller foruddefinerede mekanismer fra tiden med MSIE V4.0 :)
Avatar billede olebole Juniormester
01. maj 2006 - 22:22 #16
<ole>

Steen >> mjaahhh ... opmærknings- og scriptsprog består nu også af kode  :)
Hvad f.eks. HTML og CSS angår, så er der ikke tale om programmering i nogen forstand.

Traditionelt har man delt de øvrige op i programmeringssprog og scriptsprog - alt efter, om de er kompilerede eller fortolkede - her er .net-platformen iøvrigt et grænsetilfælde, der spreder benene i begge lejre ... og både og  :)

Jeg har selv skelnet på denne måde, men læner mere og mere mod, at opfatte programmering som en mental øvelse (eller tilstand, om du vil), der er uafhængigt af sproget. Sproget er blot værktøjet.
I virkeligheden er jeg endda gået skridtet videre og ser nu ligeledes den digitale platform som blot en 'tilfældig' ud af mange muligheder. Jo mere jeg lære at kode/scripte/programmere - og jo mere jeg kikker indad og tilbage - bliver jeg klar over, at jeg har lært 'programmering' som begreb/metode/tankegang gennem min opvækst og efterfølgende 20 år som scene- og lydtekniker - uden brug af PC.

Om jeg laver en specialeffekt på et teater, skriver et script i JS eller et program i Visual Studio gør ingen forskel. Den mentale proces (og det er trods alt kernen) adskiller sig ikke stort. Resten handler i det ene tilfælde om at kunne CO2-svejse, svinge en overfræser, bruge en loddekolbe og lave en øjesplejs ... i det andet at kunne forstå et PC-miljø og håndtere et eller flere sprog.

Mit VB-program består af kompileret kode, mens min JavaScript-applikation består af fortolket kode. Der er ingen forskel i kompleksitet - og mentalt var jeg præcis det samme sted, da jeg skrev de to. Ikke desto mindre ville en konservativ betragtning sige, at det første var programmeret og det andet scriptet/kodet.
For mig er det blevet en fiktiv måde at skelne på. Jeg kan ikke mærke forskel ... forskellen ligger på et niveau, jeg ikke har noget at gøre med, hvorfor det ikke giver mening for mig at skelne mellem, om jeg gør det ene eller det andet.

Brugeren 'arne_v' rettede ganske kort min 'konservative' opfattelse i en kommentar for et år eller to siden. Jeg syntes dengang, han ævlede, men har tænkt meget over det (og lært en masse) siden  ;o)
Idag er jeg svinget 180 grader rundt og er nu fuldstændig enig med ham: Det giver ikke mening at skelne i det daglige arbejde.

- just my two(thousand) cents ... undskyld, der gik vist prosa i den  ;D

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
01. maj 2006 - 22:36 #17
PS: Jeg bruger MacroMedia's Homesite i kode-view - med en masse 'private' keyboard shortcuts og små kode-snippets, jeg gerne er fri for at slide mine gigtsvage fumlevorter med  :)
Den er trimmet, så den gør, hvad jeg vil - når jeg vil det. Den er aldrig i vejen og fungerer som en forlængelse af mine arme.

Det er for mig det vigtigste: Find én, der virker godt - trim den, så meget som muligt - og stick to it!  ;o)

WebCoder, som apo nævner, er et udmærket 'rip-off' af HomeSite, hvor man også har muligheder for at lave en lang række personlige trimninger. Jeg har ikke haft de seneste versioner i hænderne, men selvom der var nogle småfejl/uhensigtsmæssigheder i de tidligere, er jeg sikker på, de fleste er blevet rettet.
Den ville jeg personligt vælge fremfor Stones  :)