Avatar billede edwardspitz Nybegynder
28. april 2006 - 10:36 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan udskriver jeg en regning

Hej

Jeg har gjort et par tjenester for en butik og nu insisterer de på at betale mig :) Derfor skal jeg lave en regning til dem. Jeg har ikke selv et firma og jeg har ikke nogen anelse om hvordan man gør det. Er der nogen der kan hjælpe? Jeg går ud fra at der er nogle formalia som skal overholdes. Er det noget med at regningen skal have et nummer eller sådan noget?! Jeg går ud fra at jeg kan anføre det som B-indkomst? Mine spørgsmål viser lidt om hvor retarderet jeg er når det kommer til den slags :)
Avatar billede spif2001 Nybegynder
28. april 2006 - 10:39 #1
Jeg lytter lige med. Så er du ikke alene om, at være blank mht. regninger :)
Avatar billede martin_moth Mester
28. april 2006 - 11:01 #2
Det kan ikke være i Jylland, kan jeg høre ;o)
Avatar billede levithan Nybegynder
28. april 2006 - 11:43 #3
ellers kan de jo lave en løn seddel til dig med en bestemt timeløn gerne meget høj så det matcher det beløb du skal ha også har du jo endnu et sted du kan sige på cvet
Avatar billede edwardspitz Nybegynder
28. april 2006 - 11:46 #4
Hæ hæ. Jo det er skam i Jylland.

Den med timelønnen kunne være en idé, men den kan jeg desværre ikke bruge.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
28. april 2006 - 11:47 #5
Regningen er kun til forretninges regnskab altså dem du har udført ydelsen overfor.
Det er for at de kan trække beløbet fra INDEN skatten er betalt, ellers skal de betale dig med allerede beskattede penge hvad der jo gør seancen langt dyrere.

Hvad du gør ved din genpart af regningen er din sag det er principielt ikke anderledes end at du fx. sælger din bil eller dit gl. TV i den blå avis.

Du kan umiddelbart gå hen i en boghandel og købe en "Regningsblok" og skrive hvad beløbet dækker og selve beløbet, du kunne også stykke det samme sammen i Publisher eller Word.
Du kan beregne moms på men så skal du beregne det "baglæns" ellers får foretningen jo en højere regning end aftalt.
Avatar billede martin_moth Mester
28. april 2006 - 11:54 #6
husk i den forbindelse:

Pris med moms = pris uden moms * 1,25
Pris uden moms = pris med moms * 0,8

god weekend
Avatar billede edwardspitz Nybegynder
28. april 2006 - 11:58 #7
Tak for svarene!
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
28. april 2006 - 12:02 #8
sålænge du ikke er momsregisteret må du _ikke_ påregne moms - altså din regning skal være UDEN moms... dertil skal der være en dato, et unikt nummer og gerne dit cpr-nr således du kan identificeres korrekt fra Skats side...

Dertil skal der være 'sælger', 'køber' og hvad regning er for og hvad beløbet er på.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
28. april 2006 - 12:13 #9
elskermad> Det siger min revisor nej til. Moms udspecifikationen er her til for forretningens skyld ikke for "edwardsptiz" men han kan ikke addere moms oveni.

Foreksempel en dum bon på 2 notebook købt i Bilka uden mit navn eller fortløbende nummer, momsen specificert ud baglæns (købspris/4) er FULDT gyldig!

Jeg var også overrasket men jeg har min AUTORISEREDE revisors ord for det.

Iøvrig endnu et argument for jer der går og små fusker lidt brug en revisor!
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
28. april 2006 - 12:28 #10
Det du mener må være hvis DU køber i Bilka? For ja, så må du gerne trække momsen fra hvis du har købt det til din virksomhed med private penge... Det er godt nok købspris/5 der er momsen så...

Men hvis edwardspitz som ikke er momsregistreret skal "sælge" til en virksomhed må han ikke lægge moms oveni beløbet... Derfor er 1.000 kr 1.000 kr. Virksomheden han har "solgt" til må så derfor ikke trække moms fra i det beløb - Det er derfor uden moms...
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
28. april 2006 - 14:20 #11
Det er helt korrekt hvad "elskermad" siger, han må ikke skrive moms på..!!! Edvardspitz afregner jo heller ikke "salgsmomsen" til told og skat, da han ikke er momsregisteret. Så med mindre beløbet overstiger 50.000kr, skal der ikke svares moms af beløbet.
Avatar billede dennispoulsen Nybegynder
29. april 2006 - 22:29 #12
Nu må  stoppe det der vrøvl med moms osv.
Som privat mand kan man godt skrive en regning til et firma, så længe varen er leveret, man skrive bare en Dags dato som fås i enhver boghandel. Det er så op til dig om du overholder reglerne for hvormange kr. du laver forretning for om året.
Men ring til det lokale told kontor (ikke skatte(u)væsnet)de er altid meget flinke til at svare på den slags spørgsmål, og de registrerer dig ikke som kriminel :-)
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
06. december 2006 - 15:04 #13
Lukkes ??