Avatar billede escaton1980 Nybegynder
28. april 2006 - 15:34 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Kundedatabase i access hjælp

Hej alle sammen

Jeg har forsøgt at lave en kundedatabase i access men må indrømme at det går bare ikke. Så måske der var en derude som ville hjælpe for jeg har fået at vide det er så nemt så nemt. :p

Jeg skal have en Kundedatabase hvor man kan:
Søge efter en profil/kunde
Oprette profil
Redigere profil
Gem profil
Slet profil
Udskriv profil
Afslut knap

Og indholdet i en profil skal være:
Telefon
Fornavn
Efternavn
Adresse
By / Postnummer
E-mail

Fritekst (hvor man kan skrive en masse om kunden)

Jeg vil meget gerne give flere points hvis det er, men jeg skal bruge denne kundedatabase inden weekenden er slut. Hvis i er interesset må i gerne kontakte mig på: error1980unconnected@hotmail.com er også på msn.

På forhånd tusind tak
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
28. april 2006 - 16:02 #1
Selve DB skal bare ligge på en pc og gerne i access format.
Avatar billede -anders- Juniormester
28. april 2006 - 16:23 #2
Hej
Som jeg læser det skal du bruge 2 tabeller:

tblprofil (ProfilID,ProfilNavn,ProfilNoter)

tblkunder KundeID,Telefon,ForNavn, EfterNavn, Adresse, PostNrBy,Email

i tblprofil kunne man oprette diverse profiler ??

Når man så opretter en kunde i tblkunder kunne man via en relation mellem tabellerne således vælge den profil kunden skal være tilknyttet. På¨denne måde kan en kunde være reg. med en eller flere profiler. Er det du mener sådan overordnet :o)
Avatar billede -anders- Juniormester
28. april 2006 - 16:25 #3
Hvis det er det skal man ligeledes bruge en datatabel der samler diverse reg. begge veje (mange til mange tabellen).

Hvis en kunde kun kan være tilknyttet en profil kan man nøjes med to tabeller
Avatar billede -anders- Juniormester
28. april 2006 - 16:26 #4
Jeg har skrevet en artikel om relationer og subforms, denne metode er meget anvendlig til din aktuelle opgave. Artiklen er gratis og kan læses her:
http://www.eksperten.dk/artikler/894
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
28. april 2006 - 16:33 #5
hehe jeg får emails hurtigere end jeg kan svarer dig :p

men kunden skal kun være tilknyttet en profil.

Som sagt alle siger jo det er så nemt men jeg finder det ret svært lige nu, er temlig stresset. Jeg vil bestemt læse din artikle, det kunne være jeg ville lærer det.
Avatar billede -anders- Juniormester
28. april 2006 - 16:38 #6
Jeg har desværre ikke tid til at lave det for dig, men du er velkommen til at få tilsendt den demodatabase jeg henviser til i artiklen, den tror jeg kan sætte dig igang med projektet på en fornuftig måde, sig blot til
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
28. april 2006 - 16:39 #7
Den må du da meget gerne tilsende til mig, jeg er igang med at læse din artikle lige nu og så vil jeg forsøge at forstå det hele og prøve mig fremad.
Avatar billede -anders- Juniormester
28. april 2006 - 16:45 #8
Demobase sendt :o)
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
28. april 2006 - 19:58 #9
Hvis der er andre der har en demo eller en form for kundedatabase er jeg stadig interreseret... er i gang med at arbejde i access, men det går langsomt og usikkeret :(
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
28. april 2006 - 20:00 #10
og giver gerne flere points ud hvis det er :) -anders- har i hvert fald fortjent en masse point so far :)
Avatar billede supertekst Ekspert
28. april 2006 - 22:39 #11
Har fulgt med i "slagets gang" - et enkelt spørgsmål:

Når du nævner profil, hvad mener du så?

Er meningen, at du skal kunne søge på de enkelte felter i kundetabellen - inkl. fritekst - eller ?
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
29. april 2006 - 01:53 #12
supertekst

en profil er blot en side med en persons informationer så som:
Kundenummer
Fornavn
Efternavn
Adresse
By / Postnummer
Telefon
E-mail
og en fritekst hvor man kan tilføje en tekst (note)

Mhs til søgning er det kun nødvendigt at kunne søge på kundenummer, fornavn og efternavn og evt telefon nummer.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2006 - 02:13 #13
Har du prøvet at lave en ny database og så vælge en skabelon på Denne Computer, der er en under fanebladet databaser, som hedder kontaktpersoner. Den er nok lidt overkill, men den er genereret på et minuts tid!~)
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
29. april 2006 - 12:01 #14
Ja jeg har prøvet den men den er noget besværlig at redigere og det går ikke så godt med at lave designet om
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2006 - 00:51 #15
Ok, hvis der er en kunde pr. profil og omvendt, så er profil og kunde det samme, dvs. 1 tabel.

Kundenummer (autonummereret)
Fornavn (tekst)
Efternavn (tekst)
Adresse (tekst, 255 tegn)
By/postnummer (tekst)
Telefonnummer (tekst eller tal og så formattere osv.)
E-mail (tekst)
Note (notat)

Så lav en guided formular, så har du noget at arbejde med!~)
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
30. april 2006 - 12:41 #16
spg det var dig der sendte mig en mail med en kundedatabase, jeg havde fundet frem til en i en hård krig, men jeg har nu valgt at redigere lidt i din db og bruge den :) så jeg opretter lige et nyt spørgsmål som du lige ligger et svar i, ik da? :=