Avatar billede malkekoen Praktikant
26. april 2006 - 15:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skifte drevbogstav på systemdisk (C: til ny hdd)

Hej drenge,

Håber sq I kan hjælpe. Har lige fået min nye 250 gb sata disk ind ad døren.

Jeg har partitioneret den i 2 drev - et på 48 gb og et på 188 (det giver i følge windows 250 gb :D). De har af Windows fået bogstaverne G: og H:

Grunden til at jeg har partitioneret dem sådan er, at min nuværende 120 GB hdd er partiioneret i et C: og et F:, hvor mit styresystem ligger på C:

Jeg har brugt Norton Ghost til at lave en ghosting fra C: på den gamle hdd til G: på den nye. Ligeledes fra F: på den gamle til H: på den nye.

Men det giver ballade. Efter at have lavet ghostningen, genstarter jeg uden det gamle drev (C: og F:), og windows starter fint nok frem til selve windows skærmen, hvor jeg skal indtaste password til min profil. Der går den simpelthen i stå og låser.

Det er her jeg skal bruge jeres hjælp: Hvad er der i vejen? Jeg har selv på fornemmelsen, at det er fordi den nye hdd ikke hedder C: og F: - for det kan jeg jo ikke få lov til at kalde dem når det gamle drev hedder C: osv.

Hvordan kommer jeg rundt om det???
Avatar billede venturer Nybegynder
26. april 2006 - 15:37 #1
Håber du kan engelsk.. Beskrivelsen står nemlig her :)
http://www.petri.co.il/change_system_drive_letter_in_windows_xp.htm
Avatar billede venturer Nybegynder
26. april 2006 - 15:39 #2
...og nu har jeg også læst alt hvad du skriver... Prøv om du kan starte op i Fejlsikret Tilstand før du prøver på hvad ovenstående link beskriver.

Det er sandsynligvis fordi nogle af de programmer der automatisk starter når du logger på skal bruge den oprindelige sti (c:\). Windows i sig selv er principielt ligeglad med hvilket drevbogstav den har. Også hvis dette bliver ændret efter installation.
Avatar billede malkekoen Praktikant
26. april 2006 - 15:48 #3
SUPER!!!!!!!!!! MANGE TAK!!!!!!
Avatar billede venturer Nybegynder
26. april 2006 - 15:55 #4
Skriv lige om det virker :)
Avatar billede malkekoen Praktikant
26. april 2006 - 20:03 #5
Fik det klaret. Finten var at partitionere UDEN at tildele et de nye partitioner et drevbogstav. Norton Ghost kan godt overføre alligevel. Og til 2 partitioner :).... Så snart man booter uden den gamle disk tildeler windows selv de rigtige drevbogstaver. Nu kører det!!!
Avatar billede venturer Nybegynder
17. maj 2006 - 08:50 #6
Hvis du fik det til at virke er det måske på tide at du få lukket dit spørgsmål? ;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
17. maj 2006 - 18:00 #7
mange tak for hjælpen - og undskyld den sene lukning :)