Avatar billede selarsen Nybegynder
07. april 2006 - 14:53 Der er 3 kommentarer

Problem med Console kabel mellem Windows- og Sun Sparc maskine

Jeg har et problem med at få fat i et ordentligt Console kabel. Den skal bruges til at gå på seriel porten på en given Sun Solaris Sparc kasse. På Windows kassen skal den sidde i COM1 porten (9-pins) og i Solaris kassen skal den sidde i et RJ45 stik.

Idag bruger jeg et almindelig netkabel sammen med en dims, som i den ene ende kan sidde i en 9-pins COM1 port og i den anden ende kan der sidde et RJ45 kabel. Det er jo for så vidt fint - MEN så kommer problemet:

Hvis jeg forbinder en given Windows kasse og en Sun Sparc maskine med kabelet, virker det perfekt. Jeg kan sidde på Windows kassen og bruge Consolen på Sun maskinen - i et par dage...
Pludselig holder det op med at virke ??!? Jeg prøver at skifte delene (både kabel og dims) ud med et andet sæt. Jeg prøver at genstarte Windows maskinen - intet hjælper! Jeg har pludselig ingen forbindelse mellem de to kasser mere :(

Derefter har jeg prøvet følgende:
- Jeg skiftede Windows maskinen ud. Det virkede - i nogle dage, så holdte dens COM1 port også op med at virke.
- Hvis jeg sætter en god gammeldags Terminal på Sun kassen, virker den fint - så Sun kassens seriel port har åbentbart ingen problemer!

Konklusion:
Jeg har skiftet alle delene ud, men resultatet bliver ved med at være den samme - forbindelsen mellem maskinerne via Console kablet virker et stykke tid - pludselig kan jeg ikke kommunikere gennem Windows Terminal program mere....

Er der nogen der har stødt på noget lignende ?? Eller måske ligefrem har en løsning, så hører jeg gerne nærmere :)
Avatar billede lasseoe Nybegynder
30. januar 2007 - 10:00 #1
Efter alt at skønne så er det din Windows maskine der har et problem, jeg vil endda tro det er hardwaren.

Har du en anden maskine du kan prøve med ?
Avatar billede selarsen Nybegynder
30. januar 2007 - 11:10 #2
Ja, op til flere - med samme problem. Kendetegnet for dem alle , at de kørte Windows 2003 Server. Da jeg tog en gammel Windows XP maskine, holdte problemet op - med samme console kabel etc. Så mit gæt er at problemet ligger i Windows 2003 Server. Nu er Windows 2003 server jo ikke skabt som Console server, så jeg skal nok bare acceptere at det ikke virker på en Windows 2003, når nu det virker uden problemer med en XP :)
Avatar billede lasseoe Nybegynder
30. januar 2007 - 11:17 #3
Besynderligt, men ikke overraskende.