Avatar billede okkels Nybegynder
25. april 2006 - 17:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med USB 2 IDE-kabel på 2,5" harddisk

Hej folkens

Min bærbare PC gik forleden helt ned med fejlen 'Unmountable_Boot_Volume', som er omtalt i massevis andre steder.

Et af rådene er, at man tjekker sin harddisk vha. chdsk, så til det formål har jeg købt mig USB 2 IDE-kabel, så jeg kunne slutte den syge harddisk fra min bærbare til en rask computer for at tjekke og forhåbentligt reparere den.

Efter lidt bøvl med kablet, der åbenbart bliver leveret med en kendt fejl på (læs eventuelt http://www.northq.com/faq/da/index.php?sid=244262&aktion=artikel&rubrik=037&id=478&lang=da), så har jeg nu fået loddet det sammen, så harddisken kører.

MEN: når jeg har sat det hele sammen og tilsluttet den syge harddisk til en rask computer registrerer den ganske vist, at der er koblet en ny harddisk på. Jeg kan også gå ind og se harddisken i 'Sikker fjernelse af hardware', men den dukker ikke op i hverken Stifinder eller når jeg søger efter den i Kommandoprompt.

Jeg har testet kablet med en 3,5" harddisk, og der er der ikke noget problem med at få harddisken frem som en ekstra disk. Men ligeså snart jeg slutter en 2,5" harddisk til (har prøvet både med en syg og en 'rask' disk) så sker der absolut intet.

Det er ret essentielt, at jeg får mine data fra disken, så alt hjælp er MEGET værdsæt!

På forhånd tak.

/K. Okkels
Avatar billede nopsen Ekspert
25. april 2006 - 18:32 #1
det er sommetider nødvendigt at importere disken inde fra diskhåndtering, har du prøvet det?
højreklik på denne computer - administrer - diskhåndtering.
hvis disken findes, højreklik på den og vælg importer.
Avatar billede okkels Nybegynder
25. april 2006 - 19:06 #2
Tak for kommentarer.

Det virker til, at den syge harddisk staller alle kontrolfunktioner. Jeg kan i hvert fald ikke få lov til at gå ind i diskhåndtering eller systemadministration så længe disken er sat i. Ligeså snart jeg hiver USB-stikket ud igen går det dog fint.

Det kunne lade til, at forbindelsen fra den eksterne harddisk til computeren er meget, meget langsom, syntes jeg, og dermed sløver hele computeren ned. Men det kan jeg nu ikke forstå, idet det burde køre med USB 2.0.

Er der andre gode bud? Er der eventuelt en eller anden måde at få direkte adgang til harddisken udenom Windows (hvis det nu er det, der sløver den ned)?
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. april 2006 - 01:59 #3
der er programmer der kan redde data, og evt checke/reparere din disk..

check her  http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. april 2006 - 02:05 #4
www.runtime.org  prøv evt getdataback
Avatar billede okkels Nybegynder
27. april 2006 - 10:23 #5
Jeg forsøgte mig frem med GetDataBack fra Runtime, men heller ikke den kunne gøre noget ved problemet. Deres program kørte simpelthen fast, når jeg tilsluttede min harddisk.

Jeg har dog fundet en løsning på problemet. Jeg koblede harddisken direkte til en rask computers IDE-port (og sprang altså uden om USB-kablet), satte den til at være en slave på den pågældende computer - og vupti, så kunne jeg få lov til at køre chkdsk.

Der skulle imidlertid lige endnu en modificering til mit NorthQ-stik til, før det virkede, idet jeg blev nødt til at bøje et ben af adaptaren fra 2,5" til 3,5" for at det passede ind i IDE-porten.

Det kabel er det værste juks, jeg længe har set, men der kom løsning på anden vis.