Avatar billede jailbird Nybegynder
20. april 2006 - 10:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad er GSM egentlig

Hej,

Hvad er GSM egentlig? Er det en service man betaler for til mobiltelefonen og hvad kan det bruges til når man har det. Har alle nye mobiler det?
Avatar billede never_mind Nybegynder
20. april 2006 - 10:34 #1
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_system_for_mobile_communications

det heder den teknolologi som mange telefoner bruger til at overføre data med, og dækker over måden timeslots benyttes, kryptering, og alt andet (og nej jeg kan ikke gå i dybden, for alle selv folk der underviser i GSM siger mere eller mindre at det faktisk ikke burde virke, men alle med en GSM telefon ved jo det virker, men rent teknisk er det  ekstrem kompliceret)
Avatar billede boxer Nybegynder
20. april 2006 - 10:35 #2
Avatar billede never_mind Nybegynder
20. april 2006 - 10:43 #3
Nu om dage har "alle" mobil telefoner GSM, men tidligere var der også NMT (nordic mobile telephone), det kommer dog flere og flere tilefoner til UMTS nettet (bedre kendt som " 3 " da den teknologi giver mulighed for at overføre meget større data mængder, hvilket giver en masse muligheder for både streaming af billede og lyd, samt højhastigheds data overførsel.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2006 - 11:17 #4
Alle telefoner idag bruger GSM 1800 nettet, når man ringer, så ja, alle telefoner idag har GSM.
Avatar billede never_mind Nybegynder
20. april 2006 - 11:27 #5
john_stigers NEJ, UMTS telefoner bruger IKKE gsm1800 når man ringer (og er på eget UMTS net)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2006 - 12:45 #6
99% af alle telefoner så.

UMTS er en niche pt. :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2006 - 12:46 #7
Men UMTS telefoner KAN bruge GSM net.
Det kunne/kan NMT telefoner ikke.
Avatar billede never_mind Nybegynder
20. april 2006 - 13:07 #8
enig, men vil vokse støt, ved da min næste telefon med stor sansynlighed vil blive en til UMTS nettet
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2006 - 15:44 #9
Og dog...
Min næste telefon vil ikke, da UMTS telefonerne idag kan for meget i forhold til hvad den basalt er beregnet til - nemlig at snakke i.

PÅ den anden side...
Når jeg vælger telefon går jeg udelukkende efter at den er god at snakke i, hvilket på den anden side er ret svært da der ikke er mange der tilbyder at man kan lave en "prøveringning" med den valgte telefon.

Min nuværende telefon har kamera, infrarød, bluetooth m.m. men bruger det ikke... :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2006 - 15:45 #10
Hvad ovenstående indlæg kan bruges til, må i selv om...
Avatar billede jailbird Nybegynder
20. april 2006 - 22:13 #11
Men hvorfor betaler udbydere af GSM så penge til forhandlerne når de sælger en telefon med GSM.... og bliver de penge så hentet hjem igen hos køberen af mobilen? Læg svar ind så i kan få point gutter
Avatar billede never_mind Nybegynder
20. april 2006 - 22:16 #12
fordi de får en kunde ud af det, og håber på kunden bliver der længe nok til det er tjenes ind igen (for de tjener bestemt ikke på selve tilskudet!)
Avatar billede never_mind Nybegynder
16. maj 2006 - 14:09 #13
Brug for mere hjælp ?