Avatar billede bangse Nybegynder
04. maj 2001 - 19:48 Der er 1 løsning

systembattery dead på bærbar

Når jeg sætter strøm til den bærbare og starter op får jeg følgende besked:

\"System Battery dead\"
\"cmos of date\"

Det lykkedes mig at komme forbi ovenstående ved at resume setup og restore bios til old values. Godt nok, men problemet er det samme, når jeg efter et stykke tid starter den op igen.

Jeg er klar over at systembatteriet er dødt og skal skiftes, men mine forsøg på at splitte maskinen ad er hidtil mislykkedes.
Spørgsmål: Hvor sidder systembatteriet på en AST Ascentia A pentium 120, og hvordan hvordan f.. får jeg åbnet maskinen ?

( har prøvet med en skruetrækker, jo jo )

Alternativt: Hvor i København kan man få foretaget denne simple operation, uden at skulle overleve på pasta resten af sommeren ?
Avatar billede madskp Nybegynder
04. maj 2001 - 21:04 #1
På bærbare computere er skruerne som regel gemt bag ved nogle små gummi propper. Disse kan pilles ud men en spids genstand og så skulle du gerne kunne komme ind til skruerne.
Næste spørsmål er så om du overhovedet kan skifte batteriet. Nogle batterier er nemlig loddet direkte på bundkortet. Hvsi du er heldig er  det bare et lille rundt kviksølvs batteri som nemt kan skiftes. Hels og lykke med det!!