Avatar billede cronck Nybegynder
29. april 2006 - 10:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Frekvens på fladskærme.

Nu fungerer fladskærme jo ikke helt ligesom CRT Skærme, hvor at jeg helst kører minimum 85 Hz ved 1024x768.

Så kiggede jeg lidt på den her skærm.
http://www.billigmedien.de/shop/productinfo.asp?id=1719

Jeg undrer mig over at de anbefaler højeste oplysning, men ikke højeste frekvens? - Er det mig som er galt på den, eller er det personen som har skrevet det? :o)

Ellers, hvad er der af fordele/ulemper ved at køre høj/lav frekvens på fladskærme?
Avatar billede huset Praktikant
29. april 2006 - 10:24 #1
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. april 2006 - 11:57 #2
Normalt er 60Hz det man bruger på fladskærme da de opdatere hele billedet på en gang og ikke in tynd stirbe af pixels som i en CRT skærm.
Avatar billede cronck Nybegynder
29. april 2006 - 15:23 #3
huset: Den der guide siger da ikke noget om frekvensen?

james t dk: Ja, men hvorfor anbefaler de lav frekvens? Hvad er fordelen?
Avatar billede huset Praktikant
29. april 2006 - 18:25 #4
Du skal kigge på

Frekvens horisontal

Frekvens vertikal

Men James er inde på det rigtige, og han har baggrund for dette
Avatar billede dennispoulsen Nybegynder
29. april 2006 - 19:32 #5
For analoge skærme gælder : Gennerelt skal man aldrig sætte skærmes opdateringsfrekvens højere end nødvendigt.
Dette hænger sammen med at jo højre frekvens jo mere belaster man elektronikken i skærmen og på grafikkortet, hvis udgangstransistorerne på grafikkortet ikke har en ekstrem skarpe flanker vil man også kunne se at skærmen bliver "ulden" ude i hjørnerne.
Hvorledes bestemmer man så den optimale opdateringsfrekvens på analog skærme:
Man sætter skærme til f.eks 60 Hz og så kigger man på et punkt på vægen, således at man netop har skærmen ude i kanten af sysfeltet, her er øjet mest følsom for bevægelser og hvis skærmen flimre øger man frekvensen, indtil flimmeret er væk. Dette er individuelt og også afhængig af hastigheden på fosforbelægningen på skærmen.
Personligt skal jeg typisk op på 70 hz. før det er godt. på billige standard skærme.

For fladskærme er det anderledes : Her vedbliver pixelen ved med at lyse samme styrke indtil den bliver bedt om noget andet, herved får man ikke flimmer ved for lav opdateringsfrekvens, som på analogskærme, så her gælder det bare om at holde frekvensen lav, f.eks 60hz.
Bla. for at undgå at belaste elektronikken.
Der er ingen fordele ved at øge frekvensen på fladskærme, derimod kan skærmelektronikken have svært ved at "pille" analog signalet fra hinanden igen og omsætte det til digitale prikker hvis frekvensen er for høj, og dermed risikerer man at få et dårligt uklart billede
Avatar billede cronck Nybegynder
29. april 2006 - 19:55 #6
Synes at Dennis har givet et rigtig godt svar.

Tak for hjælpen. ;-)