Avatar billede rudi1234 Nybegynder
10. april 2006 - 14:48 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Anskaffelse af produktnøgle til aktivering af XP Home

For en ven der havde akut behov for at få en computer op at køre har jeg installeret XP fra en CD jeg har lånt. Produktnøglen (eller hvad de 5x4 karakterer nu hedder) var naturligvis brugt sammen med en anden computer, så jeg kan ikke aktivere denne installation.

Men min ven vil gerne beholde XP Home, og mit spm. er nu om han bare kan købe en ny nøgle/licens og aktivere med den?

Hvor køber man den?
Er der studierabat eftersom han er studerende?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
10. april 2006 - 14:50 #1
en produktnøgle kan rekvireres fra microsofts websted... :-)

/FunteX! :-)
Avatar billede joryje Nybegynder
10. april 2006 - 14:52 #2
Ja, men kun hvis man ejer CD'en selv... Det er ikke lovlig at bruge en andens cd og måske så tage en kopi af den og så købe en til licensnøgle....
Han kan købe den som OEM sammen med en mus eller tastatur, det er billigst...
Udgaven for studerende er kun en opgraderingsversion, så hvus han ikke har en lovlig version af Xp i forevejen, kan den ikke bruges, desuden er den alligevel dyrere end OEM...
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. april 2006 - 15:02 #3
Der findes ikke studierabat på xp-home, men du kan køve sådan een:  http://ph-computer.dk//product_info.php?cPath=82&products_id=172&osCsid=132fdb91d39d33c193e9aabc37e1848e
Avatar billede joryje Nybegynder
10. april 2006 - 15:04 #4
peet49 - Du kan gost få studierabat på XP, men så får du en Upgrade-version...
Desuden er det du henviser til en OEM-version altså, gentager du egentlig bare hvad jeg sagde. Og hvis du nu vil henvise til en buitk, hvad så med at henvise til den billigste - www.prishammeren.dk ?
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
10. april 2006 - 15:25 #5
Et ekstra spm.: De kan ikke selv finde ud af at slette en installation og lave en ny. Og de bor langt væk fra mig... Så derfor:

1. Virker det, hvis de fx køber denne: http://www.prishammeren.dk/shop/productinfo.asp?id=20045N og bruger nøglen herfra til at aktivere den nuværende installation.

2. Og er det lovligt - de har jo betalt hvad de skal...?
10. april 2006 - 15:41 #6
Generelt: Du ka' ændre den 'forkerte' "Produktnøgle" til den nykøbte XP CD's "Produktnøgle" vha denne util:
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder.shtml

Så behøver du ikke geninstallation osv...
Avatar billede joryje Nybegynder
10. april 2006 - 15:59 #7
Jeg tror ikke nøglen kan bruges, hvis den version du har installeret ikke er en OEM-licenseret version...
Men ellers er det vel muligt at give dem en guide. Så svær er det da ikke at installere Windows.
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. april 2006 - 11:22 #8
Studielicens findes kun til XP-Pro
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
11. april 2006 - 11:47 #9
Tak for svar og kommentarer. Men altså; jeg skal ikke regne med at en nyindkøbt licens virker på den nuv. installation?

(desværre tror jeg ikke de selv kan installere XP + ikke mindst derefter Officepakke, antivirus, firewall osv....)