Avatar billede oblivion Nybegynder
14. november 1999 - 00:50 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

ATAPI Incompatible

Når min pc'er starter op og bios'en skal finde mine IDE enheder sker der tit det at mit Pioneer CD-ROM drev kommer med følgende fejl:

Pri Slave Drive - ATAPI Incompatible
Press F1 to Resume

Mine enheder er følgende:
Pri Master:  Western Digital HD 4,3GB
Pri Slave :  Pioneer CD-ROM 32x
Sec Master:  Maxtor HD 4,3GB
Sec Slave :  HP CD-Writer 8100 24x/4x/2x
Avatar billede chruker Nybegynder
14. november 1999 - 05:50 #1
Har du checket om kablerne sidder ordentligt fast (specielt på cd-rom drevet) ?
Avatar billede aleks Nybegynder
14. november 1999 - 08:43 #2
Det er desværre sådan så Western Digital harddiske ikke er så gode at sætte sammen med andre typer IDE-drev. Men jeg mener at der sidder en jumper på Pioneer-drevet der gør at man kan ændre det's ATAPI-mode.

Ellers kan du bytte rundt så de 2 diske sidder på den Primære og de 2 CD-Drev sidder på den Sekundære, det burde også virke.
Avatar billede oblivion Nybegynder
14. november 1999 - 13:06 #3
Jeg mener at have læst at CD-ROM drev skal sidde på hver sin IDE port som slave men om det har noget at sige ved jeg ikke.
Avatar billede schubert Nybegynder
14. november 1999 - 14:26 #4
I gamle dage (95-96)var der problemer med WD's harddiske, når du kørte som master med f.eks en Quantum HD som slave.
Dette problem er nu løst, men det faktisk problem var en jumper på Western Digital diskene.
Der sidder to jumpersettings,en til master (standalone) og en til master (slave present).
Dette kan evt. være fejlen at din jumper sidder til Standalone.
Jeg ved ikke om det stadig er opbygget på den måde, da jeg ikke har haft en WD disk i de sidste 3 år.
Avatar billede aleks Nybegynder
15. november 1999 - 08:02 #5
>>oblivion

Det er ligemeget om de sidder på hver sin controller eller om de sidder sammen. Normalt så får du højere hastighed hvis du sætter CD'erne sammen.
Avatar billede schubert Nybegynder
15. november 1999 - 14:28 #6
Du får ikke højere hastighed af at sætte CD´erne sammen. Den eneste forskel der er at de ikke trækker hastigheden ned på harddiskene. Derfor er det klogt at sætte CD og HD, på hver sin controller.

Specielt i dit tilfælde ville jeg, når jeg havde 2 ens diske sætte dem sammen.
Avatar billede oblivion Nybegynder
15. november 1999 - 23:03 #7
Nu har jeg prøvet at sætte begge HD sammen på den ene controller og CD-ROM drevene på den anden controller og det eneste jeg fik ud af det var dårligere opstart på Windows og langsommere programmer. Jeg har også prøvet samtlige jumper indstillinger der var mulige (Master, Master Single og Cable Select) men intet virker så nu har jeg byttet om på Pioneer'en og HP CD-Writer'en og efter at have genstartet et par gange fik jeg fejl på Sec Slave, altså Pioneer'en igen så jeg kan kun konkludere at Pioneer'en er defekt eller ikke virker optimalt.
Tak for hjælpen alligevel :-)
Avatar billede schubert Nybegynder
16. november 1999 - 00:06 #8
Selv tak og tak for den pæne deling af point
Avatar billede fatboy Nybegynder
16. november 1999 - 01:00 #9
Hvis du skal teste om pioneeren er defekt, skal du jo pille alle andre drev ned og boote kun med pioneeren i.
Avatar billede oblivion Nybegynder
16. november 1999 - 01:54 #10
fatboy
Hvordan kan boot med kun Pioneer'en vise om den er defekt hvis den ikke viser det under normal boot andet end den ovennævte ATAPI Incompatible besked.
Avatar billede chruker Nybegynder
16. november 1999 - 01:56 #11
oblivion:  I stedet for ATAPI Incompatible skriver BIOSen sikkert Found CDROM:  Pointer DR-Axxx
Avatar billede oblivion Nybegynder
18. november 1999 - 23:38 #12
Kan problemet løses ved at jeg bytter om på HD'ene, så Maxtor'en bliver Pri Master og WD bliver Sec Master.

Jeg har også prøvet at lade BIOS'en auto-detect alle enheder hvilket ikke hjalp en døjt!"#"%#"%

fatboy
Efter at have slået alle enheder fra i BIOS'en undtagen Pioneer'en og genstartet skete der ikke en skid ikke engang beskeden "Found CD-ROM: pointer DR-Axxx". Kun sort skærm.