Avatar billede lauritsen Nybegynder
19. april 2006 - 01:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gennemtving afinstallation af driver

Jeg har installeret en driver til min onboard SATA-controller, men jeg har en mistanke om, at det er denne driver, der får Windows til "umotiveret" at gå ned med et brag fra tid til anden. Jeg vil derfor afinstallere driveren, da jeg alligvel ikke bruger controlleren.

Jeg går ind i Device Manager, højreklikker på den pågældende controller, og den forsvinder da også. Men så snart jeg genstarter, installerer Windows bare selvsamme driver igen(!). Jeg har også prøvet at afinstallere driveren og derefter slette pågældende *.sys fil fra c:\Windows\system32\drivers\ men efter en genstart dukker filen blot op igen(!) og driveren geninstalleres. Det hjælper heller ikke, hvis jeg i Device Manager istedet vælger højreklik -> Properties, derefter fanebladet "Driver" og knappen "Uninstall".

Der er tale om den nyeste driver fra producenten, og der er ikke mulighed for at slå controlleren fra i BIOS.

Så mit spørgsmål er: Hvordan afinstallerer jeg denne driver og får den til at *blive ved* med at være afinstalleret?
Avatar billede gratis Nybegynder
19. april 2006 - 05:09 #1
har du tjekket om det ka gøres via en jumper på bundkortet ? på visse bundkort har sata kontroleren sin egen bios, ku det være tilfældet ? Skriv hvilket bundkort du har..
Avatar billede hmortensen Nybegynder
19. april 2006 - 08:21 #2
Og hvis den ikke er til at deaktivere i BIOS, hverken bundkortets eller dens egen, kan du blot deaktivere controlleren i Windows, i stedet for at afinstallere driveren.
Avatar billede lauritsen Nybegynder
19. april 2006 - 10:41 #3
gratis:
Nej, ingen jumper på bundkortet, og ingen options i hverken normal BIOS eller SATA-controllers BIOS til deaktivering.

hmortensen:
Hvis jeg deaktiverer i Windows, så kan jeg være 100% sikker på, at den ikke har nogen indflydelse overhovedet -- dvs. driveren bliver ikke hentet ind under boot osv. osv.?

Men det virker stadig på mig som en lidt halt løsning. Det, jeg ikke kan få ind i mit hovede, er, at jeg ikke bare kan *afinstallere* driveren. At Windows bare geninstallerer driveren af sig selv uden at spørge om lov bringer altså visse associationer til spyware, virus og lign. Hvorfor sørger Windows så grundigt for, at jeg ikke kan afinstallere en driver, selvom den angiveligt tilbyder muligheden for det?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
19. april 2006 - 11:18 #4
Grunden til at afinstallere en driver er for at bruge at installere en anden.

Hvis du ikke ønsker enheden brugt, skal enheden deaktiveres, enten i BIOS eller Windows.
Avatar billede lauritsen Nybegynder
19. april 2006 - 14:00 #5
hmortensen:
Har prøvet at deaktivere enheden, men hvis jeg starter op i fejlsikret tilstand, kan jeg se, at driveren stadig bliver hentet ind under boot. Så tilbage til mit spørgsmål: Hvordan afinstallerer jeg driveren, og sørger for at den ikke automatisk bliver geninstalleret?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
19. april 2006 - 14:02 #6
Du kan kun opnå den ønskede effekt ved at deaktivere enheden!
Avatar billede lauritsen Nybegynder
19. april 2006 - 14:55 #7
"Grunden til at afinstallere en driver er for at bruge at installere en anden."

Hvorfor i alverden er der så en knap, der tilbyder at afinstallere driveren, hvis det ikke er meningen, at det skal kunne lade sig gøre?

"Du kan kun opnå den ønskede effekt ved at deaktivere enheden!"

Det kunne jeg jo så netop ikke, eftersom driveren stadig bliver hentet ind under boot, hvis enheden er deaktiveret.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. april 2006 - 20:16 #8
Jeg ville nok bruge systemgendannelse for at fjerne den driver
Avatar billede lauritsen Nybegynder
22. november 2006 - 09:57 #9
Nå, det endte med, at jeg geninstallerede hele molevitten (undtaget altså den omtalte driver).