Avatar billede zailash Nybegynder
21. april 2006 - 11:22 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Råd mht køb af bærbar

Hej

Jeg skal til at studere her til sommer, og her derfor besluttet at købe en bærbar.

Jeg ved jeg ikke er interesseret i celeron processorer, og jeg er rimelig ligeglad med harddisk plads i og med jeg allerede har en god stationær. Skærmen skal heller ikke være for stor. Det med batteritid betyder heller ikke vildt meget, da jeg har mulighed for at tilslutte mig et strømnet alle steder jeg skal bruge den.

Jeg vil gerne have at den skal kunne køre nogle spil (command and conquer generals for at være specifik), og den skal have trådløst netværk. Det er ikke nødvendigt med et dvd brænder drev.
prismæssigt helst ikke over 8500.

Til sidst: hvilken forskel er der på et grafikkort med dedikeret og shared RAM? de har jo i nogle tilfælde den samme hukommelses mængde til rådighed?

mvh

Ole K
Avatar billede huset Praktikant
21. april 2006 - 11:27 #1
1.
Til sidst: hvilken forskel er der på et grafikkort med dedikeret og shared RAM? de har jo i nogle tilfælde den samme hukommelses mængde til rådighed?

Svar
Kort med dedikeret RAM,  vil sige at grafikkort har sige EGNE RAM, og derfor ikke sluger af system RAM'ene. Dedikeret RAM er klart at foretrække, hvis man har lidt krav til sin notebook.

Et integreret grafikkort, kan man ikke upgradere. Dette kan man dog heller ikke på hovedparten af grafikkort på “ældre” maskiner. Ønsker man en notebook, som skal være et “normalt” redskab til surf, office programmer og lignende er en laptop med integreret grafikkort ganske fint!
Mange gange vil man støde på et ord “Discrete” grafikkort

Discrete vil sige, at grafikkortet har sin egen plads på bundkortet, og dertil også sin egen hukommelse (dedikeret) Discrete grafikkort er ofte placeret på sit eget lille printkort I notebooken.

Ydermere har discrete grafikkort ofte de samme features, som på desktop området. Dog ofte med en mindre hastighed.
En fordel ved discrete grafikkort, er ydelsen kontra integreret. Efterhånden har disse kort formået at hamle op med grafikkort I desktop maskinerne.
Ulempen ved discrete grafikkort, er ofte omkostningen. Generelt finder man kun disse kort I dyrere maskiner. Til grafiske notebooks, og maskiner, som der skal stilles lidt krav til, vil jeg anbefale at købe en notebook med discrete grafikkort. Ydelsesmæssigt er der rigtigt meget at hente her.

Du kan godt finde en fair maskine til 8500kr, men ville lige inden høre, hvad dine krav er til skærm størrelser?
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. april 2006 - 11:37 #2
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2006 - 11:40 #3
Umiddelbart kan jeg klart anbefale IBM.
Det er små maskiner og super lækker værktøj.
F.eks. sådan en fætter her:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=514

Men ellers er laptops.dk generelt et godt sted, med god service og billige laptops.
Avatar billede huset Praktikant
21. april 2006 - 11:47 #4
Umuligt at bruge som en spillemaskine cyoerman!

drgonzo
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=177969

Denne har jeg solgt 10 stk af, og deres batteritid stinker :( men det er jo ikke et problem for opretter
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. april 2006 - 12:17 #5
huset - det var jo det jeg tænkte, at opretter var ligeglad med batt tid. Ellers er det jo fint til prisen
Avatar billede zailash Nybegynder
21. april 2006 - 12:18 #6
Tak for den hurtige respons :-)

Skærmen må ikke være større end 15,4. Mindre skærme ville være en fordel i og med jeg ikke skal bruge den til film og sådan. Det vil også gøre den en smule mere mobil (også billigere mht køb af tasker). Jeg havde en 17" bærbar engang, og den var et mareridt at slæbe rundt på.

Ole
Avatar billede huset Praktikant
21. april 2006 - 12:23 #7
Kommentar: drgonzo

Enig, men duo core er muligt til samme pris.

Siden du ønsker 15.4" så er http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=177969 et godt valg.
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2006 - 12:41 #8
huset, til at spille noget C&C er det da en glimerende maskine.
Selvfølgelig skal der stoppes noget mere hukommelse i, men det koster jo ikke alverden i tillæg.
Avatar billede huset Praktikant
21. april 2006 - 12:48 #9
RAM koster kassen på laptops.

Lenovo er lækket ja, men 8500 for så gammel en model er spild af penge
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. april 2006 - 13:15 #10
huset - core duo får du da kun med on board gfx i den prisklasse, eller hva? Bærbar ram koster da ikke kassen længere du kan få 512mb til 400kr 1GB til 790kr
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. april 2006 - 13:18 #11
lenovoen har oxo integreret gfx = skod
Avatar billede huset Praktikant
21. april 2006 - 13:43 #12
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2006 - 15:21 #13
tjae, 995 kr. for yderligere 768 ram er selvfølgelig en sum penge. Men derefter har den så 1GB ram, hvormed han har et stærkt redskab til studie, lidt spil og visning af film.
Hvorfor betale for et vildt grafikkort der også bruger mere strøm, når han har en stationær til disse spil, eller anden krævende grafiske opgaver.

Jeg kaster naturligvis kun en bold i luften, så zaliash får forskelligt input. Hvad der skal købes er jo fuldstændig op til ham.

Når den ikke skal mere, ville jeg da klart foretrække et lækkert kvalitets produkt :-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. april 2006 - 17:11 #14
tjahh måske fordi et af hans krav er at den skal køre spil??
Avatar billede huset Praktikant
24. april 2006 - 17:42 #15
Tid til feedback eller en lukning?
Avatar billede zailash Nybegynder
25. april 2006 - 11:29 #16
Tak for input :-)

Jeg hælder nok mest til zepto. Hvordan lukker jeg denne diskussion?

Ole
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. april 2006 - 11:45 #17
du beder dem der skal have point om at ligge et svar. Så står deres navne i en box ved kommentar/svar vælgeren. Du marker de navne der skal have point og vælger accepter :)