Avatar billede christian_h Nybegynder
25. april 2006 - 00:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Formater indtastning i excel 2003

Hej Alle.

Hvis man indtaster flg. i en celle i excel:
hvordan får man så excel til at vise det som
25-04-05 23:58 når der trykkes enter.
??.

Mvh.
Christian_h
Avatar billede vejmand Juniormester
25. april 2006 - 07:08 #1
Hvis du indtaster det uden mellemrum, altså 2504052358 kan du formatere som brugerdefineret ##-##-## ##":"##
Cellen kan så ikke bruges i formler, da Excel ikke kan genkende den som dato og tidspunkt.
Avatar billede christian_h Nybegynder
25. april 2006 - 08:44 #2
Så kan det ikke bruges, cellen skal kunne bruges som del af en formel senere, som dato og tid. Er der andre der har forslag ?

Mvh.
Christian_h
Avatar billede x-lars Novice
25. april 2006 - 13:42 #3
=(VENSTRE(A1;2)&"-"&MIDT(A1;3;2)&"-"&MIDT(A1;5;2))&" "&MIDT(A1;8;2)&":"&HØJRE(A1;2)
Hvis man har datoen stående i A1 og den altid tastes på denne måde.

Formateres som tal. Så giver NU() - cellens indhold da 366 hos mig, så der må kunne regnes med det!

Jeg kan ikke se, at du kan give selve cellen et format, så den fanger, at det er en dato og et tidspunkt, du har indtastet.
Avatar billede christian_h Nybegynder
25. april 2006 - 14:06 #4
Hmm, ja den formaterer det, men ikke i den celle hvor det bliver indtastet, det skal virke på den måde at hvis man taster 250406 2056 i celle A1, når der så trykkes enter, skal cellens indhold ændres til 25-04-06 20:56

Mvh.

Christian_h
Avatar billede x-lars Novice
25. april 2006 - 19:22 #5
Så skal du nok over i noget VBA. Hvordan har du det med det?
Avatar billede christian_h Nybegynder
25. april 2006 - 20:06 #6
Det må det gerne være, har arbejdet en del med Visual Basic, men det er længe siden, så det er lidt langt væk.

Christian_h
Avatar billede x-lars Novice
29. april 2006 - 16:36 #7
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
Application.EnableEvents = False

On Error GoTo fejl
        Range("IV1").Select
        ActiveCell.FormulaR1C1 = _
            "=(LEFT(RC[-255],2)&""-""&MID(RC[-255],3,2)&""-""&MID(RC[-255],5,2))&"" ""&MID(RC[-255],8,2)&"":""&RIGHT(RC[-255],2)"
        Range("IV1").Select
        Selection.Copy
        Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
            :=False, Transpose:=False
        Range("IV1").Select
        Application.CutCopyMode = False
        Selection.Copy
        Range("A1").Select
        ActiveSheet.Paste
fejl:
Application.EnableEvents = True

End Sub
Avatar billede x-lars Novice
29. april 2006 - 16:37 #8
Koden skal ligge i This Workbook-modulet (ellers virker den ikke automatisk). Forudsætningen er, at datoen altid tastes i A1 og på den samme måde.
Avatar billede x-lars Novice
29. april 2006 - 16:56 #9
Ved nærmere eftersyn: pas på med denne kode, da den starter med at slå events-handleren fra.

Jeg prøver om jeg kan finde en anden måde at gøre det på og vender tilbage.
Avatar billede x-lars Novice
15. maj 2006 - 23:21 #10
Beklager, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke! Æv, :(

Problemet med koden ovenfor er, at den efter indtastning, opretter en formel, der giver celleindholdet det ønskede format, kopierer denne celle, og sætter indholdet, ikke formlen, ind i den oprindelige celle. Det er imidlertid den omstændighed, at der ændres på indholdet i cellen, der udløser makroen og derfor bliver den ved at køre i ring uden at kunne "se", at den har udført sin opgave!

Håber, at der er andre, der kan hjælpe dig, men jeg tillader mig at tvivle.
Avatar billede christian_h Nybegynder
08. juli 2008 - 21:07 #11
Lukket