Avatar billede sjaka Nybegynder
22. april 2006 - 13:12 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken slags linux skal jeg lægge på min gamle maskine?

Jeg fandt en meget gammel maskine frem fra skabet og besluttede mig for at lege med linux.
Maskinen er en pentiumII 266mhz med 64 mb ram.
Det er vel ret begrænset hvor tungt det skal være. Jeg prøvede at lægge den nyeste ubuntu ind, men det var nok lidt for optimistisk af mig.

Ideen er at maskinen skal stå og lege mySQL-server og lidt andet, men jeg ved ikke hvilken slags linux som vil passe bedst til. Nybegynder som jeg er, vil det nok være lidt fjollet af mig at lægge noget ind hvor der kun er kommandoprompt, så er der nogen af jer som har en ide til hvilken linux jeg skal putte på.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. april 2006 - 13:23 #1
Læs http://debianguiden.dk/ og http://www.linuxbog.dk
Du kan med debian, hvis du køre uden den grafiske brugerflade. Der er mange gode Debain fora du kan få hurtigt hjælp i.

Ellers vil jeg anbefale dig at kikke på: http://www.damnsmalllinux.org/
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2006 - 14:43 #2
hvis du ikke skal bruge X så er 266 MHz udmærket

med 64 MB RAM skal du tænke lidt over hvad du starter, men det kan godt køre
MySQL

min anbefaling er at du installerer en gængs distro uden X (eller ihvertfald uden
at starte X !) og lærer at lave tingene command line
Avatar billede sjaka Nybegynder
22. april 2006 - 15:15 #3
nu spørger jeg nok lidt dumt, men hvad er X ?
jeg har prøvet at google lidt efter 'linux without x', men jeg er så ny og uerfaren i linux at jeg næsten ik ved hvad jeg skal lede efter :S

Når jeg 'kun' skal køre tingene fra kommandolinjen, ville det så være smart at installere noget 'tungere' end damnsmalllinux?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2006 - 15:21 #4
X er den grafiske brugergrænse flade på Linux (og Unix)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2006 - 15:31 #5
Damn SmallLinux siger minimum 16 MB
Fedora 5 siger minimum 128 MB for text mode
Ubuntu siger minimum 64 MB for server

lyder som om en UBuntu kan bruges

men da jeg ikke selv har prøvet UBuntu skal jeg ikke sige om det vil køre godt
Avatar billede sjaka Nybegynder
22. april 2006 - 15:48 #6
tror bare jeg prøver i det små med dsm.
kom bar med svar, så lukker jeg :)
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
22. april 2006 - 19:39 #7
Jeg vil anbefale dig at investere 200 kr i 256 MB RAM, så kan du køre grafisk og sårn.
en 266 MHz maskine kan udmærket køre grafisk. Alle distroer kan næsten bruges. Ellers kan du måske køre din maskine som tynd klient op mod en anden maskine som du har.
Avatar billede sjaka Nybegynder
22. april 2006 - 20:16 #8
heh. tjooh. problemet der består lidt i at jeg ik helt ved hvilket bundkort det er som sidder i maskinen. Jeg kan nok godt pille det ud og finde ud af det, meeeen. Jeg må lige se hvor voldsomt det er med kommandoprompt-stilen
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2006 - 21:15 #9
Vector-linux er udviklet specielt til at køre på ældre hardware. Jeg har anbefalet den til flere brugere herinde og de har alle været godt tilfredse. Jeg tror du har en god chance for at kunne køre med en grafisk brugergrænseflade, hvis du vælger Vector-linux. Slackware er også en mulighed, men den er ikke blandt de letteste at gå til. Men på den anden side, så kræver de fleste distroer lidt benarbajde, hvis man vil køre dem fra kommandolinien, så hvis det er den vej du vil gå, er der næsten frit valg på alle hylder.

http://distrowatch.com/table.php?distribution=vector
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2006 - 21:19 #10
standard og dynamite edition kræver 64 MB mens SOHO og deluxe edition
kræver 196 MB ifølge docs
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2006 - 21:28 #11
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
26. april 2006 - 11:01 #12
hvis det er en server du søger kan du kigge på SME 7-0 RC1 www.contribs.org
det er en web-mysql-php-mail-file-print server i en. Den kan godt køre på din PC og administreres via en server-manager som køres i et browser vindue på en anden maskine.

Super nem at sætte op og god support på Contribs.org forummet.
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
02. maj 2006 - 13:51 #13
hvad valgte du så ?
Avatar billede sjaka Nybegynder
02. maj 2006 - 20:04 #14
jeg har ik valgt noget endeligt, men roder med noget debian. Jeg har fået en bunke fornemme svar, så ved ik helt hvordan man deler point :S
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2006 - 20:18 #15
sikrer dig at alle dem du vil give point har lagt et svar

marker alle navnene ude i combo boxen til hoejre

klik accepter
Avatar billede sjaka Nybegynder
02. maj 2006 - 21:08 #16
der er kun en at vælge imellem nu, så james_t_dk, arne_v og palau - hvis i er flinke at lægge et svar, får jeg lukket her
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2006 - 21:12 #17
svar
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. maj 2006 - 21:33 #18
svar
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2006 - 16:30 #19
Jeg springer ovr.
Avatar billede sjaka Nybegynder
03. maj 2006 - 17:55 #20
så er der lukket. tak for hjælpen :)