Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 17:34 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Disk Boot Failure

Jeg sidder og bøvler med familiens PC...

Når jeg starter den op, får jeg følgende besked:
"DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"

Har for nyligt fjernet en anden harddisk der kørte som Master...

Har haft harddisken inde i min egen computer, og indeholdet er der stadig, så det kan altså ikke være fordi harddisken er død...

Hvad skal jeg gøre for at kunne boote på harddisken i familiens PC igen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2006 - 18:01 #1
På ete datakabel skal der være en disk jumpet som Master. Er der 2 diske, så skal den anden være jumåpet som Slave.

Er der ingen Master på et datakabel, opstår der problemer.

Når du har fjernet en disk som var Master, er der så flere diske/drev på dettte datakabel ?

Hvis ovenstående er tilstede, så burde den kunne starte.
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 18:04 #2
Jeg har sat jumperen til master, og harddisken er nu den eneste på kablet...
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2006 - 18:05 #3
Kan den så starte ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2006 - 18:06 #4
Er der et operativsystem på disken ?
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 18:10 #5
Nej, den kan ikke starte. Den sad sådan der jeg skrev spørgsmålet...

Ja, disken er desværre ikke særlig stor, så Windows XP ligger på disken...
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2006 - 18:13 #6
Ok, så prøv at starte den op på XP CD'en, og gå ind i genoprettelseskonsollen. Der kører du fixboot kommandoen, og genstarter maskinen.

http://support.microsoft.com/kb/314058/DA/
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 18:13 #7
Det har jeg prøvet, det virker ikke rigtig...
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2006 - 18:15 #8
Under starten kan du gå ind i BIOS, og se om disken bliver registreret det. Gør den det ?

Check at alle kabler sidder korrekt. Ud med stikket ind med stikker. Det gør du med alle stik som relaterer sig til diske drev.
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2006 - 18:17 #9
Når du skriver "Det har jeg prøvet, det virker ikke rigtig..."

kan du så ikke få den til at starte på CD'en, eller giver fixboot ingen resultat ?
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 18:18 #10
Fixboot giver ikke noget resultat.

Prøver lige det med kablerne... Men disken der sad i master sidst fungerede fint...
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2006 - 18:22 #11
Har du andre diske drev tilsluttet ?

Disken som sad som master sidst var det også en systemdisk, for den du har koblet til nu er jo også systemdisk ?
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 18:22 #12
Den bliver registreret i BIOS og det med kablerne hjalp desværre heller ikke
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2006 - 18:26 #13
Når disken bliver registreret, kan du prøve med en geninstallation oven i den nuværende installation. Følg guiden her:

http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 18:28 #14
Okay, tjekker den lige efter aftensmad...

Indtil videre tak...
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2006 - 18:29 #15
Den bevarer dine dokumenter intakte, så længe det er en geninstallation.
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 18:42 #16
prøv at gå i bios og sæt first boot device til HD0 eller HD1. Det er jo den der bestemmer hvilken harddisk der skal bootes fra.

muligheden er jo også at den harddisk du fjernede indeholdte startup filerne og det er derfor du ikke kan få skittet til at virke
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 18:58 #17
Startup filerne?

(Er lige i gang med at smide hele indholdet over på min egen harddisk, bare for at være 100% sikker på at det ikke går tabt)
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 19:05 #18
ja alså ntldr,exe og boot.ini
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 19:07 #19
Hvis de ikke er der, kan man så kopiere dem ind på nogen måde?
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 19:15 #20
ja de er skjulte filer så visning af skjulte filer skal være slået til. Du kan køre en repair fra instalations cden hvor man repaere boot delen af instalatonen
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 19:54 #21
Kan jeg kopiere fra den ene harddisk til den anden, og få det til at virke?
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 20:30 #22
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Det der link hjalp mig til at løse problemet, tror jeg...

tak for hjælpen begge to

(nu skal jeg se, om jeg kan finde ud af at uddele point ordenligt)
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 20:32 #23
Hvordan giver jeg point?
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 20:34 #24
du skriver blot hvem du ønsker skal lægge et svar som du kan acceptere. så smider den/de heldige et svar som du kan give points til
Avatar billede per_pj Nybegynder
25. marts 2006 - 20:44 #25
Okay, så ønsker jeg at dragonknight smider et svar, da linket http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 hjalp mig til løsningen
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. marts 2006 - 11:15 #26
Ping  :-)