Avatar billede sorenzoo Juniormester
26. april 2006 - 09:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Udregning af tagflade

Skal have nyt tag og skal så gerne vide hvor stor min tagflade er... rimelig vigtigt...
Er sikkert ekstremt enkelt. Mit hus er 7 x 8 meter og har en taghældnig på 45 grader.???
På forhånd tak for svaret.
Avatar billede krogsager Nybegynder
26. april 2006 - 09:32 #1
Er der også udhæng på taget?
Avatar billede sorenzoo Juniormester
26. april 2006 - 09:36 #2
Nej. det er er uden udhæng.
Avatar billede rynke10 Novice
26. april 2006 - 09:36 #3
Det var et lille hus. Men tagfladen er 79,2 Kvm.
Hvis du ser ind i gavlen, har du 2 ens trekanter. Den er 3,5 meter (½delen af huset) lang og 3,5 meter høj. Med pytagoras kan du finde længden på taget.
Kvadratrod af (3,5^2+3,5^2) = 4,95 meter. Gang med 2 (begge sider af huset) og gang med 8, længden af huset.
Avatar billede sorenzoo Juniormester
26. april 2006 - 09:41 #4
Kan godt være jeg evt ikke er helt sikker på at det er 45 graders hældning... det er en murermestervilla, med udnyttet tagetage... kan det være mig der er galt på den og taghældningen nok er 90 istedet... lyder mere fornuftigt tror jeg... men hvad er min tagflade så....?? Tak...
Avatar billede ladyhawke Novice
26. april 2006 - 09:47 #5
jeg håber ikke hældningen er 90 grader (vinkelret)
Avatar billede krogsager Nybegynder
26. april 2006 - 09:48 #6
Hvis taghældningen er 90 er det ikke et tag, men en væg ;-)  45 grader lyder fornuftigt!
Avatar billede rynke10 Novice
26. april 2006 - 09:49 #7
De 45 grader lyder nu fornuftigt nok. Nu skriver du ikke om det er de 7 eller 8 meter der er i gavlen, men det giver nu det samme.
Det lydere bare ikke af så meget, husets grundareal er så kun 56 kvm
Avatar billede spif2001 Nybegynder
26. april 2006 - 09:52 #8
men du må hellere måle den hældning - betyder at tagarealet kan svinge indenfor 65 - 85 kvadratmeter!
Avatar billede sorenzoo Juniormester
26. april 2006 - 10:03 #9
Jamen mit hus er 55 kvm så det passer godt nok så...+ 55 kælder og 35 tag etage... synes bare ikke det lød af meget... jamen smid et svar og mange tak for hjælpen..
Avatar billede spif2001 Nybegynder
26. april 2006 - 10:05 #10
og du er sikker på hældningen er 45 grader? - det er jo noget af en areal forskel hvis den ikke er...
Avatar billede sorenzoo Juniormester
26. april 2006 - 10:08 #11
Det satser vi på.. jeg bestiller bare rigeligt og hvis jeg får tilovers får hunden sku også tegl på hunde huset...
Avatar billede rynke10 Novice
26. april 2006 - 11:56 #12
Hvis du bare måler højden på gavlen, så er det let nok at regne ud. Det passer nok ret godt med 45 gr hældning. Hvis det er 35 gr istedet for, så ville der ikke være lofthøjde nok på tagetagen til at den kunne være udnyttet.