Avatar billede gozo123 Nybegynder
20. april 2006 - 11:00 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Fremstilling af analog sinusgererator

Hej alle

Noget der ved, hvordan jeg laver en analog sinusgererator, der kan frembringe 40 Khz?

Gerne med tilhørende formler.

På forhånd tak

Peter Hansen
Avatar billede never_mind Nybegynder
20. april 2006 - 11:10 #1
formlen er den nemmeste 2*(phi)*L*C dette vil give resonans frekvensen, det større problem er at afstemme spolen, men kan laves med enten fast spole og en dreje kondensator, eller omvendt, og så en passende forstærker der til så kredsen ikke belastes og derved fader ud.
Avatar billede rynke10 Novice
21. april 2006 - 16:23 #3
En lille en der kan gå op til 100KHz med en 8038
http://home.maine.rr.com/randylinscott/may99.htm
Bruger kun opamp
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt20.htm
Avatar billede foo85 Novice
25. april 2006 - 17:26 #4
En måde der burde virke i teorien, men som måske også er en smule mere avanceret at få til at spille perfekt vil være at lave en almindelig firkant-generator. EKS med en NE555 eller en 4047 for at nævne et par, og derefter filtrerer det med en række pi-led.

Der er dog et par ulemper ved denne løsning, og det er at der vil ske en stor dæmpning i Pi-ledende, men disse vil være nødvendige for at fjerne harmoniske frekvenser.

Ville anbefale dig at knalde en Clapp-oscillator sammen, smide en Buffer ind efter den, og så en spændingsforstærker hvis du ikke har signal nok.

En sidste metode (er dog ikke helt sikker på den laver sinus) ville være med en Wienbro Oscilator.

MvH
foo`
Avatar billede gozo123 Nybegynder
25. april 2006 - 21:44 #5
Tak for alle jeres svar.

Fik den lavet med en firkant gererator lavet af en schmitt trigger og et RC-led. Firkanten integreres 2 gange, hvorefter jeg har en ok sinus.

Mvh Peter Hansen
Avatar billede ivajl Nybegynder
15. maj 2006 - 22:42 #6
du kunne nu ellers bare have lavet en wienbro oscillator.. det er meget nemmere :)