Avatar billede fipsen Nybegynder
08. april 2006 - 18:23 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Ingen opstart

Jeg har et mega-problem med min mac mini. Den var gået på vågeblus og ville ikke komme tilbage igen... Derfor slukker jeg den ved at holde tænd/sluk knappen inde i et stykke tid og maskinen slukker. MEN så vil den ikke boote op igen. Den starter der kommer den sædvanlige "dong"-lyd men så stopper den bare med en grå skærm... ingen logo eller møllehjul eller andet!

Følgende er forsøgt uden succes:

- holde 'c' nede under opstart men den vil ikke sluge min cd!
- resette pram og så boote op igen
- åbne open firmware og skrive; reset-nvram, set-defaults, reset-all
- holde 'alt' nede under opstart, hvorefter den viser pil til højre, en rund pil og musepilen bliver et ur, der står stille.

Jeg er magtesløs, er der nogen der kan komme med et forslag til hvad der er galt her. Jeg tror maskinen har slettet viden om et cd-drev eller lign!
Avatar billede macintosse Nybegynder
08. april 2006 - 19:05 #1
prøv at holde s nede og og kør fsck -y
Avatar billede macintosse Nybegynder
08. april 2006 - 19:08 #2
hovsa
/sbin/fsck –fy
Avatar billede macintosse Nybegynder
08. april 2006 - 19:09 #3
sådan
Avatar billede fipsen Nybegynder
08. april 2006 - 19:40 #4
jeg prøver senere, er ikke i nærheden af problembarnet. Er der en anden kommando for at boote på cd-drev
Avatar billede egonspock Seniormester
08. april 2006 - 20:38 #5
Måske skal den blot have en smule længere tid. OSX kører nogle oprydningsjobs og vist også fsck hvis computeren ikke er lukket ordentligt ned. Jeg har set opstartstider på op mod en halv time (godt nok efter en 200 dages uptime og et par alvorlige system-opdateringer. )
Men det er underligt at den end ikke kan se CD-drevet og det du har gjort lyder helt rigtigt. fsck vil formentlig heller ikke hjælpe på det, da det er firmwaren og ikke indholdet på harddisken, der bestemmer om man skal boote fra cd-drevet når man holder c-tasten nede. Jeg vil gætte på en hardware-fejl.
Avatar billede sd8220 Seniormester
08. april 2006 - 23:07 #6
Du kunne da evt prøve at slutte en FW/USB-CD til maskinen, putte en CD i, og starte op med [ALT] trykket nede - måske den så vil se den eksterne CD?
/Seb
Avatar billede fipsen Nybegynder
09. april 2006 - 07:45 #7
der sker intet når jeg starter med 's' tasten nede, kun en grå skærm og intet ellers...

Til egonspock: mener du at jeg bare skal tænde den og lade den stå med grå skærm i laaang tid eller er det med en bestemt knap nede du mener den skal stå i laaang tid?
Avatar billede sd8220 Seniormester
09. april 2006 - 08:33 #8
Hej
Jeg tillader mig at gætte på, at Egon mener, at du bare skal lade den være tændt i laaaang tid. I øvrigt er det mit indtryk, at den almindelige booot-sekvens altid kører en fsck under opstart; men jeg bilder mig ind, at det er "bedre" hvis man kører den i SingleUser mode; men det er muligvis bare indbildning ,-)
Hmm, i øvrigt, hvis nu din boot-sektor er smuttet, så den ikke kan finde en bootbar disk; så var det måske en mulighed at få den mountet som en FW-enhed på en fungerende maskine?
Hmm, og du kunne jo godt boote i OpenFirmware, så tyder det jo meget på disken, bootsektoren eller noget andet, der har med disken at gøre, ikk'?
Prøv lige at se, om du kan få kontakt med din disk gennem Target-mode.
Og skulle du ikke have en anden maskine i nærheden, er du velkommen her med kalorius ,_) Jeg bor på Midt-/Vestsjælland.
/Seb
Avatar billede fipsen Nybegynder
09. april 2006 - 19:49 #9
jeg har prøvet at lade den stå mens jeg malede i mit nye hus idag - 10 timer uden resultat, det må være nok. Jeg vil prøve at få den startet via en anden mac og FW.
Avatar billede sd8220 Seniormester
09. april 2006 - 20:05 #10
Hejsa
10 timer, selv med heftig oprydning - det må vist være i overkanten. Håber, du finder den via FW. I øvrigt havde jeg et lignende problem med en maskine, der kørte 10.3.9 - jeg endte med at tage en kopi af hele min disk, formattere den, innstallere 10.4 på den i stedet og hente min bruger tilbage fra min kopi.
Det var lidt omstændeligt; men det gik da.
/Seb
Avatar billede fipsen Nybegynder
12. april 2006 - 19:33 #11
Kan man boote via alm netværkskabel?

[Jeg har bestilt FW kabel hos applestore (sammen med en iomega ext HD) men de har ikke fået afsendt min bestilling endnu...]
Avatar billede fipsen Nybegynder
14. april 2006 - 19:30 #12
Er der en der kan give mig den præcise opskrift til hvordan jeg booter via FW...

Jeg har en iMac G3 400MHz SE/DV stående ved siden af minien og imorgen finder jeg et FW-kabel og håber på det bedste! Gerne udførlig beskrivelse...
Avatar billede sd8220 Seniormester
14. april 2006 - 22:39 #13
Hejsa
Tænd din iMac, lad den boote
Tænd din mini og hold T nede til der roterer et FW-symbol på skærmen,
sæt et FW-kabel i mini og den anden ende i iMac, så skulle mini gerne dukke op på iMacens skrivebord.
Når du er færdig med at bruge den, skal den unmountes/puttes i papirkurv og derefter slukkes ved at trykke på dens starttast.
Det skulle være alt.
/Seb
Avatar billede fipsen Nybegynder
15. april 2006 - 14:20 #14
Det kan jeg ikke få til at virke!

Jeg gør følgende: Starter iMac'en som normalt, sætter FW kablet i, starter mini'en med T tasten nede MEN der sker intet. Den starter op med "dong" lyden, men der kommer aldrig noget billede. på min skærm kan jeg se kontrollampen der plejer at lyse grøn hvis der er signal igennem ikke lyser... hvis jeg prøver at starte mini'en kommer der signal til skærmen, maskinen går dog i stå hvor den plejer.

Er der en anden måde eller gør jeg noget forkert???
Avatar billede fipsen Nybegynder
15. april 2006 - 22:28 #15
til Egenspock: Hvilken type hardware fejl tror du der er tale om?  Jeg har selvfølgelig en masse ting jeg ikke vil miste. iPhoto Library som det kæreste! (og nej, jeg har ingen back-up og kun en partition af HD hvor det hele ligger)
Avatar billede sd8220 Seniormester
15. april 2006 - 23:31 #16
Hmm
Du kunne jo også "bare" pille HD'en ud af den døde Mac og proppe den over i etn anden Mac eller i et FW/USb-kabinet - det ville sikkert gøre det hele meget nemmere.
S/eb
Avatar billede fipsen Nybegynder
15. april 2006 - 23:37 #17
Jeg er ikke meget for at pille mini skilt ad. Ryger garantien så ikke? Den må nok en tur på et offcielt værksted så.... øv
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. april 2006 - 08:08 #18
Hejsa
Jo du risikerer jo nok en smuttet garanti , desværre, hvis duu selv piller disken ud. Hmm. det er jo ret træls; Held og lykke med den.
/Seb
Avatar billede fipsen Nybegynder
26. april 2006 - 00:41 #19
maskinen er sendt til reperation pga af logic board fejl....
Avatar billede fipsen Nybegynder
26. april 2006 - 00:42 #20
så egonspock - du havde jo ret. selvom det ikke "hjalp" kan du jo få del i nogle pointsene hvis du lægger et svar
Avatar billede egonspock Seniormester
26. april 2006 - 00:49 #21
Surt. Lad os høre hvad svar du får tilbage!
Avatar billede fipsen Nybegynder
26. april 2006 - 00:52 #22
så er pointsene fordelt - 20 til sd8220 for FW guide, 20 til egonspock der ramte plet og 20 til mig selv i ren trøst, for jeg savner minien....
Avatar billede fipsen Nybegynder
06. december 2006 - 12:30 #23
undskyld forsinkelsen, troede jeg havde fordelt pointene tidligere....