Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 14:13 Der er 24 kommentarer

Wireless internet

Jeg har en bærbar med Wireless internet og sat en tråløs router til. Men efter at have installeret den, kan den stadig ikke finde den trådløse router. Den kan dog godt komme på internettet igennem et kabel.

Routeren er D-link Dl-524
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2006 - 14:15 #1
er det trådløse radiosignal aktiveret i di router?

/FunteX! :-)
Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 14:21 #2
hvordan gør man det? :)
Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 14:32 #4
Er det på bærbarens netværk eller på routeren? Hvad skal man når man har fundet det rigtige link?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2006 - 14:33 #5
dette er til konfigurering af routeren, så du skal starte med at linke routeren sammen med et kabel, og derefter øgle instruktionerne :-)
Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 14:36 #6
Det er også sådan der er forløbet. Men den kan kun finde kabel forbindelsen. Skal jeg opdatere firmware?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2006 - 14:40 #7
det skulle ikke være til nogne skade :-)
Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 14:42 #8
men firwaren er en bin fil. hvordan skal jeg bruge den?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2006 - 14:46 #9
det er selve det image som routeren skal have, når du logger in i routeren er der en menu der hedder upgrade (eller sådan noget) der under har du mulighed for at vælge din firmware du lige har hentet... klik på update (eller tilsvarende) og resten klare routeren selv, helt smertefrit :-)
Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 14:55 #10
jeg har nu prøvet at uploade firmware. men den gider ikke at uploade den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. april 2006 - 14:55 #11
Det er altid en fordel at have sikkerhed/kryptering frakoblet indtil man får forbindelse trådløs.

Det kan af og til være en fordel at starte forfra med opsætningen, og det gøres ved at resette routeren med strøm tilkoblet. Der er en lille knap på bagsiden, som holdes inde i 10 sekunder, så er routeren i samme opsætning, som dengang du modtog den.

Er trådløs net aktiveret i routeren og der er angivet en SSID (netværksnavn) samt valgt en kanal, så vil den give trådløs forbindelse. Opsætningen af dette foregår selvfølgelig med kablet forbindelse.
For at få adgang til routeren med kabel, kan du Start > Kør > skriv cmd og tryk enter > skriv ipconfig og tryk enter. Nu vil den skrive standard gateway, og den er din routers IP.
Denne IP kan du skrive i adressefeltet i din browser, og trykke enter, så kommer du ind til routerens setup.
Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 14:59 #12
Kan det passe at gateway adressen er 192.168.0.1 ?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2006 - 15:01 #13
det kan det meget vel :-)
Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 15:04 #14
Jeg har nu restartet routeren og hvad er så det næste? SSID har jeg navndøbt og channel og sikkerheden står bare som standard?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2006 - 15:06 #15
kanal er som regl ikke nødvendig at ændre, men derimod kryptering skal ændres til WPA_PSK :-)
Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 15:12 #16
okay det er gjort nu. hva så?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2006 - 15:15 #17
gemmer din konfiguration og ser om din bærbar nu kan finde et trådløst netværk :-)
Avatar billede beckham14 Nybegynder
01. april 2006 - 15:16 #18
det kan den ikke.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. april 2006 - 16:20 #19
Som jeg skrev tidligere, så skal du ikke aktivere sikkerhed/kryptering før den kan komme på nettet trådløst. Man kan ikke vide, om det er sikkerhed/kryptering der blokkere eller noget andet, så vent nu med sikkerhed ! !

Angående kanalvalget, så har langt de fleste routere kanal 11 som default, og derfor er der stor sandsynlighed, hvis der er andre i dit nabolag der også har trådløst net, at de anvender kanal 11, og det kan give ustabil og mistet forbindelse.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. april 2006 - 16:21 #20
Derfor vælger jeg altid en anen kanal end kanal 11, og det mener jeg også at du skal gøre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. april 2006 - 16:22 #21
Er det et indbygget netkort i den bærbare, hvis ikke, hvilket er det da ? ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. april 2006 - 16:34 #22
Reset routeren igen, og anvend kablet forbindelse til routeren.

Start IE eller hvad du nu anvender til at browse med. Skriv 192.168.0.1 i adresselinien i browseren, og tryk på enter.

Du skal nu logge på routeren, og du anvender admin som bruger, og lader password stå tomt, og trykker enter. Du kommer så til router setup.

Lad Wizard være, og ryk på wireless til venstre. Giv nettet et navn SSID. Vælg en kanal som ikke er kanal 11. Ud for WEP markerer du Disable, og trykker apply.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. april 2006 - 19:47 #23
Har du fået hul igennem ?
Avatar billede beckham14 Nybegynder
12. april 2006 - 21:21 #24
Hej! Tusind tak for den hjælp der nu var at hente. Desværre fik vi ikke nettet til at virke, men jeg takker for hjælpen og tilspørger jeg hvordan pointene skal deles?