Avatar billede ossi Nybegynder
06. maj 2001 - 12:44 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg det?

Hej,

Jeg har tænkt på at købe et TV kort til min computer så jeg kan se fjernsyn på PC\'en.

Hvad koster et sådan kort?
Hvis jeg nu køber det findes der så et program så jeg kan optage ting (ligesom med en video) og gemme det på harddisken og så se det senere??? F.eks. i RealPlayer format!?!

MVH
Ossi
Avatar billede cstern Nybegynder
06. maj 2001 - 12:57 #1
Pinnacle miro PCTV Rave - koster kun ca 500 kr så vidt jeg husker. Fungerer perfekt og har også tekst-TV. Kan gemme i AVI format.
Avatar billede ossi Nybegynder
06. maj 2001 - 14:27 #2
Hvordan fungerer det?

jeg sætter kortet i > Sætter et antenne stik i? > installerer noget software > Ser Tv på PC\'en?

Hvis jeg nu vil gemme et 30 min. klip - Hvor meget fylder det sådan ca. i AVI?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
06. maj 2001 - 14:29 #3
det fylder temmeligt meget.... mener det er omkring 1.5 gb fordi det avi er helt ukomprimeret..
hvis du vil optage mange minutter eller timer skal du have fat i et program der kan optage i mpeg eller divx eller sådan noget
Avatar billede ossi Nybegynder
06. maj 2001 - 14:35 #4
Hmm - Jeg er totalt newbie!

Hvis nu jeg køber et sådan kort... Hvor får jeg så fat i et sådan program til at optage mpeg??? Er det mon noget jeg kan finde ud af??? Hvad vil en 30 min. film så fylde?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
06. maj 2001 - 14:53 #5
jeg har ingen tv-kort selv, men jeg kender en der har et, og han optager i divx
kan prøve at spørge ham i morgen
Avatar billede nomiz Nybegynder
06. maj 2001 - 14:55 #6
Du kan købe AverMedia\'s TV98-kort. Der følger software med så du kan optage. Hvis du bruger Windows Millenium kan du også optage i Windows MovieMaker!

/vh
Simon
Avatar billede cstern Nybegynder
06. maj 2001 - 15:09 #7
PCTV fungerer som du beskriver, - sæt i, installer software, kør.
AVI fylder ganske rigtigt meget. Måske er der en anden løsning der er bedre.
Avatar billede techno_dk Nybegynder
06. maj 2001 - 15:14 #8
Jeg har selv et Happauge WinTV pci, det er jeg godt tilfreds med, der er alle programmer man skal bruge, og så kan du bruge Windows Movie Maker til at lave små video sekvenser til nettet, det koster ca. 600 kr, og så er det incl. Radio Tuner.
Avatar billede techno_dk Nybegynder
06. maj 2001 - 15:15 #9
Og så kan du jo downloade Virtual Dub til at lave DivX film.
Avatar billede ossi Nybegynder
06. maj 2001 - 16:43 #10
OK - Her er vad jeg engtelig vil:

Jeg vil have et TV kort så jeg kan se Tv på PC\'en > Jeg vil gerne kunne optage forskellige serier fra fjersynet og ælgge dem ind på computeren!

Jeg har Windows ME!

Nu skal jeg helst bruge en udførlig vejledning:
1. hvad for et kort skal jeg købe
2. Hvad koster det
3. Hvordan gør jeg det nemmest så det ikke fylder alverden

mvh
ossi
Avatar billede techno_dk Nybegynder
06. maj 2001 - 17:10 #11
1. Hauppauge WinTV pci.
2. ca. 600kr.
3. Brug Windows Movie Maker det komprimere video\'en så den ikke fylder så meget ellers brug Virtual Dub hvis det skal være super kvlitet (se www.vcdhelp.com)
Avatar billede cstern Nybegynder
06. maj 2001 - 17:41 #12
Jeg har lige nu prøvet MS Movie Maker med Pinnacle miro PCTV - det virker fint!
Avatar billede madizone Nybegynder
06. maj 2001 - 18:47 #13
Hvis du skal bruge et kort uden kompressionsteknik til at gemme i komprimeret format så kræver det minimum en 600 MHz CPU for et acceptabelt resultat.
TV-kort er udmærket til det som de er designet til nemlig at SE fjernsyn på, men skal du optage en del så forvent dig ikke noget videre genialt.
Optager du bare et ukomprimeret 15 minutter klip på en gigabyte eller 2 så kan det komprimeres bagefter via. MPEG-encoder programmer, til fungere tilgengæld upåklageligt uanset hvilken CPU man har.

Men vil du optage udsendelser, musikvideoer, film og lign. så vil jeg anbefale dig at købe et Pinnacles Studio MP10 pakke, som giver dig et modul der optager direkte i MPEG format, og derfor spare dig for kvalitetstab og brug for dyre processorer.
MP10 koster dog et godt stykke over 2000 kr. så vidt jeg ved, men så har du også det perfekte udstyr til at fremstille Video CD\'er, MPEG-filer, e-mail video og lign.
Avatar billede xiii Nybegynder
08. maj 2001 - 21:35 #14
Jeg har et Hauppauge WinTV PVR, det kan optage i mpeg2, og det fylder ca. 1 gigabyte pr. time.
Man kan så redigere det optagede med Ulead VideoStudio 5.0
Jeg har set det på edbpriser til ca 2300,-

vh
xiii
Avatar billede kurtp Nybegynder
19. maj 2001 - 14:52 #15
Hej Ossi
Har du købt?

Jeg kender for lidt til TVkortene men vil dog gerne lige kommentere en enkelt ting.

Jeg ved ikke hvor god en kvalitet de her omtalte ting har, for mit eget vedkommende redigerer jeg film der gerne skulle holde S-VHS/Hi8 kvalitet og de fylder 13-14gigabyte pr time og da datamængden og kvalitet hænger nøje sammen kan du begynde at regne på i hvilken kvalitet det ovenstående har.

mvh

    Kurt
Avatar billede madizone Nybegynder
19. maj 2001 - 15:09 #16
Miro\'s kort optager i M-JPEG format, som giver et fair billede med en datarate på ca. 1200 kb, det giver ca. 4,5 GB pr. times video.

Bruger man MP10-pakken, så optages der i MPEG-1 format, som giver en størrelse på ca. 600-700 MB pr. time - så får man det i en pæn kvalitet lige til at distribuere ned på CD-ROM.
Avatar billede kurtp Nybegynder
10. august 2001 - 00:23 #17
Lige en lillle tabel der måske kunne være sjov at have

Komp.  Kvalitet    Mb/s.    Min. pr. GB(min:sek)
  1:1    Broadcast    21.2        0:49
  2:1    Direkte TV  10,6        1:38
  3:1    Betacam Dig.  7,0        2:27
  4:1    Betacam pro.  5,3        3:16
  5:1    Beta. semipro 4,2        4:05
  7:1    Hi8,s-vhs pro 3,0        5:43
10:1    Hi8,s-vhs    2,1        8:10
15:1    Video8,vhs    1,4        12:15
Avatar billede madizone Nybegynder
10. august 2001 - 08:17 #18
Både MPEG-1 og MPEG-4 leverer kompressionsrater på 25:1 og bedre.
Avatar billede kurtp Nybegynder
15. august 2001 - 11:21 #19
Vi er helt enige,bare vi husker,som det fremgår af skemaet, at jo mere vi komprimerer jo dårligere bliver kvaliteten. MPEG-4 vil så være lidt bedre end MPEG-1 ved samme komprimeringsgrad.
Avatar billede kurtp Nybegynder
15. august 2001 - 11:28 #20
For øvrigt kan jeg se at mit DC10plus kort er istand til at redusere størelsen på videoen så meget at komprimeringen ville svare til 110:1