Avatar billede bartelsen Nybegynder
05. maj 2001 - 20:41 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sende informationer til Access database fra et web sted

Jeg skal have lavet en formular som skal sendes via en email, til en masse jazz band, spillesteder og festivaller..  De skal så via den mail kunne trykke på et link, derefter åbner de en web site hvor alle felter er sat op.. De udfylder felterne og sender dem til en access database som vi så senere kan hente oplysninger fra...

Der er lavet tre formularer (til de forskellige genre) i ren html. Jeg kan sende dig en kopim hvis du ønsker det...

Hvordan jeg skal lave det videre forløb, aner jeg ikke...

Med venlig hilsen

Morten
Avatar billede zteven Nybegynder
05. maj 2001 - 20:42 #1
Lytter også her...
Avatar billede joppe Nybegynder
05. maj 2001 - 21:05 #2
Er det noget med distinkte brugere, eller er det bare, (dvs. er der nogen form for login-procedure der skal køres?) et link, med henvisning til en ud af tre formularer? afhængigt af hvem du sender den til?
Avatar billede bartelsen Nybegynder
05. maj 2001 - 21:10 #3
Jeg ved ikke helt om der skal være et link eller tre, jeg kunne forestille mig at man samler alle informationerne i en database og via et eller andet id nr. kan hente den information man skal bruge...

Men jeg kunne forestille mig at man så senere skulle have et adgangskode som så giver dem adgang til at gå ind i database og ændre fx. telefonnummer...
Avatar billede brisom Nybegynder
05. maj 2001 - 21:11 #4
Har du oprettet alle dem der skal sendes til i din database ?

Hvis du har, så skal du hente alle dine poster op med en simpel sql sætning (select * from tabel) og sætte det ind i et recordset.
Det loop\'er du igennem, hvor du i løkken har en funktion der sender en mail ( hvad enten du bruger JMail, ASPmail eller CDONTS )
I den mail angiver du stien til din side med den nødvendig parameter alt efter hvor du vil ha\' sendt dem hen.

Er det hjælp nok til at komme igang ?
Eller har jeg misforstået dit problem ?
Avatar billede bartelsen Nybegynder
05. maj 2001 - 21:27 #5
Jeg er slet ikke nok inde i at kunne gøre alt det du skriver, men jo du har vist forstået det ret.. Alle felter som er lavet i en formular, skal sendes til databasen og det er vist det du skriver!

Jeg giver dig dine point, men jeg må erkende at det er for besværligt for mig

Tak for hjælpen

Morten
Avatar billede bartelsen Nybegynder
05. maj 2001 - 21:27 #6
Jeg er slet ikke nok inde i at kunne gøre alt det du skriver, men jo du har vist forstået det ret.. Alle felter som er lavet i en formular, skal sendes til databasen og det er vist det du skriver!

Jeg giver dig dine point, men jeg må erkende at det er for besværligt for mig

Tak for hjælpen

Morten
Avatar billede repsac Nybegynder
05. maj 2001 - 21:31 #7
I øvrigt så drop accessDB\'er på web\'en!!!!!
Hvis du skal bruge noget fra en accessDB henter du hele DB\'en og tager det du skal bruge.
Skal du bruge noget fra en MySQL-DB så spørger du sql-serveren, og du får det smidt i hovedet som du skal bruge.
Forestil dig en DB på 25MB hvor du skal bruge noget fra en enkelt celle ... downloade 25MB for så lidt ... => access egner sig ikke til web-brug.
Avatar billede bartelsen Nybegynder
05. maj 2001 - 21:32 #8
Jeg kender ikke til MySQL, hvor erhverver man sig den ? Og tak for rådet...
Avatar billede brisom Nybegynder
05. maj 2001 - 21:42 #9
Prøv at rette dette til....
hvis du har egen server så skulle dette gerne virke, ellers kan du finde koden til at sende beskeder med Jmail eller ASPMail på netcoders.dk eller activeserverpages.dk.

OBS! Hvis du har post med mail adresser i din db, så skal du passe lidt på for scriptet sendet mail med det samme.
(fejl kan forekomme - håndkodet)

<%
\' Database adgang laves
  set conn=server.createobject(\"adodb.connection\")
  conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};\" & \"DBQ=\" & server.mappath(\"database.mdb\")

  sqlstr = \"select * from tabel\"

  set rs = conn.execute(sqlstr)
  Do until rs.eof

    set objEMail = Server.CreateObject(\"CDONTS.NewMail\")
    objEMail.To = rs(\"emailadressefelt\")            \' Email adressen på modtager
    objEMail.From = \"din-mail@adresse.dk\"            \' afsender email...
    objEMail.subject = \"subject\"            \' Subject på mailen
    strBody = \"her kan du skrive din besked. koden vbCrLf er et linjeskift \" & vbCrLf
    strBody = strbody & \"mere tekst\"
    objEMail.body = strBody
    objEMail.send
    set objEMail = nothing

  rs.movenext
  loop

  rs.close        \' nedlægger rs
  set rs = nothing
  conn.close      \' nedlægger conn
  set conn = noting
%>
Avatar billede brisom Nybegynder
05. maj 2001 - 21:45 #10
repsac:
hvad ?
hvor har du læst det ?

(jeg skal ikke kunne sige at det ikke er sandt, men det har jeg dog aldrig hørt før)
Avatar billede bartelsen Nybegynder
05. maj 2001 - 21:50 #11
Jeg har server adgang på Brinkster, da det, forløbelig kun er et skoleprojekt så er der jo ingen penge i det = gratis server plads.
Jeg er glad din kode, men hvor skal det ind henne? Jeg har sendt Html koden med for det formular:

<HTML>
    <HEAD>
        <!-- Minus AutoDato -->
        <TITLE>Jazz-guide</TITLE>
        <META NAME=\"Generator\" CONTENT=\"Stone\'s WebWriter 3\">
    </HEAD>
    <BODY  BGCOLOR=#CC9832>
        <FONT FACE=\"Arial\" COLOR=#000000 SIZE=\"7\"><B>
        <P ALIGN=\"center\">
            www.jazz-guide.dk
            <BR><BR>
            <FONT SIZE=\"4\">
            Sp&oslash;rgeskema for jazz-portal.

        </P>
        <BR>
        <DIV ALIGN=\"center\">
            <FORM ACTION=\"mailto:snibberdah@yahoo.dk\" METHOD=\"POST\" ENCTYPE=\"multipart/form-data\" NAME=\"Band\">
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"3\" CELLSPACING=\"0\">
                    <FONT SIZE=\"3\">
                    <TR>
                        <TD><B>Bandets navn:
                        <TD><INPUT TYPE=\"text\" SIZE=\"41\" NAME=\"BAND-NAVN\">
                    </TR>

                    <TR>
                        <TD><B>Kontakt:
                        <TD><INPUT NAME=\"KONTAKT\" SIZE=\"41\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><B>Adresse:
                        <TD><INPUT NAME=\"ADRESSE\" SIZE=\"41\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"3\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Postnr.:
                        <TD><INPUT NAME=\"POSTNR\" SIZE=\"4\"  TYPE=\"text\" MAXLENGTH=\"4\">
                        <TD><B>By:
                        <TD><INPUT NAME=\"BY\" SIZE=\"25\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><B>Telefonnr.:
                        <TD><INPUT NAME=\"TELEFONNR\" SIZE=\"9\" MAXLENGTH=\"11\" TYPE=\"text\">
                        <TD><B>Faxnr.:
                        <TD><INPUT NAME=\"FAXNR\" SIZE=\"9\" MAXLENGTH=\"11\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Besætning (navne/instrumenter):
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><TEXTAREA NAME=\"BESÆTNING\" COLS=\"49\" ROWS=\"6\"></TEXTAREA>
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Genre (Trad., swing, mainstream etc.):
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><INPUT NAME=\"GENRE\" SIZE=\"58\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Repertoire (Skriv max 10 repræsentative melodier):
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><TEXTAREA NAME=\"REPERTOIRE\" COLS=\"49\" ROWS=\"4\"></TEXTAREA>
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Hjemsted & spilleområde:
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><INPUT NAME=\"HJEMSTED\" SIZE=\"58\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Har også spillet i:
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><INPUT NAME=\"SPILLEOMRÅDE\" SIZE=\"58\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Nævn nogle repræsentative spillestedstyper
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><B>(Klubber, caféer, markeder etc.):
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><TEXTAREA NAME=\"SPILLESTEDER\" COLS=\"49\" ROWS=\"4\"></TEXTAREA>
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>CD-udgivelse (år/titel):
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><TEXTAREA NAME=\"CD-UDGIVELSE\" COLS=\"49\" ROWS=\"4\"></TEXTAREA>
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Har I en PR-afdeling? (Navn, adresse, e-mail etc.):
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><TEXTAREA NAME=\"PR-AFDELING\" COLS=\"49\" ROWS=\"4\"></TEXTAREA>
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <B>Er I interesseret i en online aktuel side/nyhedsbrev?:
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD WIDTH=100><B>Ja: <INPUT NAME=\"AKTUEL/NYHEDSBREV\" TYPE=\"radio\" VALUE=\"JA\">
                        <TD WIDTH=100><B>Nej: <INPUT NAME=\"AKTUEL/NYHEDSBREV\" TYPE=\"radio\" VALUE=\"NEJ\">
                        <TD><B>Har en: <INPUT NAME=\"AKTUEL/NYHEDSBREV\" TYPE=\"radio\" VALUE=\"HER-EN\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Presseomtale, billeder og anden omtale
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><B>kan evt. hentes på web-adressen:
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><INPUT NAME=\"PRESSEOMTALE\" SIZE=\"58\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <B>Er I interesseret i at få oprettet en koncert-kalender?
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD WIDTH=100><B>Ja: <INPUT NAME=\"KONCERTKALENDER\" TYPE=\"radio\" VALUE=\"JA\">
                        <TD WIDTH=100><B>Nej: <INPUT NAME=\"KONCERTKALENDER\" TYPE=\"radio\" VALUE=\"NEJ\">
                        <TD><B>Har en: <INPUT NAME=\"KONCERTKALENDER\" TYPE=\"radio\" VALUE=\"HER-EN\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Hvis I har en: Hvor findes den?
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><INPUT NAME=\"KALENDER\" SIZE=\"58\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                </TABLE>

                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Synes I, det vil være ok - via en kode - at kunne
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><B>redigere i jeres egen kalender/orkesterprofil?:
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><INPUT NAME=\"REDIGERE\" SIZE=\"58\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Ville I være interesseret i at
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><B>have en reklame på portalens forside?:
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><INPUT NAME=\"REKLAME\" SIZE=\"58\" TYPE=\"text\">
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><BR>
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"0\">
                    <TR>
                        <TD><B>Har vi glemt noget? (Evt. bemærkninger):
                    </TR>
                    <TR>
                        <TD><TEXTAREA NAME=\"BEMÆRKNINGER\" COLS=\"49\" ROWS=\"4\"></TEXTAREA>
                    </TR>
                </TABLE>
                <BR><FONT SIZE=2>(Sendes som e-mail ved tryk på \'SEND\')
                <TABLE BORDER=\"0\" CELLPADDING=\"0\" CELLSPACING=\"10\">
                    <TR>
                        <TD><B><INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\"SEND\" STYLE=\"font:bold;\">
                        <TD><B><INPUT TYPE=\"reset\" VALUE=\"NULSTIL SKEMA\" STYLE=\"font:bold;\">
                    </TR>
                </TABLE>

            </FORM>
        </DIV>
        </B>
        </FONT>
    </BODY>
</HTML>
Avatar billede brisom Nybegynder
05. maj 2001 - 22:07 #12
det kode jeg sendte til dig kan sende en mail til alle i din db. Det er en selvstændig fil du kan kører. kald den sendmail.asp og klip koden ind i den.

Kan du ikke sende en url så jeg kan se siden = gider ikke at læse al din HTML kode.
Avatar billede bartelsen Nybegynder
05. maj 2001 - 22:14 #13
Hov så tror jeg at vi har misforstået hinanden...

Her i starten har jeg kun en mail adr. på en masse musikere osv...  Så er meningen at jeg sender en mail til dem, hvor der så er et link til en side hvor de kan gå ind og tilmelde sig med deres brugeroplysninger.. Så istedet for at den kommer tilbage til mig som en mail, så sender de formularen direkte ind i en database, og derefter kan jeg hente de oplysninger jeg har brug for...

Jeg har ikke lagt den på nettet, men jeg kan maile den til dig, så kan du se den i explore...

Men tak for den anden kode... det kunne godt være det var en god ide at bruge den funktion på et tidspunkt..

Morten
Avatar billede brisom Nybegynder
05. maj 2001 - 22:25 #14
okay ...
prøv dette i stedet.

i din form action skriver du i stedet for din mail adresse : gemdata.asp
så opretter du fil gemdata...

her kan du så hente indtastet data frem ved at skrive request.form(\"feltnavn\")

for at gemme den ned i db\'en laver du en sqlsætnig der ligner denne:

\"insert into tabel (felt1, felt2) values (\'\" & request.form(\"felt1\") & \"\',\'\" & request.form(\"felt2\") & \"\')

hvis du har et id med autonum. så generer den selv et id til posten.
hjalp dette ?
Avatar billede brisom Nybegynder
05. maj 2001 - 22:27 #15
\' Database adgang laves
  set conn=server.createobject(\"adodb.connection\")
  conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};\" & \"DBQ=\" & server.mappath(\"database.mdb\")

sqlstr = \"insert into tabel (felt1, felt2) values (\'\" & request.form(\"felt1\") & \"\',\'\" & request.form(\"felt2\") & \"\')\"

conn.execute(sqlstr)
conn.close
set conn = nothing

cirka sådan skulle din fil se
Avatar billede bartelsen Nybegynder
05. maj 2001 - 22:31 #16
Jeg tror det hjalp, jeg kan desværre ikke nå at prøve det af før i morgen, da jeg står og skal ud af døren.. Men jeg tror at det hjalp... Men jeg kommentere det lige i morgen, når jeg har prøvet det... Indtil videre skal du have tusinde tak

Godnat..

Morten
Avatar billede brisom Nybegynder
05. maj 2001 - 22:32 #17
det var så lidt :-)