Avatar billede kokken Nybegynder
24. april 2006 - 21:31 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Bios upgrade på en ALDI-maskine

Har via Medions danske hjemmeside hentet en ny bios og printet deres vejledning ud. Ved genstart af maskinen med den tilhørende support-cd, kan man ikke -som de skriver- komme ud i dos-promten. Her skal jeg nemlig søge efter den udpakkede bat-fil og sætte den igang. Har lagt efterfølgende brændt de 3 filer fra den udpakkede biospakke på en cd-rom og dernæst forsøgt at boote fra cd-rom drevet. Dét vil maskinen så heller ikke. Hvad gør jeg forkert ?
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2006 - 21:46 #1
Nu ved jeg ikke hvorfor du vil updatere din BIOS men et link til den update du omtaler er nødvendigt for at hjælpe, men foreløbig kan jeg da sige at du naturligvis skal brænde din cd så den er bootable
Avatar billede kokken Nybegynder
24. april 2006 - 22:00 #2
Jeg har vrøvl med min brænder og har et håb om, at jeg kan få den til at virke igen, efter en upgrade af bios. For at komme ud i dos-prompten, skal C-drevet vel være formateret i FAT32, hvilket det ikke er. Det er i NTFS.
Sådan ser deres vejledning ud:

Medion AG
Bios Update
1.11
DOS
Dato 27.04.2004
Tidligere downloadede 109512

Bios Update til MD 8080 mainboard.
+++Instruktion i opdateringen af BIOS+++

1. Udpak den downloadede fil til en mappe på partition E: på Deres harddisk.

2. Genstart herefter Deres computer med CD'en "Application & Support" i drevet.

3. Ved MS Windows CD-ROm Boot-menuen vælg da: "Boot from CD-Rom"

4. I Application-/Support-CD Start-menuen vælg da: "MS-DOS Prompt"

5. Til sidst skal De eksekvere md8080.bat filen, som kan findes på partitionen C:\ i mappen, som angivet i pkt. 1

6. Start opdateringsproceduren ved at trykke på en given tast.

7. Efter BIOS opdatering bedes De genstarte computeren.

Information:
For at udpakke alle filer tryk på ”extract”-knappen. Filerne vil nu blive udpakket til mappen som du selv navngiver.

Vigtigt:
Ved fejl i forbindelse med denne opdatering, påtager vi os intet ansvar for skadet eller mistet data. Kunden indvilliger i dette når at opdateringen bruges.
Avatar billede kokken Nybegynder
24. april 2006 - 22:02 #3
Det er i pkt 4, at filmen knækker. Jeg kan IKKE vælge MS-DOS Prompten
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2006 - 22:55 #4
Hvis du mener at det er et hardware problem (din DVD brænder) hjælper det med garanti ikke at updatere Computerens BIOS. Hvis du mener det er et software problem så prøv at downloade og installere CdburnerXP http://www.cdburnerxp.se/download.php den plejer at virke
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. april 2006 - 23:24 #5
Hvis du har et floppy-drev i maskinen, kan du evt bruge en windows 98 bootdisk istedet. En sådan kan downloades her:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

E: drevet er formateret i fat32 og det er derfor du skal udpakke filen til det drev.
Når du så booter på en win98 eller dos diskette bliver dine ntfs partitioner usynlige og e: drevet vil nu optræde som c: drev. Hvilket giver forklaringen på hvorfor de nævner e: drev i punkt 1 og c: drevet i punkt 5. Det er samme partition.
Avatar billede kokken Nybegynder
25. april 2006 - 17:42 #6
>tonnybrandt: Kan ovenstående hentes og brændes på en cd-rom og derefter anvendes ? Jeg har nemlig ikke noget A-drev.
Avatar billede kokken Nybegynder
25. april 2006 - 17:44 #7
>helgec: Skulle ovenstående kunne fikse min brænder ?
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2006 - 19:55 #8
Med min viden som også er temmelig begrænset vil jeg klart afvise at en BIOS update vil hjælpe på din brænder, MEN forklar lidt nærmere om hvad det er for problemer du har med din brænder, hvis det er et software problem kan du jo som tidligere nævnt prøve http://www.cdburnerxp.se/download.php
Avatar billede kokken Nybegynder
25. april 2006 - 20:44 #9
Efter downloadning og upgrade af ny firmwear til min brænder, har den ikke virket optimalt. Faktisk virker den slet ikke mere, uanset hvilket pgm. jeg anvender. Hele maskinen er lige godt 2 år gl., så det er vel lige tidligt nok den står af. Har slettet den nye firmwear og lagt den gamle ind igen, uden held. Ved flere fejlmeldinger/fastfrysninger af programmet, har Windows forslået en upgrade af bios. Derfor ville jeg prøve det.
Avatar billede kokken Nybegynder
25. april 2006 - 20:55 #10
Har netop afprøvet cdburnerxp, og efter brænding af 1½ nummer til en skive, gik også dette pgm. ned :-( Surt
Avatar billede columbus Nybegynder
07. maj 2006 - 23:36 #11
efter du har trykket enter til "Boot from CD-rom", så trykker du straks F8, så burde du få windows egen bootmenu frem, og her kan du vælge "Safe Command propmt only". (ikke den alm. commandprompt).
Så ender du i dos hvor du skal gå ind på c: (dette svarer til e: hvor du har placeret bat filen. Denne hedder bare c: da NTFS partitionerne ikke vises i dos)
Så kan du følge punkt 5 og frem.

Men det er rigtigt at det nok ikke vil hjælpe på dit CD-drom drev.
Avatar billede kokken Nybegynder
08. maj 2006 - 18:48 #12
Hej columbus. Jeg vil teste din vejledning en af de nærmeste dage, når der er mere "luft" i den daglige tidsplan. Vender tilbage....
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 10:19 #13
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??
Avatar billede kokken Nybegynder
28. juli 2007 - 12:20 #14
Så er der, desværre, gået det meste af et år siden dette ? blev oprettet. Undskyld til jeg begge for det. I øvrigt var brænderen stået af og en ny måtte købes. Denne virker upåklageligt.
Nu er det mit grafikkort der driller. Efter instalation af en nyere driver til kortet, er det næsten umuligt at se noget på skærmen. Der er striber og tern i regnbuens farver. Det er ikke så slemt i starten nr maskinen ge er tændt, men efter en kort tid sker ovenstående. Inden jeg farer ud og køber et nyt grafikkort, bør jeg vel opdatere min bios eller ?....
I øvrigt har Medion ændret deres vejledning til udførelsen af dette punkt, men jeg har stadig problemer med at komme ind i C-drevet (E-drevet) i DOS. Se nye vejledning her:
Medion AG
Bios Update biomd8080.exe
1.11
DOS
Dato 27.04.2004
Tidligere downloadede 140198

Bios Update til MD 8080 mainboard.
+++Instruktion i opdateringen af BIOS+++

1. Udpak den downloadede fil til en mappe på partition E: på deres harddisk.

2. Genstart herefter Deres computer med CD'en "Application & Support" i drevet.

3. Ved MS Windows CD-Rom Boot-menuen vælg da: "Boot from CD-Rom"

4. Tryk straks herefter, hurtigt på F8-tasten.

5. I Windows opstartsmenuen vælg da: "Safe Mode Command Prompt Only".

6. Til sidst skal De eksekvere autoexec.bat filen, som kan findes på partitionen C:\ i mappen, som angivet i pkt. 1

7. Start opdateringsproceduren ved at trykke på en given tast.

8. Efter BIOS opdatering bedes De genstarte computeren.

Information:
For at udpakke alle filer tryk på ”extract”-knappen. Filerne vil nu blive udpakket til mappen som du selv navngiver.

Den skriver flg.: A:\ og jeg taster C:\, men intet hjælper. Den starter bare en ny linie og skriver igen: A:\
Hvad gør jeg galt ? Findes der mon et pgm. der kan flashe bios på en anden måde ?
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2007 - 12:41 #15
Tja !! den våde sommer kan gi de særeste følgevirkninger
Avatar billede kokken Nybegynder
28. juli 2007 - 12:44 #16
Ja, men tror nu ikke det er vejret der spiller ind her, Helgec :-)
Avatar billede columbus Nybegynder
30. juli 2007 - 00:19 #17
ja det er mig der har skrevet den nye danske vejledning..
Ved nu hvorfor du havner på a:\ men husk du skal kun skrive C: og ikke C:\ for at skifte til c-drevet.
Et program som winflash burde kunne gøre det, men har dog ikke prøvet med denne bios, så ved ikke om det fungerer..
Avatar billede kokken Nybegynder
30. juli 2007 - 15:32 #18
Hej alle.
Jeg måtte kapitulerer og få "eksperthjælp" fra en god bekendt. Hvad han lige gjorde inde dos ved jeg ikke, men han fik da opgraderet bios. Desværre hjalp dette ikke noget på det nye problem med mit grafikkort. Kortet har været ude og slot's og stik er renset og støvsuget, men der er ikke rigtig noget der hjælper. En lille smule -og ikke i ret lang tid- hvis stikket til skræmen er trukket næsten helt ud. Det tyder på, at jeg skal finde et nyt kort. Nu skal jeg bare finde et der passer til det eksisterende bundkort. I sådan en maskine, er det ikke umiddelbart så let at finde det. Håber dog, at der står noget i vejledningen. Takker for jeres indsats og forsøger at dele points ud.
Avatar billede jravn Nybegynder
21. november 2007 - 12:28 #19
Hej, jeg søgte på Medion 8080XL, og denne tråd dukkede op.
Har du fået et nyt grafikkort, og hvilket? Jeg er nemlig lidt i samme situation, som du var tidligere.

Har du også opgraderet dine Ram? Jeg overvejer 2x1 GB, men er lidt i tvivl om der er begrænsning på hvor store RAM klodser der kan sættes i dette bundkort.

/Jravn