Avatar billede stieper Nybegynder
28. april 2006 - 13:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Oprette netværk LAN og WAN

Jeg har 2 computere derhjemme koblet på nettet via en Linksys Router.
Da jeg har cybercity, har jeg en zyxel router, hvor dhcp er disabled, og min linksys wireless tager sig derfor af dhcp.

Internet forbindelsen virker fint fra begge computere som hhv. bliver tildelt ip adresserne 192.168.1.101 og 192.168.1.103

Min stationære pc er koblet til linksys via kabel, hvorimod min laptop er koblet op via Wireless.

Nu vil jeg gerne forbinde disse 2 computere i netværk, så jeg kan kopiere filer osv derimellem.

Jeg har forsøgt med windows indbyggede funktion til at konfigurere et hjemmenetværk, men får bare beskeden "Mshome is not accessible..." når jeg trykker på "View workgroup computers"

Min laptop har WinXP Pro DK
Min stationære har WinXP Pro UK

Hvordan får jeg dem koblet sammen??

PS. Begge computere bliver tildelt ip's automatisk, men er tændt hele tiden, så de har ALTID de samme ip-adresser.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede stieper Nybegynder
28. april 2006 - 13:37 #1
Ok - nu kan de se hinanden i MSHOME, og jeg kan fra min stationære gå ind på filerne fra min Laptop.

Men den anden vej rundt - fra min laptop til min stationære, bliver jeg spurgt om brugernavn og kodeord - hvilket jeg ikke har sat??
Avatar billede idle Nybegynder
28. april 2006 - 13:49 #2
Jeg har for nyligt oplevet det samme med et linksys access point/router og to computere med Windows 98 SE. Jeg kunne kun dele filer "den ene vej".

Jeg er derfor lige med på en lytter her :)
Avatar billede stieper Nybegynder
28. april 2006 - 14:00 #3
Det ser ud til at jeg er ved at spore mig ind på en løsning.

På min stationære (som jeg havde problemer med at koble mig op på) har jeg nu oprettet en ny brugerkonto under kontrolpanelet. Jeg har sat kontoen til en limited account, da den jo kun skal bruges til netværk. Derefter tilføjede jeg et password til brugerkontoen.

Når jeg bruger dette brugernavn i forbindelse med at jeg klikker på min stationære computer i mshome på min laptop, og indtaster det kodeord jeg gav kontoen, ja så kan jeg nu komme ind og se de mapper jeg har delt på min stationære ;-)

Nu sidder jeg bare og roder lidt, da alle mapperne jeg har delt på min stationære bliver vist som tomme, når jeg tilgår dem fra min laptop??
Avatar billede riversen Nybegynder
28. april 2006 - 16:55 #4
din bruger skal have tilladelse til at liste indholder i mapperne... og selvfølgelig også læse og/eller skrive.
Avatar billede stieper Nybegynder
28. april 2006 - 17:58 #5
Jeg fandt frem til problemet. Det var et "hotfix" til Windows XP som begrænsede den mængde filer man kunne share, eller dem man kunne se via share. Fjernede hotfixet og nu spiller det bare.

Lavede også lige en søgning på google efter "xp slow network browsing" - da det gik ekstremt langsomt at se filerne på den anden computer igennem.
Dette gav en del resultater på "tweaks" som har forøget hastigheden markant!! Nu går det "næsten" lige så hurtigt, som var det de lokale filer jeg browsede.
Avatar billede stieper Nybegynder
28. april 2006 - 17:59 #6
Avatar billede riversen Nybegynder
29. april 2006 - 06:37 #7
har aldrig oplevet de ting du beskriver der med xp pro, men trist at der skal så meget til for nogle... hvad tænker ms dog på...
Avatar billede stieper Nybegynder
01. maj 2006 - 09:10 #8
Afslutter spg her.

@riversen:
- Ja det er utroligt at man kan opleve sådanne problemer. Til forsvar for MS er der dog utallige måder at sammensætte sit netværk på, og sjældent er to netværk konfigureret ens , hvilket jo ufravigeligt giver nogle "issues" for dem som ønsker den helt specielle konfiguration. MS er vel nødt til at sætte nogle "stramme" sikkerhedsregler på standard netværksopsætninger, hvorved hastigheden kompromiteres. Dog mener jeg at nogle funktioner i XP pro mht. netværk er meget overflødige, og reducerer hastigheden i en uacceptabel grad. (f.eks. funktionen med "genveje" under "My network places" som jo opdaterer og etablerer forbindelsen til hvert netværksdrev man har besøgt når man klikker på "my network places").

Tilføjer lige nogle ord til lettere søgning:
langsom langsomt netværk wan lan browsing.