11. april 2006 - 23:12Der er
20 kommentarer og 1 løsning
Kan ikke pinge HP printer fra printserver
Hej Jeg har oplevet et mystisk problem med min W2K3 printserver. Den fungerer fint med ca. 20 printere. Nu har jeg installeret en HP2600N printer på netværket. Efter jeg installerede den medfølgende CD fra HP, har jeg ikke kunnet pinge printeren på netværket. Printeren kan af den grund heller ikke udskrive. Jeg har afinstalleret HP softwaren, genstartet og sikret mig, at ingen firewal er aktiv. Serveren er en HP DL380 med 2 netkort i team. Uanset hvilken IP adresse jeg manualt giver printeren, så svarer den ikke på ping. Jeg kan pinge andre enheder fra serveren uden problemer. Printeren kan også pinges fra både klienter og øvrige servere. Bare ikke fra W2k3 printserveren.
Alle enheder kører med 255.255.255.0 netmaske og netværket 10.0.0.X
Jeg har midlertidig installeret printeren på min "gamle" W2k printserver, og her virker den fint.
Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvad der er galt. Gode råd og ideer søges.
Serveren er i et W2K domain. Net print kommandoen kunne ikke hjælpe mig, da printeren ikke længere er installeret på serveren. Det er først og fremmest et svar på "ping" jeg går efter. Ændrer jeg printerens ip til en helt anden, kan jeg stadig ikke pinge den fra serveren. Det virker som om, at netkortets mac adresse på en eller anden måde er "blacklistet".
Et vildt gæt, men du kan evt. prøve at køre en "arp -d" på serveren (eller hvor du nu pinger fra), for at rense dens "IP to MAC address translation table".
Det er dette nærmere (har oplevet på LAN med Workstations og på Trådløse netværk)Måske giver Printserveren sigselv en IP-adresse (WINS), hvis den ikke får en fra DHCP serveren.
Men kører netværket med faste IP-adresser eller med dynamiske ?
Har du prøvet at nulstille printeren til "factory defaults" og konfigurere den igen, og så evt. opdatere dens firmware hvis den ikke allerede kører med nyeste version?
En anden mulighed var på printere at få udskrevet konfigurationen, jeg har nemlig været ude for ved nogen af vores printere at de ikke rigtig altid får fat i den rigtige subnetmaske, hvilket betyder ip'en måske er den man regner med men undernetmasken er på 255.255.0.0 blot for at give et eks. Plus når du får printet sådan en ud så er du sikker på IP'en du arbejder med er den helt rigtige..
Jeg oplever udelukkende dette problem fra min w2k3 printserver. Jeg har efterfølgende installeret den på en alternativ server, hvor alt virker som det skal. Så derfor er printeren både tændt og kabelforbundet mm. Den kan bare ikke pinges fra denne ene server.
En konfig side fra printeren siger 10.0.0.243/255.255.255.0
Det lyder sgu godt nok mystisk.... er der noget specielt med den server, står på en switch fra sig selv, og hvis du sætter din puter i samme switch kan du så pinge, den... går ud fra printeren er sat på netværket med en indbygget jedirect box... og ikke en ekstern...???
Jeg har nu fået hul igennem til printeren. Serveren kørte med 2 netkort i team konfiguration. Dette virkede fint i alle andre henseender, blot ikke med HP 2600N printeren. Nu kører jeg med et netkort alene, så nu svarer printerten.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.