Avatar billede troltuu Nybegynder
04. april 2006 - 23:39 Der er 3 kommentarer

trådløst netværk med både b og g

Hej Jeg har et problem med routere.

Jeg har haft en Dlink 514 som gik ned og begyndte at have et latterligt lille throughput.

Jeg har så købt en ny Dlink DI 624+

jeg har to computere. Den ene har et D-link netkort DWL 510 som er et b-standard netkort. I min bærbare er der Centrino som både har b og g-standard.  Med min gamle router 514 var der ingen problemer da den bare kørte b-standard og begge loggede på med 11Mbps (men altså til sidst "Lige dårligt")

Men min nye mere fanzy 624+ router er der pludselig et problem når min stationære er på nettet og jeg tænder den bærbare for den vil åbenbart helst logge på med g-standarden som jo er hurtigere. Hvilket også er forståeligt. Men routeren klarer sig så pludseligt ikke særlig godt mere. Får jeg mister netforbindelsen på min stationære når den bærbare logger på eller også bliver forbindelsen helt vildt dårlig. Først efter den bærbare er logget på kan jeg få den stationære på. Nogle gange først efter jeg har slukket og tændt for routeren. Kan det virkelig passe at den ikke kan finde ud af på optimal måde at køre både b og g???

Jeg har derfor besluttet at nå at sende routeren tilbage for jeg er stadig indenfor tilbagekøbsretten.

Men er det et generelt problem at routeren klarer sig dårligt med både b og g? Det virker sådan for jeg har også set det i anmeldelser på Tomshardware fx.

Spørgsmålet er om der er nogle der kan anbefale en trådløs router som kan klarer det her problem.
Avatar billede jacla Nybegynder
05. april 2006 - 00:11 #1
Hej troltuu

Det er du ikke helt herre over.

Når der er både en Pc der kører b standard og en der kører g standard er det ALTID den mindste fællesnævner der tæller. g kan kører b men b kan ikke kører g.

Så løsningen må være alle kører g standard.

MVH

Jan
Avatar billede troltuu Nybegynder
05. april 2006 - 00:17 #2
b- standard må du mene.

Det er mærkeligt. Jeg har prøvet at den stationære er tilsluttet med 11 mbps og den bærbare er tilsluttet med 54 Mbps hvilket da må indikere at de kører hver deres net.

Pointen er netop at finde den router der kører bedst i mixed mode. Jeg har læst på wi-fiplanet at Belkins routere har en dessideret mixed mode indstilling hvis man skal køre både b og g. Men at den ikke fungere så optimalt. Jeg er som sagt ude efter en der virkelig virker
Avatar billede jacla Nybegynder
05. april 2006 - 00:43 #3
g standarden er den hurtigste med 54 MGbit (Teoretisk hastighed den er nærmere 22 MGbit)

Mixed mode vil sige at router "router signalet med 11 MGbit med den ene PC og 54 MGbit med den anden" på samme port.

Derfor mener jeg at du nok får den bedste ydelse ved at alle enheder kører g standard.

Men når 2 pc taler sammen uanset port og router vil de forhandle om hvilken protokol de skal bruge (IP mv.)og hvilken hastighed de kan komunikere med.

Du vil nok ikke kunne mærke den store forskel mellem 11 og 54 MGbit. Så

Jeg vil også tage prisen med,i min betragtning. om det skulle være b eller g  standarden.

Det er muligt du kan få det til at spille sammen, men som du selv skriver er der problemer forbundet med det.

MVH

Jan C