Avatar billede webtee Nybegynder
04. maj 2001 - 22:58 Der er 10 kommentarer og
6 løsninger

Links til viden og tips, tricks

Hey

Jeg er lige startet på at skulle sætte mig ind i HTML. I øvrigt vil jeg gerne blive en god programmør. Derfor vil jeg gerne høre nogle garvede hunde, hvor man finder the real thing? Har nogen nogle gode links til steder for viden, tips, tricks - både for nybegyndere som mig, og også meget gerne for garvede coders.
Desuden vil jeg gerne høre meningen om hvad og hvilke sprog man skal kunne for at være godt kørende i et programmeringsjob. Hvis man gerne vil blive programmør, hvilke ting skal man kunne og hvor kan man lære det - the learning by doing way...

På forhånd TAK dudes!

:) WebTee
Avatar billede Beach Mester
04. maj 2001 - 22:59 #1
Avatar billede Beach Mester
04. maj 2001 - 23:00 #2
Hvis du en dag vil vare hardcore koder så hedder det C++
Det tager tid, er pisse hamrende svært, men det kan ALT!
Avatar billede Beach Mester
04. maj 2001 - 23:01 #3
I C++ ville jeg lige nu være dumpet da jeg ikke kan stave til være*GG*
Programmet ville måske være gået den med fugl og fisk!
//Beach
Avatar billede halfblind Nybegynder
04. maj 2001 - 23:02 #4
www.dansteinman.com
www.bratta.com
rigtig gode tutorials.
Mht. hvilke sprog man vil kunne, det er jo op til en selv, når man ved lidt om det hele, så finder man selv frem til hvad der er bedst for en.

Men det er lidt ualmindelig at du ikke ved noget om programmering, men gerne vil være en god programmør???...
Hvordan kan man vide det, hvis man ikke har prøvet det..

Men, ikke mit problem...
held og lykke.;.)
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. maj 2001 - 23:03 #5
Avatar billede netsrac Praktikant
04. maj 2001 - 23:03 #6
Hvis vi snakker web programmering så vil jeg anbefale ASP:
www.activeserverpages.dk

eller PHP:
www.php.net
Avatar billede Beach Mester
04. maj 2001 - 23:06 #7
Men for at starte med begyndelsen....
Start med f.eks. html som du vil nu. Så kan man stille og roligt bevæge sig ind og kode lidt java script som igen kan give dig en stor hjælp py syntaxen i f.eks ASP som så igen kan give dig blod på tanden til at prøve nogle andre scripts-sprog. Hvis du er knald dygtig til det hele så ender du til sidst i C eller C++ som er det stort set alle professionelle programmer og løsninger bliver lavet i i dag. Der findes også visuelle C++ ting som kan hjælpe dig på samme måde som frontpage kan hjælpe dig med at strikke html sammen...

//Beach
Avatar billede webtee Nybegynder
04. maj 2001 - 23:13 #8
Det er for VILDT - der er meget hurtig og god respons på mit spørgsmål. Det har kun været på 15 minutter ca. og det vælter ind... NICE !!

Jeg er glad for alle forslag, og det er en god start med hurtig respons. Tak, keep em coming... ;-) Det guld i kommer med her kan man ikke få nok af. Jeg håber alle forstår at jeg gerne vil dele point til dem der giver guld. Alle henvendelser er jo gode. I er allerede på listen over real dudes! I like it a lot... ;-)

Jov, jeg vil gerne være programmør for real, jeg er meget målrettet, and I can do it. Jeg kender da lidt til det, men ikke anden end omtale. Jeg har været EDB Tekniker, men vil gerne skifte stil og ind foran tasterne. Derfor programmør som my way. Nu skal jeg bare finde et job, og evt. et hvor man bruger resourcer på at investere i kursuser til de ansatte... :-)

:) WebTee - Keep em comming dudes! ;o)
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. maj 2001 - 23:50 #9
http://www.w3schools.com/ er et ret så komplet og authortativt sted. men start alligevel på www.html.dk/

Og pas gevaldig på at du ikke lader wysiwygs som frontpage forlede dig til at lave gyllekode der ikke overholder standarderne.
Avatar billede Beach Mester
05. maj 2001 - 00:48 #10
Nogen lunde det samme kan man sige om de fleste wysiwyg programmer. Lær føst koden the hard way, og når den sidder sådan nogen lunde så går man ind og bruger wysiwyg programmerne.
Så har man 110% styr på hvad der sker. Fordelen ved at bruge f.eks Dreamweaver til f.eks html er at du kan skruge tingene sammen på 1/10 af tiden. Men det er en dårlig ide for en måske hardcore programør at starte den lette vej!

Jeg startede selv med notepad til mine html-sider, og der er der ingen vej uden om, opstår der problemer så har man en bibel liggende på bordet til lige at slå noget op i (WWW - illustreret håndbog, og ja den ligger der sgu endnu!!) I dag så er nettet også en mulighed men er du ikke på flatrate et eller andet sted så køb nogle grundbøger i det som du vil videre med. De har mange gange nogle indholdsfortegnelser som bare ikke kan slå nettet.

Så er der jo www.eksperten.dk som ikke er til at kimse af. Her kan man stort set få dækket alle de problemer der kan være med en fine grå problemmaskine man har betalt en hulens masse penge for. Nogle kalder det en computer og siger den er smart. Jeg kalder det en udviget regnemaskine der konstant skal have hjælp til at udføre en opgave!
Den indgangsvinkel er ikke dårlig hvis man vil kontrolere et programeringssprog, om det så er C++ eller bare Basic / html så er det stadig os der bestemmer, men op til en selv hvor meget man VIL bestemme!!!

//Beach
Avatar billede webtee Nybegynder
05. maj 2001 - 04:17 #11
Perfekt - det er virkelige kanon links og vejledninger i giver mig. Der er masser af ting at arbejde med nu. Men har i flere guldkorn, så keep em comming! ;-)
Noget der har undret mig er, at der er HTML kode, så er der CSS og ASP og PHP. Hvad er sammenhængen eller forskellene. Bruger man kombineret lidt HTML, lidt i ASP osv når man laver en hjemmeside, eller er det individuelle systemer, sådan at man f.eks. kan lave en komplet hjemmeside i JAVA, PHP eller ASP f.eks.
Måske det er et meget dumt spørgsmål, men en gang skal man vel spørge eller finde sammenhængen. Samt hvilke programmer skal man benytte til de forskellige ting.
I taler om C++ som det bedste, hvilket program skal man benytte til at programmere dette. Samt hvor lang tid tager det at blive hardcore, skal man have andre sprog som forudsætning.

Ja det er jo spørge Jørgen det her, hvis i gerne vil have yderligere point, og ikke vil svare i denne rubrik, så vil jeg gerne oprette spørgsmålene individuelt.

God www.eekend dudes! ;-)

:) WebTee
Avatar billede webtee Nybegynder
05. maj 2001 - 04:21 #12
Jeg har lige brugt 5 timer på at tjekke www.html.dk samt de videre links den giver.
Perfekt sted at starte! Nå men nu er klokken også 0430 ca. og jeg må hellere komme i seng, jeg skal op sammen med kæresten kl. 0700 senest. Der er for lidt timer i døgnet, og for meget viden på nettet, jeg gerne vil kunne. ;-)

See Ya
Avatar billede anjensen1 Novice
05. maj 2001 - 12:03 #13
Hejsa!
Lidt sjovt så er der ingen er har nævnt Java. C++ er så afgjort hardcore sproget men spørgsmålet er om ikke java (obs java er IKKE JavaScript) er det sprog der \'kommer\'. (Syntaksen i java ligner iøvrigt c++ syntaksen).
Kilder at øse af..
WROX! Bøgerne fra forlaget WROX er rigtig gode
\'Beginning ASP\' er virkelig god.
En anden god bog er Deitel&Deitel&Nieto\'s
\'Internet & World Wide Web -How to program\'
Den bog tager fat på mange sprog og forklarer hvordan de bruges sammen. Dvs netop det du funderer lidt over til sidst.
Men \'Eksperten\' rykker for vildt. Det er en utrolig god kilde til hjælp så du har måske allerede fundet det bedste sted.. *s*
Avatar billede Beach Mester
05. maj 2001 - 17:36 #14
>>>anjensen1 / webtee
Jeg kan kun medgive at bøgerne fra Wrox er knald gode. Så hvis du har det fint med det engelske, så er der ikke et sted efter min mening hvor du kan starte bedere!

I det hele taget så en en rigtig god bog mange gange bedere end hvis man skal på nettet hele tiden for at finde et svar (hvis man er begynder!!).
Når du har den grundlæggende viden inden for det \"sprog\" du vil arbejde med _SÅ_ kan du begynde at kode noget selv, og evt. søge svar på problemer på f.eks. eksperten.dk

Så prøv at smutte forbi http://www.wrox.com/
Bøgerne kan købes / bestilles her:
http://www.globe.dk/ hvis du vil handle i Danmark.

//Beach
Avatar billede martin181 Nybegynder
07. maj 2001 - 10:12 #15
Hvis du skal til at programmere og ikke kender noget til det er Java og C++ måske lidt tunge, da det er \"rå\" kode det hele, hvis du derimod vil langsomt ind i det, og have lidt visuelt med det samme, kan du benytte dig af Delphi Pascal fra Borland eller Visual Basic fra Microsoft - de er begge rimelig nemme sprog at gå til med grafiske brugerflader, hvor du også kan lave mere hardcore programmering inde bagved.
Desuden er det nemt, meget nemt, at finde bøger til de to sprog på dansk.
Skal du derimod have hjælp generelt til programmering og ikke har problemer med engelsk kan jeg varmt anbefale denne side:
http://www.findtutorials.com/ - her kan du lede efter tutorials indenfor alle programmeringssprog (og såmænd også andre ting)
Avatar billede webtee Nybegynder
10. maj 2001 - 03:10 #16
Thanx for Jeres allesammens ivrige indsats. Jeg er blevet rigtig godt hjulpet igang, samt vejledt videre end det også. beach har knoklet for sine point,- så derfor. Jeg ville gerne have givet endnu flere til Jer ALLE!!

:) WebTee