Avatar billede jokertwo Nybegynder
24. april 2006 - 16:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan temperatur falde så meget?

Hejsa

Jeg er blevet lidt i tvivl om hvordan temperaturmåleren i bios fungerer. Jeg ved de nok er af billigt kvalitet, men det hænger sådan sammen at jeg længe - uden at have tænkt over det - har kørt på den ældste bios der hører til mit bundkort og nu ville jeg så opdatere det.
Det har jeg gjort med det resultat at gns-temp ligger på 30-35grader i stedet for 55-60grader som den lå på før.

Er det fordi cpu'en laver mindre pga en evt overbelastning med den gamle cpu eller er det fordi man bare har sat den til at måle lavere i de nye bios'er?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
24. april 2006 - 16:58 #1
Det er et kendt problem at ældre bios udgaver ikke er særlig præcise når det kommer til at aflæse de forskellige sensorer i computeren. Du kan med fordel hente et program der hedder everest. Det tilgår sensorerne via Windows Api og er derfor meget mere præcis. Du kan hente en trial version her:

http://www.lavalys.com (hent ultimate edition)

Trial udgaven har visse features disabled, men du kan aflæse de fleste sensorere, både omdrejninger og temperatur.

Vh
Avatar billede jokertwo Nybegynder
24. april 2006 - 20:36 #2
Jeg skal måske lige gøre opmærksom på at jeg bruger Motherboard Monitor 5 lige nu og at det er via dette program jeg ser mine temperaturer.
Men det er altså med sikkerhed bare en fejl i aflæsningen, så den reelle temperatur har aldrig været deroppe, hvor den faktisk blev vist tidligere, altså 55-60grader?
Avatar billede jokertwo Nybegynder
24. april 2006 - 22:51 #3
Nu har jeg prøvet Everest. Og MBM, BIOS og Everest er alle tre enige om teperaturen i de 2 bios'er.
Den ligger 25-30grader lavere i den nyere version.

(Jeg har dual-bios, så jeg kan bare skifte mellem dem, for at teste)

Kan vi ikke konkludere at den reelle temperatur faktisk ER faldet, eller tager programmerne fejl fordi de er afhængige af hvad bios fortæller?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
25. april 2006 - 11:36 #4
De er ikke afhængige af bios det er derfor de er mere præcise. Du kan roligt regne med at temperaturen rent faktisk er faldet..