Avatar billede mirlen Nybegynder
04. maj 2001 - 12:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Point system

Hvad formål har point systemet her på Eksperten
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
04. maj 2001 - 12:57 #1
Det er altid lidt sjovt at dyste mod hinnanden.
Og hvis man ikke får points, er der ikke noget formål med at hjælpe...eller lave noget for en.
Avatar billede prodic Mester
04. maj 2001 - 12:57 #2
Faktisk intet - men det er den eneste belønning der er for brugerne. Udover glæden ved at hjælpe andre.
Avatar billede robin-steen Nybegynder
04. maj 2001 - 12:59 #3
formålet er at spare op, konurrere, og hvis der er noget at konkurere om (point) gives der bedre svar og folk gider bruge bare lidt mere tid end de ellers ville have gjort!!!
Avatar billede kapla Nybegynder
04. maj 2001 - 12:59 #4
[ Eksperten.dk siger tak for dit \"klik\" ! ]  Sagt om Eksperten.dk:
Jeg kan godt lide eksperten og især Generelt - Site Vurdering
<canner>

  Spørgsmål & svar

  Job

Brugernavn  kapla0
Point  10227
Point ude  36
Placering  67

Nyeste spm

Cookie fra anden url
en gang til fra bbp
Point system
jeg kan ikke opre...
Opløsning

Nyeste indlæg

Opsætte et RobBoard!
Terminal server... ?
wap editor WYSIWY...
ringetone
Point system

Søg

Generelt

Annoncering
Information
eNyt
Kontakt
Tip en ven
Samarbejdspartnere
Konkurrence

Domæne

      Nyeste spørgsmål    Indstillinger    Log ud

[ Information | Beskrivelse af Eksperten | Regler ]

Eksperten.dk, funktionsbeskrivelse

Generelt
\"Log ind\"
\"Bliv oprettet\"
\"Opret spm.\"
\"Åbn. Spm.\"
\"Besv. Spm.\"
\"Online brugere\"
\"Nyeste Spm.\"
\"Nyeste indlæg\"
\"E-nyt\"
\"Kontakt\"
\"TipEnVen\"
\"Indstillinger\"
\"Point\"
\"Søgning\"
\"Logo\"
\"Top-10 lister\"
\"Sortering af kategorier\"
Generelt
Ved oprettelse som bruger på Eksperten modtager du 300 point. Disse point anvendes til at måle hvilke eksperter som svarer bedst, og er mest aktive. De er samtidigt en garanti for, at man begrænser unødvendige eller useriøse spørgsmål. Afgivelse af point, er en god måde at tiltrække de virkelig dygtige eksperter, hvoraf de allerbedste kan ses på forsidens Top-10, og i øvrigt under hver kategori.

På Eksperten sendes der automatisk en besked til din e-mail adresse, når der er kommet noget nyt, som er relevant for dig. Du behøver derfor ikke selv gå ind på siden, og se om der er sket noget. Det får du besked på fra os !

Læs nedenfor om de muligheder, du har som bruger på Eksperten. Hvis der efter gennemlæsning stadig er ting du ikke har fået afklaret, er du meget velkommen til at skrive til os på info@eksperten.dk. Vi står til rådighed, og forsøger at besvare alle henvendelser indenfor 24 timer.

\"Log ind\"
Såfremt du allerede er oprettet, kan du ved at indtaste brugernavn og password skrive spørgsmål og indlæg, ændre indstillinger m.m. Du kan uden at være logget ind gennemse de forskellige kategorier, men altså ikke deltage, med mindre du logger på.

\"Bliv oprettet\"
Ønsker du at blive bruger, og dermed få mulighed for at få svar på dine spørgsmål, skal du gøre følgende: Indtaste et brugernavn, som herefter vil være din \"idenditet\" på sitet. Herefter skal du vælge et password (kodeord) som du skal kunne huske, og du skal også indtaste en e-mail adresse, som du ønsker anvendt, når Eksperten skal sende dig beskeder om svar, spørgsmål eller indlæg generelt. For at kontrollere at du har tastet den rigtige e-mail adresse, vil der herefter blive sendt en e-mail til den adresse du har indtastet. Først når du har bekræftet denne ved at trykke på det link som e-mailen indeholder, er du registreret som ny bruger. Du kan herudover vælge om Eksperten skal huske dine oplysninger til næste gang du besøger sitet, og også om du ønsker at blive logget ind automatisk. Hvis du vælger det sidste, skal du være opmærksom på, at andre som har adgang til din computer, kan anvende dit brugernavn på Eksperten. Det anbefales derfor, at du kun vælger denne funktion, såfremt du ikke \"udlåner\" din computer til andre.

\"Opret spm.\"
Når du er logget ind, kan du oprette et spørgsmål. Det er vigtigt at bruge tiden på at finde en kategori, som dækker dit spørgsmål bedst. På den facon er der gode muligheder for et brugbart svar, og du opnår den hurtigste svartid. Du skal herefter give dit spørgsmål en titel, og så skrive selve spørgsmålet. På Eksperten bliver du ved oprettelse som bruger tildelt 300 point, da det koster point at spørge Eksperterne. Disse point er gratis, og bruges til at måle hvilke eksperter som er mest aktive, og hvilke som er bedst til at svare. Du skal derfor vælge hvor mange point du vil give for et rigtigt svar. Der er her et ekstra felt, hvis du gerne vil give noget ekstra. For at offentligøre dit spørgmål på Eksperten, skal du til sidst trykke på knappen \"Opret spørgsmål\", og så ellers blot vente på svar.

\"Åbn. Spm.\"
Dette er åbne spørgsmål hvor der enten ikke er kommet nogle svar overhovedet (markeret med et grønt flag), eller hvor den som har stillet spørgsmålet, endnu ikke har godtaget nogle af de afgivne svar endnu (markeret med et gult flag).

I hver kategori vil de \"åbne spm.\" stå listet. Såfremt der er flere end 10, kan der bladres videre. Denne funktion kan ligeledes anvendes, for at se om andre allerede har stillet \"dit\" spørgsmål, og du derfor kan genbruge et evt. svar.

\"Besv. Spm.\"
Dette er besvarede spørgsmål, hvor den som har stillet det, har accepteret ét eller flere af de givne svar (markeret med blå flag). Denne type spørgsmål vil stå på en seperat liste i hver kategori. \"Besv. spm.\" er et virkelig godt sted at finde gode svar. Her er samtlige tidligere svar lagret, og du kan finde disse ved at bladre dem igennem eller evt. bruge søgefunktionen (beskevet længere nede).

\"Online brugere\"
Nederst til venstre på siden under punktet \"statistik\" vises hvor mange brugere som er aktive på systemet \"lige nu\". Dette tal varierer efter tidspunktet på døgnet, men du vil kun yderst sjældent være alene !

\"Nyeste Spm.\"
På forsiden øverst til højre, har du mulighed for at se de 5 sidste nye spørgsmål, fordelt på samtlige kategorier. Herudover er der under hver kategori ligeledes en liste over de 5 nyeste spørgsmål for den specifikke kategori. Hvis man er ekspert, er denne funktion, en god måde at komme først med et godt svar, og dermed tjene nogle point.

\"Nyeste indlæg\"
På forsiden øverst til højre, har du mulighed for at se de 5 sidste nye indlæg, fordelt på samtlige kategorier. Herudover er der under hver kategori ligeledes en liste over de 5 nyeste indlæg for den specifikke kategori. Hvis man har stillet et spørgsmål, er denne funktion, en god måde at se om der er kommet relevante svar på ens eget spørgsmål.

\"E-nyt\"
Fra tid til anden er der nyheder, som vi gerne vil fortælle dig om her på Eksperten. Der vil på forsiden, placeret lige over kategorierne, være en linie som kort beskriver hvad det drejer sig om. Såremt du vil læse indholdet, trykker du blot på linien. Er du ikke logget ind, vil det stå der permanent. Er du derimod logget ind, og har trykket på E-nyt linien, vil den forsvinde.

\"Kontakt\"
Hvis du ønsker at komme i direkte kontakt med indehaverne af Eksperten, kan du under dette punkt skrive til os. Vi forsøger at besvare alle henvendelser indenfor 24 timer.

\"TipEnVen\"
Har du haft positive erfaringer ved din anvendelse af Eksperten, og gerne vil anbefale os til venner eller kolleger, skal du anvende denne funktion. Du kan sende en besked til flere på én gang ved at lave (,) imellem e-mail adresserne. Vi håber du vi bruge denne funktion, så vi kan blive endnu flere, til at hjælpe hinanden.

\"Indstillinger\"

Dine indstillinger (Her kan du ændre password, e-mail adresse, samt justere hvorledes du ønsker at modtager e-mails. Herudover findes et par andre muligheder som du kan se på sitet)
Kategorier du abonnerer på (Du kan her udvælge kategorier at abonnere på, dvs. hver gang der er nyt i de valgte kategorier, modtager du en e-mail fra Eksperten. Du kan vælge at abonnere på alle kategorier, men skal så påregne en del aktivitet, på den tilmeldte e-mail adresse !)
Dit mini site (Du kan fortælle de øvrige brugere lidt om hvem du er, hvad du kan, og evt. en e-mail adresse. Herudover kan du skrive en udtalelse om Eksperten, som så evt. vil blive vist lejlighedsvist på siden, til højre for banneret.)
Spørgsmål du abonnerer på (Du kan her se de spørgsmål du abonnerer på, og samtidigt vælge at deaktiere et eller flere af disse, såfremt du ikke længere ønsker en e-mail tilsendt, når der er nyt i spørgsmålet)
Afmelding (Anvendes hvis du IKKE længere ønsker at være bruger på Eksperten !) Du skal overveje dette grundigt, da evt. opsparede point tabes.
Spørgsmål besvaret af dig (Her kan du få overblik over samtlige af spørgsmål, hvor du har givet et svar, og hvor densom har stillet spørgsmålet, har accepteret netop dit svar)
Spørgsmål oprettet af dig (Angiver hvilke spørgsmål du har oprettet. Det er god stil fra tid til anden at kontrollere dette punkt, så du ikke har glemt at acceptere eller afvise svar, på spørgsmål du har stillet. Det kan være til stor irritation for dem som har brugt tid på at svare, hvis det ikke afsluttes !)
Spørgsmål hvor du deltager (Du kan her se alle de spørgsmål, hvor du har deltaget, enten med et svar eller blot en kommentar)
Dine point (Under dette punkt kan du se hvorledes du klarer dig på Eksperten. Hører du til blandt de spørgende, eller er du en af eksperterne. Der er adgang for andre brugere til disse oplysninger, så det kan bruges til at profilere dig)
\"Point\"
Når du opretter dig som bruger på Eksperten får du tildelt 300 point, som du med det samme kan bruge til at \"betale\" eksperterne for svar. Du bliver, når du stiller et spørgsmål, bedt om at angive hvor mange point et rigtigt svar er værd. Der er givet forslagene \"nemt\", \"medium\", og \"svær\" med henholdsvis 15, 30, og 60 point. Herudover kan du vælge selv at definere, hvor mange point det HELT rigtige svar giver. Eftersom du starter med kun 300 point, er det en god idé at holde lidt igen, så du ikke løber tør for point for hurtigt. Omvendt vil mange point tiltrække flere eksperter, og du vil formodentligt få et bedre svar hurtigere. Det skal man lige vænne sig til.
Når du har modtaget et eller flere svar, skal du hurtigst muligt afgøre, om der er én som har gjort sig fortjent til de udlovede point. Du kan også dele de udlovede point mellem flere eksperter (forklaring nedenfor). Ydermere har du mulighed for at give flere point, end du først udlovede. Dette er aktuelt hvis du føler eksperten som svarede, har ydet en ekstraordinær indsats, og givet dig mere end du havde forventet.

Generelt kan det siges at point systemet er baseret på gensidig respekt og tillid. Misbruges denne tillid, vil de øvrige brugere på Eksperten, hurtigt gøre os opmærksom på det, så brug det med omtanke !

Som sagt kan de udlovede point deles mellem flere eksperter. I tilfælde hvor du f.eks. deler 100 point mellem 3 eksperter, vil de umiddelbart modtage 33 point hver. Det sidste point er ikke synligt på sitet, men fordeles med 0,33333 til hver. Således går det retfærdigt til !

For hver dag du er tilmeldt Eksperten som bruger, får du 5 point tilskrevet din konto. Således løber du ikke tør, selvom du ikke er ekspert selv. Det betyder blot, at du må vente nogle dage med at være aktiv igen, hvis du har været lidt for spørgende/gavmild i en periode.

Øverst til venstre, lige under logoet, kan du se hvor mange point du har, og her kan du også se hvor mange point, du samlet har udlovet for at få svar.

Avatar billede prodic Mester
04. maj 2001 - 13:00 #5
Generelt
Ved oprettelse som bruger på Eksperten modtager du 300 point. Disse point anvendes til at måle hvilke eksperter som svarer bedst, og er mest aktive. De er samtidigt en garanti for, at man begrænser unødvendige eller useriøse spørgsmål. Afgivelse af point, er en god måde at tiltrække de virkelig dygtige eksperter, hvoraf de allerbedste kan ses på forsidens Top-10, og i øvrigt under hver kategori.

Det officielle formål :-)
Avatar billede mirlen Nybegynder
04. maj 2001 - 13:00 #6
Tak for hjælpen, jeg kunne ikke finde ud af om der var en dyber mening med det
Avatar billede prodic Mester
04. maj 2001 - 13:01 #7
kapl0->Hvad skete der lige der for dig? :-)
Avatar billede kapla Nybegynder
04. maj 2001 - 13:01 #8
hov
Avatar billede kapla Nybegynder
04. maj 2001 - 13:02 #9
Kom vist til at tage det hele med :(
Avatar billede cyber_k Nybegynder
04. maj 2001 - 13:06 #10
Følgende er ikke for at gentage den 1000 år gamle debat.

Den eneste måde rigtigt at vurdere hvem som er eksperter (ingen tvivl om at top 10 ikke gætter sig frem til pointene) må vel være at lave en pointdeling.
Således at det kun er de point man har fået for en besvarelse som tæller på ranglisten.

Blot en tanke.
Avatar billede prodic Mester
04. maj 2001 - 13:10 #11
cyber_k->Det er det skam også. I de enkelte kategorier tæller kun de point tjent i kategorien, på selve top10 er det det samlede antal point.
Avatar billede cyber_k Nybegynder
04. maj 2001 - 13:45 #12
Så ved jeg det...........
Avatar billede cyber_k Nybegynder
04. maj 2001 - 13:46 #13
Problemet er jo heller ikke større end jeg bare kan se på den enkelte brugers detaljer vedr. point.