Avatar billede Six Nybegynder
07. april 2006 - 00:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

WAN på WRT54G: Speedlimit på klient.

Hej eksperter.

Kan jeg på nogen måde styre hvordan bredbåndet bliver fordelt mellem klienterne der er koblet på min router ?

F.eks. hvis jeg vil have et delingsforhold på 80% - 20% så den primære klient får 80% af forbindelsen der er til rådighed og de sidste 20% er til den anden klient?

Håber i forstår :D
Avatar billede jacla Nybegynder
07. april 2006 - 01:45 #1
Jeg ikke hvordan du deler i %

Men du kan dedikere trafik til forskellige porte og prioritere hvilken slags trafik der skal ha første prioritet.

Jeg ved du kan finde det på Cisco's hjemmeside, men lige hvor ved jeg ikke.

finder jeg noget om emnet smider jeglinket ind.

MVH

Jan C

NB! Hvilken router har du?
Avatar billede Six Nybegynder
07. april 2006 - 02:25 #2
Hej jacla - det er en Linksys WRT54G - jeg har læst noget om det nu, og pt. har jeg fundet ud af at det er noget QoS man skal have fat i for at give forskellige applikationer eller klienter forskellige prioriteter. Dette kræver dog en firmware opdatering i min router og det er jeg ikke lige helt inde i endnu.
Avatar billede jacla Nybegynder
07. april 2006 - 03:09 #3
Avatar billede hldata Nybegynder
08. april 2006 - 09:09 #4
Det her med QoS får du da ikke i en Linksys til en 500-700 kroner
Der er slet ikke karft nok i den prosesser der er på en WRT54G. Det her siger jeg ikke for at ødelægge din iver efter den helt rigtige løsning , der ovnikøbet er billig
Jeg kunne foreslå dig at lave en selv Fx. find en "gl," udrangeret PC og lig en linux firewall det kunne være Gibraltar eller skal det være rigtig billigt m0n0wall den er Gratis men of virker og kan programeres i vildskab og en ip telefoni løsning er lavet på sådan en. Og et andet goge må da være at man ikke er gift med de begrænsninger Cisco nu synes der er sjove at sætte op. Jeg har personligt været ude at bytte såden en løsning ud flere gange.
Mange af dem der har problemer med voip skyldes for svag hardware. altså skal du til at rode med Firmware updates og i kernen af OS er det så umagen værd
forasten så er der også en gratis udgave af Gibraltar.
Avatar billede Six Nybegynder
08. april 2006 - 23:04 #5
Ifølge dette link, kan jeg godt få QoS. Jeg skal bare have fikset en nyere firmware til min router.

http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksys.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1701&p_created=1094664616&p_sid=1koPBx4i&p_accessibility=0&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MyZwX3Byb2RzPTEmcF9jYXRzPSZwX3B2PTEuMSZwX2N2PSZwX3NlYXJjaF90eXBlPWFuc3dlcnMuc2VhcmNoX25sJnBfc2NmX2xhbmc9MSZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PWxpbWl0&p_li=&p_topview=1

Jeg takker for dit forslag om at stille en gammel maskine op til at styre det. Men det er alt for omfattende, i forhold til hvad jeg skal bruge det til.

Nej det har ikke noget med ip-telefoni at gøre hehe, det er såre simpelt bare fordi jeg vil begrænse den hastighed som min "sekundære" klient skal have lov at bruge på mit trådløse netværk.
Avatar billede jacla Nybegynder
08. april 2006 - 23:21 #6
Dette kan du også gøre via en server løsning
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2006 - 22:20 #7
jacla og hldata - gider i lægge et svar så vi kan få lukket :D
Avatar billede jacla Nybegynder
18. april 2006 - 20:05 #8
Gerne

Jeg følte det var mig der lærte noget af dette :-))

MVH

Jan C
Avatar billede Six Nybegynder
22. april 2006 - 13:30 #9
Nå jacla - der ser ud til hldata ikke vil have point. Du får dem. Tak for hjælpen.
Avatar billede jacla Nybegynder
25. april 2006 - 15:48 #10
Så siger jeg tak :_=))