Avatar billede marslars Nybegynder
26. marts 2006 - 18:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Pludselig frys

Jeg har en server stående, som jeg lige har opgradet til windows 2003 server - tidligere har jeg også kørt FreeBSD på den, hvor at det samme problem begyndte at opstå.

Problemet er at så snart jeg begynder at bruge serveren selv - manuelt, så virker det måske i 20-30 minutter, hvor jeg kan få lov til at rode rundt i de forskellige mangement-programmer, og derefter fryser den så fuldstændigt og ingenting svarer.
Hvad kan grunden være her til?
Operativ-systemet er opdateret, og der skulle ikke være nogle problemer der, og når serveren får lov til at stå for sig selv og hygge sig har jeg ikke oplevet af den har "frosset" endnu.

Den har følgende hardware konfiguration:
2 x 80 GB Seagate
1000 Mhz Intel P3
768 mb SD-ram
Bundkort: Soltek 68c+
8 mb grafikkort
1 styk Intel 100+ NIC
1 styk D-link 132 NIC

delene er lidt af ældre dato, fordi det er lidt en eksperimentel server, som der bruges primært til tests, men det er alligevel vitalt at den fungerer.
Så, hvad tror I der er problemet?

//MarsLars
På forhånd tak!
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2006 - 18:56 #1
En lille korrigering: Du har nedgraderet til win2003, ikke opgraderet hehe ;P

Nuvel, det lyder som om et problem med køling, så derfor må du gerne lige prøve at downloade og køre dette program:
http://mersenne.org/gimps/p95v2414.exe
Kør en "TortureTest" med det. Hvis det er så galt med din køling som det lader til, så skulle den gå ned efter max 10 minutter med prime95, og det vil så bekræfte hvis du prøver et par gange, at det er din CPU køler.
Avatar billede marslars Nybegynder
26. marts 2006 - 20:00 #2
hehe ja okay vi kan godt kalde det nedgradering ;P hehe men takker det prøver jeg
Avatar billede marslars Nybegynder
26. marts 2006 - 20:35 #3
har gang i at køre en test nu...men ved ikke helt om det er kølingen..har lige prøvet at rense køleren for støv :P kan godt være det hjalp..
men serveren frøs f.eks. da jeg gik ind under options og torture test...det er sådan nogle mærkelige ting som den fryser ved, som ellers ikke er så cpu-intensive
Avatar billede marslars Nybegynder
26. marts 2006 - 20:37 #4
kan det være rammene som der måske får den til at halte? eller også er det ide-controlleren og cpu'en der ikke gider at snakke sammen...så mange interessante og dårlige muligheder :s
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2006 - 20:39 #5
hmm ok, hvis der ikke er noget entydigt svar, så må hele test pakken igang desværre:

http://www.memtest86.com/#download0 - til at teste RAM
www.futuremark.com - evt 3dmark01 til at test gfx kort RAM
http://www.ultimatebootcd.com/ - en bootbar CD som indeholder diverse test værktøjer til harddisk, RAM, CPU osv osv. - memtest86 er vist iøvrigt integreret i denne.
Avatar billede marslars Nybegynder
26. marts 2006 - 20:48 #6
kan det muligvis ha noget med følgende at gøre?

i event-vieweren er der

acpi bios is attempting to read from an illegal IO port adress....xxxxxxx osv..?

kan det få skidtet til at fryse?
Avatar billede strych9 Praktikant
26. marts 2006 - 20:52 #7
I allerhøjeste grad.
Men du kan jo prøve at slå acpi helt fra i BIOS. Muligvis betyder det instant blå skærm, men det skal ikke forhindre dig i at prøve det.
Avatar billede marslars Nybegynder
18. august 2010 - 17:12 #8
jow deet