Avatar billede lindhardt Nybegynder
30. marts 2006 - 21:31 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

VOB filer til MPG/AVI

Hej eksperter,
Jeg har et videokamera som optager direkte på 8 cm. skiver. Skiven indeholder 3 vob filer, og når jeg indsætter denne skive i enten PC eller DVD afspiller, er der en menu, hvor jeg kan se alle de filmklip som jeg har optaget. I menuen kan jeg vælge de enkelte videosekvenser.
Nu gider jeg ikke redigere så meget, derfor er jeg interessert i et program, hvor jeg kan lave VOB filerne om til MPG/AVI filer. Så det jeg får ud er et antal MGP filer som svarer til det antal videosekvenser som jeg har optaget. Hermed kan jeg slette de enkelte MPG-filer (videosekvenser), som jeg ikke er interessert i, og når jeg så har samlet MPG filer sammen så der er til 1-1½ time, så kan jeg brænde min DVD (og dermed konvertere til VOB fil).
Jeg har søgt på mange programmer og afprøvet en del af dem, men enten laver de en kæmpe stor MPG, og der er jo IKKE meningen. Eller også laver de måske 60 MPG filer (f.eks Nero), men jeg har "kun" optaget 20 videosekvenser. Dette betyder at en der fuldstændigt tilfældigt bliver klippet i mine videosekvenser.
Jeg har tidligere haft oprettet et næsten spørgsmål magen til, men jeg har stadig problemet. Der må da være andre end mig, som gerne vil gøre det samme som mig, eller griber jeg det helt forkert an??
Hvad giver den bedste kvalitet AVI eller MPG?
Nå, men er det nogen som kender et sådan program, som også er rimeligt simpelt at bruge.
Det var mange spørgsmål, håber at der er en af Jer eksperter som orker at hjælpe en dvd begynder :-)
Mvh Kim
Avatar billede norbert_ Nybegynder
30. marts 2006 - 21:36 #1
Nu skriver du ikke, hvad for programmer, du har prøvet, men jeg ville da foreslå Tmpgenc DVD Author. Her kan du trække netop de sekvenser ind og i den ræækkefølge, du vil have på den færdige DVD, og du kan også klippe i den, hvis du vil. Du kan lave menuer og brænde direkte fra programmet.
Her er en trial:
http://www.pegasys-inc.com/en/download/tda16.html
Avatar billede lindhardt Nybegynder
30. marts 2006 - 21:43 #2
Måske jeg ikke har skrevet det helt klart, men jeg vil gerne tage filmsekvenserne fra den 8. cm DVD skive og ligge dem på PC'en som AVI eller MPG filer, og så slette de videosekvenser som jeg ikke skal bruge. Når jeg så har "nok" videosekvenser, så vil jeg så lave en DVD skive, med menu.
Jeg vil lige afprøve dette pegasus produkt.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
30. marts 2006 - 22:14 #3
Du kan gøre det hele i programmet, sortere ud i dine filer, samle dem du vil have uden at skulle lave om på noget. Jeg ser ingen fordel i at lave dem om til mpeg for at sortere og så bagefter lave dem om til vob igen. Men du kan i programmet godt køre dine filer ud som mpeg. Senere kan du så trække dine mpeg'er ind igen i programmet og arbejde videre som normalt. Alt det kan du se i den indbyggede guide.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
30. marts 2006 - 22:17 #4
Dette program gør som så mange andre, den laver en stor MPG fil. Er det fordi det er "bedre" at slette de enkelte videosekvenser, og så lave end VOB fil til HDD, og når man så har samlet sammen til en hel DVD, så tager man fat i alle sine VOB filer? Synes nu bare selv at den ide som jeg havde gav et bedre overblik, og så kunne man også bare sende et enkelt video klip til vennerne istedet for en hel DVD med tante Olga :-)
Avatar billede lindhardt Nybegynder
30. marts 2006 - 22:24 #5
Nu vil jeg lige prøve at lege med det i weekenden, og se om jeg måske alligevel kan komme overens med dette program :-) Og evt. se hvad de andre kan komme på af ideer.
Hvad har egentlig bedst kvalitet AVI, MPEG1 eller MPEG2? Tusind tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
30. marts 2006 - 22:57 #6
I dit tilfælde ville jeg beholde mpeg2 - som vob filerne er lavet af. Så mister du ingen kvalitet.
I programmet kan du klippe det fra du ikke vil have med. Forestil dig, at du starter med at tage din vob fil ind. Den er for lang, fordi der er to sekvenser, du godt vil have hver for sig. Først klipper du det væk du ikke vil have i den første, derefter læser du filen ind igen og fjerner det andet, du ikke vil have med. På den måde kan du dele det ud. Du kan også opdele det i kapitler istedet for og beholde det hele i en lang fil. Derefter går du ind og klikker på det kapitel som du vil se og afspilleren afspiller det kapitel. Jeg bruger det selv på den måde, hvis jeg har een lang fil, men vil have flere "indgange". Jeg har netoop klippet en teaterforestilling sammen i 'en fil, men ville godt have act 1 og act 2. Det ordnede jeg i menufremstillingen, så man kan klikke sig direkte ind i act 2.
Avatar billede fuglen1 Novice
31. marts 2006 - 00:00 #7
Lindhardt:Skal du være sikker på at få det antal mpeg filer til videosekvenserne er det faktisk bare at omdøbe dem til mpeg.

Mpeg er ikke beregnet til redigering.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
31. marts 2006 - 07:23 #8
Til fuglen:
Jeg var ikke klar over at jeg bare kunne omdøbe VOB filer til MPG. Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dig. PÅ min DVD er der jo som altid 3 vob filer, og dette er lige meget hvormange sekvenser jeg har optaget. Og det som jeg spørger om er at jeg ud fra mine VOB filer, kan få et antalt MPG filer, som svarer til antal optaget sekvenser. Jeg skal ikke klippe klistre i mine MPG filer, men bare slette dem som jeg ikke skal bruge, og når jeg så har samlet nok sammen til en DVD, så vil jeg importere disse MPG til eks. Nero og så brænde en DVD med menu.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
03. april 2006 - 21:14 #9
Hej Norbert,
Det var ikke det som jeg efterspurgte, men det er måske på grund af min uvidenhed om DVD. Jeg har haft afprøvet programmet i weekenden, og jeg må sige at det er meget let at bruge, selv når man ikke gider læse hjælpe filer mm. Det jeg nu har valgt at gøre er at gemme mine DVD (8cm. skiver) på harddisken, ved hjælpe af Tmpgenc DVD Author. Og når jeg så vil brænde en DVD, tager jeg fat i de DVD filer som jeg har gemt. Så jeg vil sige at du har løst mit problem, så jeg vil meget gerne give dig point for dette, så hvis du sender et svar så skal acceptere dette. Jeg anvender kun trail version ige nu, men kan du fortælle om der i den rigtige ver. kommer lyd på, nå man afspiller DVD inde i programmet? Altså ved. redigering.
Mvh Kim
Avatar billede norbert_ Nybegynder
04. april 2006 - 09:50 #10
Hvis du har direkte har klippet dine filer i programmet har du jo faktisk delt dem op i de småbidder du vil have. Du kan prøve at trække den nye fil ind  i programet, og du vil se, at hver enkelt fil faktisk har fået "nyt navn". Derved kan du, når du har alt det du vil have, trække nøjagtig de stumper ind, som du vil have på en DVD, også fra andre skiver.
For at få lyden med kræver det vist en speciel AC3-dekoder, som man køber ved siden af. Jeg har den ikke selv, men netop om dette står i dine hjælpefiler. Ellers står det på deres hjemmeside.

Jeg synes, at du kun skal give mig point, hvis du er tilfreds og dit problem er løst. Ellers vil ingen af os være tilfredse :-)
Norbert :-)
Avatar billede fuglen1 Novice
04. april 2006 - 10:13 #11
norbert:
Den nye
Tmpgenc Tsunami mpeg dvdauthor har ac3 lyd indbygget
http://www.tmpg-inc.com/product/tsda.html
Avatar billede lindhardt Nybegynder
04. april 2006 - 12:17 #12
Hej Norbert,
det skal ikke være pro udgaven vel? Bare den almindelige til 50$
Avatar billede lindhardt Nybegynder
04. april 2006 - 12:18 #13
Hov, det spørgsmål var vist til fuglen :-)
Tak for hjælpen begge 2
Avatar billede norbert_ Nybegynder
04. april 2006 - 13:12 #14
fuglen1: Det var jeg ikke klar over, det kan være, man lige skulle kigge den igennem. :-)