Avatar billede ajs Praktikant
04. maj 2001 - 08:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning uden blæser

Er det muligt at få en strømforsyning til PC uden blæser. Det gør ikke noget den er lidt stor, jeg har et stort kabinet. Jeg bruger ATX-formatet.
Avatar billede wisen Nybegynder
04. maj 2001 - 08:49 #1
Det tror jeg ikke at du kan, sådan een skal jo af med varmen. Men du kan få een med en low-noise blæser... evt. temperaturstyret, så den ikke kører hele tiden...
Avatar billede ajs Praktikant
04. maj 2001 - 09:17 #2
Jo, det må være muligt, den skal blot være stor nok. Nok sådan cirka dobbelt så stor som en almindelig strømforsyning. Spørgsmålet er mere hvor man kan finde en forhandler?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. maj 2001 - 09:21 #3
Den strømforsyning vil ikke holde ret længe eller også bliver så stor at ikke kan være nogen steder og cpu mv. skal stadig afkøles. Smid det hele i en isboks, så måske.
Avatar billede wisen Nybegynder
04. maj 2001 - 09:23 #4
Problemet er, at en switchmode strømforsyning laver en del varme, hvis det skal undgås, skal du have en trafo-forsyning, og det er jeg ikke sikker på findes til PC\'ere...
Avatar billede ajs Praktikant
04. maj 2001 - 09:30 #5
Mange gamle maskiner har jo haft strømforsyninger uden blæser, Apple2 for eksempel. Problemet i dag er nok mere at folk absolut skal have en, som kan trække 300 watt, hvilket er i nødvendigt i en PC som kun bruger 100 watt. Min PC har ikke problemer med varme, bruger omkring de 10-15 watt. Sammen med resten bruges der kun 60-80 watt eller mindre, tænker jeg.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. maj 2001 - 09:36 #6
Der findes mobo der kan slå ventilatoren fra, men vent bare til der kommer mere varme i luften, så kører ventilatoren nok lidt oftere, har selv prøvet det.
Ellers skal du undlade at køre med store grafikkort, kun 1 hd og en beskeden processor.
For hver ting du propper ind i maskinen, jo mere strøm skal der bruges.
Avatar billede cny Nybegynder
04. maj 2001 - 10:00 #7
Hvis det er pga. støj så se produkterne fra Noise Control (blæserne,strømforsyningerne mv.) som er meget stille.
Se dem f.eks. på www.webconsult.dk eller www.studiedata.dk hvor der er mange forskellige at vælge imellem.
Avatar billede msmows Nybegynder
04. maj 2001 - 16:08 #8
En løsning er en stor blæser (stor diameter) der får underspænding, derved kører den langsomt og stille, samtidig med at den flytter store mængder luft. Kan evt. bygges bagpå pc\'en (fjern den i psu\'en indbyggede blæser) i en lille kasse der er \"foret\" indvendig.
Avatar billede michaelh Nybegynder
04. maj 2001 - 17:51 #9
Øhhh, jer der taler om strømforsyninger, på hvilken baggrund udtaler i jer ??????
En Switchmode laver jo netop IKKE meget varme, de har som regel en virkningsgrad på 85-95%, (En trafoforsyning, kan ligge mellem 0-70% virkningsgrad) så en 300W vil lave ca. 30W varme og det kræver en stor køle plade, men den kunne da sagtes sidde på bagsiden af kabinettet, feks.
Nu bruger man sikkert sjældent 300W, min 850MHz, 320Mb, med 3 HD, CD-rom, skærmkort, og modem bruger 97W (uden skærm, printer osv. Altså KUN PC-strømforsyningen) så det giver ikke mange watt i strømforsyningen.
At der så alligevel skal bruges blæser, er fordi \"kølepladerne\" ikke er ret store, ja man kan næsten ikke kalde dem for køleplader.
Ulempen ved store køleplader er jo selfølgelig at de fylder meget, men de er også ret dyre.
Så det kan da sagtens lade sig gøre, men spm. går ud på om man kan købe en og det kan man sikkert ikke, jeg har ikke set nogen.
Avatar billede msmows Nybegynder
04. maj 2001 - 17:55 #10
>michaelh - nemlig!!! Bor du i Aalborg?
Avatar billede msmows Nybegynder
04. maj 2001 - 17:56 #11
Husk psu\'ens blæser har ud over køling af psu\'en selv den funktion at lave luftgennemstrømning i kabinettet.
Avatar billede michaelh Nybegynder
04. maj 2001 - 18:53 #12
msmows> Næææ, det gør jeg ikke, men jeg er født der........hvorfor ????
Du har da helt ret ang. luftgennemstrømningen, det er sikkert ikke godt i det lange løb, men jeg har set en PC hvor blæseren til PSU\'en var død, vedkomne sagde at den havde larmet lidt nogle dage, men for 14 dage siden holdt den op, så han troede at den var OK igen....det var den IKKE, men det var kun PSU\'en røgen var sluppet ud af, resten af kabinettet var da lidt varmt, men det hele havde overlevet.
Avatar billede msmows Nybegynder
04. maj 2001 - 20:08 #13
Åh det er bare sådan at en af mine gode venner bliver kaldt michaelh, så det kunne jo være ham.
Det var egentligt også for at klargøre at der er to grunde til at der er en blæser i psu\'en.