Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. maj 2001 - 21:51 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Mapping af drevbogstav til linux

Jeg har en Linuxserver stående, som jeg gerne ville have til at fungere som filserver for en flok Win9x (98 og ME) arbejdsstationer. Er det på nogen måde muligt at mappe et drev fra 9x\'erne til Linuxboxen? - evt via mapped ftp?

NanoQ
Avatar billede darkmoon Nybegynder
05. maj 2001 - 21:56 #1
prøv at kigge lidt på samba (www.samba.org)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. maj 2001 - 22:02 #2
Jeg er lidt grøn på Linuxplatformen... Samba har jeg efterhånden hørt flere nævne som en \"must-have\" - skimmede lige siden, og det kunne måske se ud som om det kunne løse mit lille problem...

Mit setup er: en Caldera med KDE... derudover lidt apache + mysql + perl. Hvad kan Samba, kort fortalt, tilbyde? - og er der noget der forhindrer et samspil mellem mit lille setup? - Sidst men ikke mindst... et link til en step-by-step vejledning i installation.. :)

Jeg forhøjer point en smule :)
Avatar billede darkmoon Nybegynder
05. maj 2001 - 22:10 #3
Well samba kan \"lege\" WinNT/2000 server og derfor kan \"shares\" fra samba mappes på dine klienter som alm. netværks drev. Der er ikke noget i vejen for at det ikke kan sættes på med dit eksiterende setup.

Jeg mener der er  set by step vejledning på deres site og i selve tar.gz filen må der også være end doc/ mapper der kan hjælpe dig videre.
Avatar billede kauan Nybegynder
05. maj 2001 - 22:11 #4
Prøv smb HOWTO
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. maj 2001 - 22:14 #5
Jeg er ved at hente den ned... går igang med at lege lidt... jeg lader spg. stå åbent lidt endnu... håber i er friske på at svare på et par eventuelle spørgsmål i løbet af setuppen ;)

Avatar billede darkmoon Nybegynder
05. maj 2001 - 22:16 #6
seføli\' :)
Avatar billede padkjaer Nybegynder
05. maj 2001 - 22:25 #7
nu lyder jeg måske lidt dum, men hvilken gz fil er det man skal hente???
Avatar billede Techwork Praktikant
06. maj 2001 - 11:45 #8
Her er lidt inspiration til at sætte din din samba server op. config filen hedder smb.conf

Du starter samba med \"samba start\"
og stopper den med \"samba stop\"

# Samba config file created using SWAT
# from X-Tra (172.16.33.25)
# Date: 2000/08/31 21:34:41

# Global parameters
[global]
    workgroup = DM8
    server string = Linux Samba Server
    security = SERVER
    share modes = yes
    encrypt passwords = Yes
    log file = /var/log/samba/log.%m
    max log size = 50
    socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
    dns proxy = No

[cd-rom]
    comment = CD-ROM Drev
    path = /mnt/cdrom
    guest ok = Yes

[Web]
    comment = Egne Webside
    path = /var/www/html
    guest ok = Yes

[Install]
    comment = Installations programmer til Linux
    path = /var/ftp/pub/Install
    guest ok = Yes
    read only = No
Avatar billede bitkid Nybegynder
06. maj 2001 - 23:22 #9
Lige et ord om hvad samba er. Samba er den måde windows maksiner snakker sammen på via \"Andre computere\". Derfor er det den løsning du leder efter. Det er det der gør det muligt at mappe drevbogstaver i windows
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. maj 2001 - 08:20 #10
Samba var hvad der skulle til... takker for hjælpen :)