Avatar billede me2-80 Nybegynder
02. april 2006 - 19:20 Der er 18 kommentarer

Problem med at installere Windows XP på gammel IBM maskine fra 98

Jeps, så vil i sikkert alle sammen sige at den ikke kan køre dette system og jeg skal prøve med win 98.
Det ville jeg osse gerne, men har ikke en start disk til dette..
Kan jeg lave det ud fra 98 cd'en på en maskine der kører XP?

Nå.. Men jeg har formateret IBM'en og har så smidt en start disk i og en cd med win XP.
Ligemeget hvad jeg er blevet rådet til at skrive så skriver den "Bad command or file name"
Jeg kan heller ikke rigtigt finde ud af hvad CD-drevet hedder, men i BIOS står der
Startdrev nr.1 : CD-ROM-drev
Startdrev nr.2 : Diskettedrev 0
Startdrev nr.3 : Deaktiveret, og det er det samme med drev 4.

Jeg er ret lost ligenu, så alle gode råd der findes... KOM MED DEM!!!!! ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2006 - 19:23 #1
Hent en win98 bootdiskette på www.bootdisk.de - kør exefilen du henter, så smider det de nødvendige filer på en floppy.

For at installere xp når der er bootet på en win98 diskette, skal du gå i mappen i386 og skrive winnt.exe, så starter installationen.
Avatar billede me2-80 Nybegynder
02. april 2006 - 19:53 #2
Nu har jeg lavet en boot disk.
Den sætter jeg i maskinen, og så skriver den følgende.:
Fjern diske el. andre medier.
Tryk på en tast for at genstarte.

Andet gør den ikke..
Fjerner jeg så disken så kommer der et gigantisk billede frem af en Diskette på vej ind i et diskette drev???????
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2006 - 19:56 #3
Jeg sidder stadig og grubler over om det er Win98 eller XP du vil installere ??
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2006 - 19:56 #4
Du hentede en bootdisk, og gjorde.. hvad?
Beskriv hvordan du lavede en boodiskette :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2006 - 19:57 #5
"Problem med at installere Windows XP på gammel IBM maskine fra 98"

Lyder som XP :)
Avatar billede me2-80 Nybegynder
02. april 2006 - 20:00 #6
Altså.. Jeg er jo lidt fatsvag mht det her.. Derfor forstod jeg ud fra teksten da jeg hentede filen at jeg skulle smide den over på en formateret diskette, og så starte IBM'en op med den.. Er det helt ude i skoven?
Ret mig endelig.. Husk det der fatsvage noget ikke? ;)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2006 - 20:01 #7
" X Jeps, så vil i sikkert alle sammen sige at den ikke kan køre dette system og jeg skal prøve med win 98. Det ville jeg osse gerne" >>> Syntes ikke det lyder så meget af XP
Avatar billede me2-80 Nybegynder
02. april 2006 - 20:02 #8
Jeg ville jo helst have XP på den, men hvis den ikke kan slæbe det styre system, så vil jeg have win 98 på den, og så evt prøve at opgradere til win 2000
Håber det gav mening...
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2006 - 20:08 #9
"Jeg ville jo helst have XP på den">>>> hvorfor booter du så ikke blot på din XP-skive - trykker på en tast når du bliver bedt om det kort efter start og følger anvisningen på skærmen
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2006 - 20:10 #10
Avatar billede me2-80 Nybegynder
02. april 2006 - 20:22 #11
Det prøver jeg så efter aftensmaden..
Så må vi se
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2006 - 21:49 #12
me2-80 - den fil du henter, den dobbeltklikker du på, så laves en diskette :)
Avatar billede matcho Nybegynder
02. april 2006 - 22:45 #13
Jeg har installeret XP på en pentium2 IBM maskine med 128mb pc100ram det gik ganske smertefrit men den brugesogså mest til internet og kontorarbejde af en ældre mand.
Avatar billede me2-80 Nybegynder
02. april 2006 - 22:47 #14
Jeg takker for jeres råd ;)
john... Tak, det prøver jeg lige...
Avatar billede me2-80 Nybegynder
02. april 2006 - 23:13 #15
Ok Det virkede.. Nu er den tilbage til windows 98...
NÆSTEN..
Nu er jeg nået så langt og så kan jeg ikke finde coveret med produktnøglen på..
Havde glemt alt om den skide nøgle.. Så nu er det da helt ude i skoven..
Nå men anyways.. tak for hjælpen, nu ved jeg at det kan lade sig gøre ;)
Avatar billede me2-80 Nybegynder
23. april 2006 - 10:34 #16
Alt ok. Det virker.
Lukket
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. april 2006 - 11:39 #17
Så må jeg jo hellere svare :)
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 10:45 #18
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??