Avatar billede flindt Nybegynder
06. maj 2001 - 02:27 Der er 7 kommentarer

Vigtig Backup

Hejsa - jeg skal bruge et GODT program til at tage backup med...
Det er kun omkring 50 mb hver gang - men det skal ikke overskrive de gamle filer.
Jeg har 2 Harddiske i min PC og vil derfor gerne tage backup på den, uden jeg behøver sidde og kopiér alle filerne selv - hver gang.

Nogle ideer?
Avatar billede victor44 Nybegynder
06. maj 2001 - 10:43 #1
Hvis du kører backuppen en gang i døgnet kunne en løsning være at kopiere filerne med et .bat script.
Scriptet køres og hver gang opretter det et diretory med datoen som navn.
Så slipper du for at overskrive filer og det er nemt at se hvornår din backup er fra.

Avatar billede yeti Nybegynder
06. maj 2001 - 10:52 #2
Hvorfor ikke bare bruge det backup-program der følger med windows? Det kan også sættes op til at tage backupen på faste tidspunkter...
Avatar billede flindt Nybegynder
06. maj 2001 - 16:52 #3
Tjo - Vic det kunne jeg jo...men bliver alle filerne så ikke forkortet til dos´s kun 8 tegn?
Og hvad er det lige der skal stå i den .bat script?
(det er fra C:\\programmer til D:\\ )

Yeti - Jeg har prøvet det windwos-backup-ting, men mente ikke det var særlig godt...(men jeg kan jo prøve igen :)
Avatar billede yeti Nybegynder
06. maj 2001 - 17:03 #4
Jeg bruger selv programmet. Jeg er enig i, at det måske ikke er verdens bedste, men er uheldet ude sådan for alvor, er det meget nemt at få fat i. Jeg har en gang tidligere siddet med en backup, men ikke programmet der kunne genindlæse den. Min pc var blevet stjålet, og mit projekt skulle afleveres et par dage senere. Det var lidt af en kamp at skaffe programmet - det lykkedes.... Den episode har dog fået mig til at bruge det, der ligger i windows, da man så altid kan få fat i sine data.

Jeg laver normalt backuppen i et bibliotek på min hd, og zipper den så ud på en cd-rom, der kan skrives på flere gange.
Avatar billede victor44 Nybegynder
06. maj 2001 - 21:44 #5
Flindt: Muligvis, ellers kan du jo kombinere det med et komando mode zip program som bevarer alle stier og filnavne.

Jeg mener dog at det kan lade sig gøre at skrive lange filnavne også i et bat job.

\"langt filnavn\"

Avatar billede jacobchr Nybegynder
07. maj 2001 - 22:30 #6
Det er også muligt med Windows Scripting Host (WSH) http://msdn.microsoft.com/scripting/
Her kan du udnytte alle programmer som er installeret på maskine, måske WinZip.
Avatar billede skwat Praktikant
07. maj 2001 - 22:34 #7
DOS SYNTAX
lange filnavne kaldes fra dos således
cd \"et kæmpe langt fil navn der ikke er til at have med at gøre

(bemærk linje afslutte ikke af gåseøjn