Avatar billede ny_bruger_nk Praktikant
27. marts 2006 - 16:03 Der er 16 kommentarer

Excel hjælp!

Hej,

Har to spørgsmål i excel, som jeg håber i kan hjælpe mig med:

1) Hvordan sætter man sidetal på alle ark automatisk ligesom i word. Nu bliver jeg selv nødt til at gøre det i sidefoden og sletter jeg et ark, så skal det gøre det hele om igen!?

2) Hvis jeg indtaster noget i min header f.eks. opg. nr. og ønsker at det skal føres til alle andre sider automatisk, hvordan gøres det?

3) Hvordan markere man flere ark, den ene metode er at jeg trykker på ctrl og klikker på hvert enkelt ark, som kan tage 100år, hvis man har mange ark!..Findes der ikke en nemmere måde?

Venter på svar
Avatar billede mrjh Novice
27. marts 2006 - 16:15 #1
ad 3) klik på det første ark, tryk shift og klik på det sidste ark
Avatar billede x-lars Novice
27. marts 2006 - 16:36 #2
ad 1 og 2:

Sæt følge makro ind og ret til (&6 betyder, at det efterfølgende skal skrives med 6-punkts font)

Dim ws As Worksheet
    Application.ScreenUpdating = False
    For Each ws In ActiveWorkbook.Worksheets
        Application.StatusBar = "Skifter sidehoved/sidefod i " & ws.Name
        With ws.PageSetup
            .LeftHeader = "&6Her skriver du, hvad du har lyst til, f.ex. opgavetittel, firmanavn el."
            .CenterHeader = "&6Side &P af &N"
            .RightHeader = "&6Udskrevet: &D &T"
            .LeftFooter = "&6Sti " & l & ActiveWorkbook.Path
            .RightFooter = "&6Filnavn: &F"
        End With
    Next ws
    Set ws = Nothing
    Application.StatusBar = False
End Sub
Avatar billede x-lars Novice
27. marts 2006 - 16:38 #3
&P betyder sidetal, &N samlet sidetal, &D udskriftsdato, &T udskriftstidspunkt, og &F betyder filnavn.
Avatar billede ny_bruger_nk Praktikant
28. marts 2006 - 10:32 #4
Det er lidt svært at forstå svarene for 1&2, fordi jeg ikke har kendskab til makroer!! Men findes der ikke en anden nemmere måde?

Har 2 ekstra spørgsmål, som jeg håber du gider at svare på:

1) Når jeg printer hele mit program ud, så udskriver den også sider, hvor der næsten ikke står noget! Programmet fylder 80sider, men kun 30sider skal jeg bruge, så spørgsmålet er hvordan sletter man sider?

2) Hvis vi nu antager at jeg brænder et program ned på en cd, programmet indeholder en masse links til forskellige filer, vist til højre. Går udfra at filerne også skal brændes i den samme cd, for at linkene skal virke. Mit spørgsmål er så om hvordan det kan gøres?

  instrument            instrument.doc(link)
  instrument            instrument.fig(link)
  instrument            instrument.pdf(link)

  - Kan alle filer brændes i den samme cd?
  - Hvis vi antager at filerne er brændt i en cd, skal man så ikke rette linkene,  for at få det til at fungere?
  - Hvordan kan man få et program brændt i en cd og virke, når man trykker på dens  links?

Venter på svar.
Avatar billede x-lars Novice
28. marts 2006 - 11:02 #5
ad makro: Makroer gør netop kedelige opgaver hurtige! Så det kan virkeligt godt betale sig at sætte sig lidt ind i det.

En makro starter altid med ordet "Sub", efterfulgt af navnet på makroen og slutter med "End Sub"

Teksten i mit eksempel kan du kopiere indtil ordet "End sub" og så gå over i Excel. Vælg Vis > Værktøjslinier > KOntrolelementer. Vælg en knap på værktøjslinien og gå ud i regnearket. Markøren er nu blevet til et sigtekorn. Klik et passende sted og hold museknappen nede. Træk nu knappen op til den størrelse, du ønsker og slip. Højreklik på knappen og vælg "Vis programkode". I det vindue, der åbner sig, skal du kopiere teksten fra mit eksempel ind mellem Sub og End sub.

Teksten på knappen kan du ændre ved at højreklikke på knappen og vælge Egenskaber. I skemaet, der kommer op, vælger du "Caption" og retter til. Nu virker makroen hver gang du klikker på knappen.

Tillægsspørgsmål 1) Jeg ved ikke rigtigt, hvad du mener med "slette sider". Skal de slettes, eller skal de bare ikke med i udskriften?

Tillægsspørgsmål 2) Linksene; er de til web-steder eller til andre filer på din harddisk?
Avatar billede ny_bruger_nk Praktikant
28. marts 2006 - 11:19 #6
Vil prøve det med makroen...

1. Siderne skal slettes

2. Linksene er til andre filer på min harddisk
Avatar billede ny_bruger_nk Praktikant
28. marts 2006 - 11:28 #7
Har fundet svaret til spørgmåls 1, går ind i view page break.

men har endnu et spørgsmål.

1. Har oprettet 2links, forward og back, som er placeret nederst på højre side. Åbner jeg programet på en anden computer, så er linksene placeret his og her, selvom skærmopløsningn er den samme, dvs. 75%
Avatar billede x-lars Novice
28. marts 2006 - 11:54 #8
Tillægsspm. 2: Hvis dit program og de linkede filer ligger i samme folder, når du brænder, burde Excel kunne håndtere det. Ellers kan det gøres ved at trykke CTRL + i og så pege på link-filens nuværende placering.

Tillægsspm. 3: Er disse links på knapper eller står de som tekst i celler?
Avatar billede ny_bruger_nk Praktikant
28. marts 2006 - 12:01 #9
3) Linksene er på knapper.
Avatar billede ny_bruger_nk Praktikant
28. marts 2006 - 14:33 #10
Angående spørgsmål 2, der omhandler om de linkede filer...
Har lige gemt et program og filer i den samme mappe og åbnede det i en anden comp, hvor linkene så ikke virkede...linkene henviste til min compueter, bliver man virkelig nødt til at ændre linkene?
Avatar billede x-lars Novice
28. marts 2006 - 16:05 #11
Desværre nok, link-funktionen er ikke dynamisk - eller intuitiv.

De vandrende knapper har jeg desværre heller ikke rigtig noget bud på :(
Avatar billede ny_bruger_nk Praktikant
29. marts 2006 - 10:16 #12
Okey, men tak fordi du prøvede:)

Har lige et spørgsmål til, vil høre om det kan lade sig gøre:

Jeg laver et link til et ark, som kun skal vises frem, hvis man trykker på linket. Dvs. at det skal skjules, sådan at det ikke kan ses nederst på siden med de andre ark.

Håber du forstår spørgsmålet...
Avatar billede ny_bruger_nk Praktikant
29. marts 2006 - 15:30 #13
Til det forrige spørgsmål...

Fik lavet et link til et ark og da jeg skjulte det ark virket linket ikke!
Findes der ikke en løsning til det plus, når jeg printer hele workbook ud, så printer den også det ark ud, som ikke skal printes ud!

Har du en løsning til disse problemer?
Avatar billede x-lars Novice
29. marts 2006 - 17:15 #14
ad skjule ark ved klik: Det kan du ikke via links, men måske via en makro, der udløses ved klik på en bestemt celle eller en kommandoknap. Er det en vej?

ad Print hele workbook: Nej, print hele projektmappen betyder netop dette! Hvis du kun vil printe enkelte ark, skal du via noget makro.

Alternativt kan du benytte mrjh's forslag til dit første spørgsmål og markere de ark, som du ønsker udskrevet og derefter vælg Udskriv > Aktive ark. Så bliver kun disse udskrevet.

Det vil så være en fordel, hvis du kan organisere projektmappen, så de ark, som du ønsker udskrevet, kommer lige efter hinanden.

Ellers skal du markere hvert enkelt med CTRL i stedet for SHIFT, som marker alle ark mellem det første aktiver, og dér, hvor du klikker.
Avatar billede x-lars Novice
03. april 2006 - 19:17 #15
Kom du videre med det?
Avatar billede mrjh Novice
15. april 2006 - 15:20 #16
Lukketid ?