Avatar billede bluesnix Nybegynder
24. april 2006 - 10:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sort kant

Hej

Jeg har 108 billeder, som jeg gerne vil have en tynd sort kant omkring. Normalt plejer jeg at gøre canvas lidt større, men er der ikke en anden mulighed end at sidde og gøre det med hvert enkelt billede?

Kan det i øvrigt lade sig gøre at resize flere billeder ad gangen i Photoshop?
Avatar billede zambezi Nybegynder
24. april 2006 - 10:50 #1
Kant på billedet:

Åbn billedet. > Filer > Optegn langs markering > Bredde 1px, farver sort> OK

Læs nedenunder om hvordan du få alle billeder rezsized på en gang, du kan også sætte kant på alle billeder ved at bruge Action funktion. Når du optager Action, kan du foretage flere handlinger på en gang.

Action i Photoshop:

Åbn et billede, find Action-/Handlingspaletten frem. Fra palettenssidemenu (finder du ved at klikke på den lille trekant øverst til højre i paletten) vælger du New Action/Ny handling.
Du får en dialogboks frem hvor du kan navngive din Action m.m. Klik Record/Optag og foretag de handlinger du gerne vil automatisere. Mens du gør det optager Photoshop det du foretager dig. Når du er færdig klikker du på stopknappen nederst i Action/handlingspaletten.
Luk dit billede.

Afspille en action/handling på en hel mappe med billeder:
Har du en hel mappe med billeder du gerne vil afspille din action på skal du ikke åbne et billede men vælge File->Automate->Batch/Filer->Automatiser->Batch. I den dialogboks du får frem skal du vælge din action, den mappe dine billeder ligger i og den mappe de færdigbehandlede billeder skal placeres i. Når du har gjort dette klikker du OK og Photoshop udfører din action på alle billeder i mappen uden at du skal foretage dig mere.
Avatar billede bluesnix Nybegynder
24. april 2006 - 10:55 #2
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede zambezi Nybegynder
24. april 2006 - 10:57 #3
Så lidt ;0) Tak for points!
Avatar billede bluesnix Nybegynder
24. april 2006 - 10:59 #4
Jeg kan ikke lige umiddelbart finde > Optegn langs markering. Jeg har den engelske udgave af PS 7.0.
Avatar billede zambezi Nybegynder
24. april 2006 - 11:01 #5
To sek laver en screen shot
Avatar billede zambezi Nybegynder
24. april 2006 - 11:04 #6
SHvad er din mail? Jeg sender skridt efter skridt billeder.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
24. april 2006 - 11:05 #7
Optegn langs markering hedder stroke og den ligger ikke under Files, men under Edit.
Avatar billede bluesnix Nybegynder
24. april 2006 - 11:06 #8
nn@njkn.dk
Avatar billede zambezi Nybegynder
24. april 2006 - 11:06 #9
Jaaa..min fejl, under Edit!
Avatar billede zambezi Nybegynder
24. april 2006 - 11:10 #10
Har sendt dig en mail...
Avatar billede bluesnix Nybegynder
24. april 2006 - 11:10 #11
Tak for hjælpen! (til jer begge). Nu er det pludselig lidt nemmere... Sådan er det, når man skal lære det hele selv fra bunden. Men tak!
Avatar billede zambezi Nybegynder
24. april 2006 - 11:12 #12
Tak www.eksperten.dk! ;0)))
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
24. april 2006 - 11:15 #13
Selv tak. :-)

Er det iøvrigt nogen af jer, der lige har givet mig karma uden begrundelse, reference til spørgsmål eller underskrift?