Avatar billede snoezel Nybegynder
06. april 2006 - 14:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Adsense bogføring

Hej.

1. Er det korrekt at der ikke skal betales moms af indtjente Adsense reklamer da pengene kommer fra USA, selvom det er fra en DK side salget er indtjent?

2. Hvordan skal de bogføres i SS?
Avatar billede b_hansen Novice
06. april 2006 - 14:25 #1
Jeg vil anbefale dig, at du forhører dig hos Skat, om der skal løftes moms af. Hvis der ikke skal løftes moms af, er der to muligheder i Summa. Du kan enten bogføre på en af de "normale" indtægtskonti, hvor der er moms på. Så skal du bare slette momskoden i kassekladden. Eller du kan vælge at oprette en indtægtskonto, der ikke har en momskode.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
06. april 2006 - 14:35 #2
snoezel >
Hvis/når du finder svaret må du meget gerne skrive det her. Jeg her også interesseret i at kende svaret...

:-)
Avatar billede pallas Nybegynder
06. april 2006 - 14:44 #3
Måske kan denne nye afgørelse belyse sagen lidt:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=398848&vID=0
Avatar billede b_hansen Novice
06. april 2006 - 14:49 #4
tjaah... jvf. den afgørelse, er din indtægt altså momspligtig, og du skal derfor kontere den på en momsbærende konto. Helt som en normal salgsindtægt.
Avatar billede snoezel Nybegynder
06. april 2006 - 19:22 #5
Pallas>> Ja det tyder jo på at der skal betales moms, underligt at der ikke er et sted man kan slå det helt fast, man er jo ikke meget for det hvis man ikke behøver :-)

b_hansen>> Så er det bedste nok at lave en ny, for man kan jo have andre ting der skal løftes moms af?
Avatar billede snoezel Nybegynder
06. april 2006 - 19:27 #6
Jeg har lige læst dette med interesse på amino, det ser ud til at der IKKE skal løftes moms af google indtjeninger:
http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=1953
Avatar billede pallas Nybegynder
06. april 2006 - 19:33 #7
snoezel: jamen - det er jo netop retterne - her vester landsret - som "slår det fast" så man kan få nogle retningslinier. Regeringen udfærdiger lovene - som er utroligt svære at læse og forstå. Derfor bliver de som regel opfattet forskelligt - alt efter hvem man er og hvor man er.
Når der så er afsagt en dom - som denne - bliver den så indskrevet i diverse vejledninger som befolkningen kan rette sig efter.
Avatar billede b_hansen Novice
11. april 2006 - 08:06 #8
Hvis du i regnskabet gerne vil kunne se specfikt, hvad du tjener på Adsense, vil det være en fordel med en særskilt konto.
Avatar billede snoezel Nybegynder
11. april 2006 - 08:10 #9
Takker bb, det bliver en ny konto :-)
Kan man gå galt i byen når man opretter denne konto, eller er det bare lige ud af landevejen, med højreklik og opret ny ?
Avatar billede b_hansen Novice
11. april 2006 - 08:13 #10
Du går ind i kontoplanen. Vælg opret ny(enten ved at klikke på knappen eller CTRL+N)

Kontoen skal være en driftskonto, og det skal være en indtægtskonto.
Kontonummeret skal være indenfor det interval, der udgør indtægtskontiene, typisk mellem 1000 og 1999. Opret eventuelt en, der er 50 højere end den sidste.

Husk at sætte momsen til salgsmoms, altså S25.