Avatar billede fruut Nybegynder
28. april 2006 - 20:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ati mobility tv-out

Hej,

Det ligner det spørgsmål man ser 1.000 tråde om hver dag, men trods en del søgninger på diverse fora og google har jeg stadig ingen løsning på mit problem - kun anerkendelse (så jeg er altså ikke alene).

Det drejer sig om min bærbar (Acer Ferrari 3200) og (det fra fødslen tilhørende) ATI Mobility 9700 grafikkort.

Problemet er, at jeg ikke kan få farvebillede frem på tv'et. Da det er et problem jeg har set før prøvede jeg følgende løsninger:

1. Tjekke kabler og tilslutninger (S-Video fra min bærbar -> S-Video-indgang på en SCART "boks" som er sat ind i fjernsynets SCARstik) - hjalp ikke.

2. Gennemgå samtlige tv-out formater: NTSC-M, PAL-B, -D, -G, -H, -I, -K, -L - gjorde heller ingen forskel (overhoved!)

3. Ned-/opgradere grafikkort driver. Ikke muligt. Jeg bruger den driver som acer har lagt ud på deres hjemmeside: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/ferrari3200.html - og det er under denne version at jeg har problemet. Jeg prøvede så at downloade en nyere driver fra ati's hjemmeside: https://support.ati.com/ics/support/KBAnswer.asp?questionID=19546 , men den nægtede at installere med beskeden "Desværre kan denne software opdatering ikke installeres på dit system. Kontakt producenten af din notebook for driver-opdateringer" - og da driveren der ligger på Acer's hjemmeside er nyere end den der fulgte med (dog ikke helt sikker), tror jeg næppe at et par ugers mailing frem og tilbage kan ordne mit problem.

4. Rode med indstilling af skærm(e). Jeg stødte på noget pudsigt da jeg undersøgte "advanceret" under egenskaber for skærm -> indstillinger. Der står at den maksimale opløsning er 1024x768. Det er også fint nok, men når jeg går tilbage (skærm -> indstillinger) og tjekker monitor 2 (tv-out) så står den til 640x480 ... (og nu kommer det pudsige) farvekvalitet: Lav (8 bit)

8 bit?! Nå, så må jeg vel bare ændre det manuelt, men det duede ikke. Selvom det er muligt at vælge højere opløsninger og farvekvaliteter så hopper den altid tilbage til 640x480 8 bit.

5. Med en smule håb prøvede jeg at opdatere skærm-driverne (jeg går ud fra at ati driver panelet mente den bærbare pc's skærm og tv-out "skærmen"). Det hjalp heller ikke - eller dvs.: Den kunne ikke finde nogle drivere der passede bedre end de nuværende.

Jeg går ud fra at det enten er et driver problem eller et forbindelsesproblem. Jeg undrer mig en del over at skift mellem PAL og NTSC ikke viser nogen forskel - selvom de begge er sorthvid pt. så burde der også være forskel rent billedemæssigt?

Hvis der er nogen der har nogle foreslag til en løsning - eller kender problemet, så hold jer endelig ikke tilbage.

På forhånd tak
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
28. april 2006 - 20:47 #1
Avatar billede fruut Nybegynder
28. april 2006 - 20:52 #2
Beklager, det kan jeg ikke acceptere. Det var lige lovlig hurtigt du kom er med et 100% reklame-svar. Jeg nægter at tro at denne bærbar ikke kan fungere "out-of-the-box" - eller som minimum med et par fix'es eller andet, udleveret af Acer.

Der må være en løsning, der ikke kræver at man investerer i yderligere hardware.

Ellers tak for henvendelsen.
Avatar billede fruut Nybegynder
28. april 2006 - 20:54 #3
PS: Jeg har også prøvet at konvertere S-Video -> composite, men det gjorde ingen forskel
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
28. april 2006 - 21:17 #4
Du har da ellers forklaret det i rimelige detaljer, men jeg kunne ikke se du havde prøvet det jeg foreslog, derfor svaret med det samme, da det samme problem er løst masser af gange med Colourfix.
Avatar billede fruut Nybegynder
28. april 2006 - 22:06 #5
Det var ikke ment som en kritik, jeg kan bare ikke tro at ati kan have brugt nogle kopmonenter der, tja..., ikke duer/kan konfigureres rigtigt.

Jeg fandt også en guide - kan desværre ikke huske link - som beskrev hvordan man skulle lode pin 12 og 25 i en SCART-boks sammen og det skulle altså få farver frem. Kan ikke huske teorien bag, men at dømme fra slutresultaterne på hans hjemmeside så er det en effektiv løsning.

Ville dog ønske at der var en anden løsning inden jeg begynder at ødelægge mit udstyr.
Avatar billede fruut Nybegynder
28. april 2006 - 22:09 #6
Rettelse: Det var 15 og 20 :) http://camp0s.altervista.org/sVideo/how_to.htm
Avatar billede c-holst Novice
28. april 2006 - 22:32 #7
rimelig sikker på, at det er dette samme princip som også anvendes i alle colorfix. også i den scartmodel som findes i handelen.

tror dog på, at du kommer til at købe en sådan dims, da den løser disse problemer talrige gange, og rigtigt nemt.

Det er ikke nødvendigvis din maskine der er noget galt med, men snarere kombinationen med dit tv.
mit ny gf6200 og mit prosonic tv kan på ingen måde bringes til at vise farver sammen, det kan det til gengæld med mit ti4200 kort. Jeg har rodet meget med disse tin gennem årene på E! og har aldrig fundet eller stødt på noget der løser alle farveprobler, på nær en colorfix. hverken til bærbare eller stationære med grafikkort af alle mærker

uforståeligt ja, men man må nok leve med det da det åbenbart er meget avanceret at lave en standart

prøv dog lige alle ledige scartporte først
bar lige min mening om det
Avatar billede fruut Nybegynder
29. april 2006 - 12:12 #8
Tak, også til John Westcoast, for svarene. Jeg prøvede at slutte det direkte til endnu en indgang på mit TV (et S-Video stik) og det fungerer.

Set i bakspejlet er det nok ret idiotisk af mig at jeg ikke har tjekket det før, men det er fordi jeg plejede at bruge scart tilslutningerne med min stationære pc :)

Tak endnu en gang
Avatar billede c-holst Novice
29. april 2006 - 14:07 #9
med en colorfix, kan du så bruge dine scartporte også:-) fåes fra ca 50 kr...

mener brugeren skarvenvenedi eller noget i den til har et site der udspecificerer denne problematik
http://www.skarven.dk/tvout/