Avatar billede mmmjj Nybegynder
25. marts 2006 - 15:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en database med søgefunktion

Heey...
Jeg vil lave en database med en masse mennesker jeg kender. Der skal være sådan at man kan se hele listen med de mennesker jeg kender men der skal også være en søgefunktion så man fx. kan søge på kenneth og så viser dem alle dem der hedder kenneth. Jeg aner ikke hvordan man laver databaser osv. Man skal vel også lave et php script for at det skal kunne virke men aner bare ikke hvordan det skal laves. Jeg har microsoft acces til at lave database!
Håber det er den rigtige kategeori!

Michael Jørgensen

Ps. Jeg vil have en ledt torturial/guide til hvordan det laves!
Avatar billede mmmjj Nybegynder
25. marts 2006 - 15:30 #1
Der skal også står dere telefon nr. og adresse!
Avatar billede ffsoft Praktikant
25. marts 2006 - 15:40 #2
Hvis du skal have hjælp til at lave databasen, altså
tabeller og deres relationer så har ud ramt rigtigt.
Hjælp til at lave en front end i PHP skal du spørge efter
under PHP.
Hvis du "bare" skal lave en liste over alle de mange mennesker
du kender, kan du nøjes med to tabeller:

tblPerson
  PersonID (PK)
  Fornavn
  Efternavn
  Adresse
  Postnr (FK)
  Tlf
  Mobil
  Email

tblBy
  Postnr (PK)
  Bynavn

Der skal være en en-til-mange relation imellem tblPerson og
tblBy med tblBy på en siden. tblBy.Postnr => tblPerson.Postnr
Avatar billede mmmjj Nybegynder
25. marts 2006 - 15:46 #3
Det forstår jeg ikke rigtigt. Jeg spørger efter en guide til at lave det. Det er sikkert rigtigt men hvordan får jeg det til at virke?

Michael Jørgensen
Avatar billede mmmjj Nybegynder
25. marts 2006 - 16:04 #4
og lige en ting mere. De skal stå i alfabetisk rækkefølge samt hvis nu jeg vil have en ny på listen skal den sætte sig ind det rigtige sted (altså efter den alfabetiske rækkefølge)
Avatar billede ffsoft Praktikant
25. marts 2006 - 17:36 #5
Der findes rigtig mange gode hæfter og bøger om Access, så vidt
jeg ved findes der ikke nogen guider på Internet på dansk.
Hvis du er frisk på de engelske googlede jeg disse frem

http://www.csun.edu/ITR/guides/access/2000/beg.html
http://www.functionx.com/access/
http://www.utexas.edu/its/windows/database/access/

om en liste bliver VIST alfabetisk eller ej er noget du
fastlægger når skal vise data. Hvilken rækkefølge de bliver
lagt ind i databasen er (og skal være) uden betydning.
Avatar billede mugs Novice
25. marts 2006 - 19:16 #6
Thomas Jepsen har lavet en fremragende filtrerings- og søgefunktion, som for private ligger til grstis download på:

MAKEITEASY.dk

Så vidt jeg husker er der en vejledning med. Det var søgefunktionen, som du absolut må afprøve.

Til det øvrige har du ffsoft's forslag som vel rækker til at begynde med. Der findes ikke nogen fast guide til at "se efter". En database er jo skruet sammen netop til brugerens behov, og det er derfor næsten umuligt at lave en guide. Der ligger dog nogle eksempler i Northwind eksempeldatabaserne, men jeg vil ikke råde dig til at bruge dem, idet du næste ingen mulighed har for at foretage rettelser.

Jeg vil stærkt råde dig til at starte selv, og løber du ind i problemer er vi her for det samme.
Avatar billede mugs Novice
25. marts 2006 - 19:18 #7
Du taler om alfabetisk rækkefølge. Det er fuldstændig ligegyldigt hvordan posterne er placeret i tabellerne. Disse er kun til for at lagre posterne til senere brug. I forespørgsler laver du udtræk fra dine tabeller. Disse forespørgsler kan do sortere næsten som du vil. Så glem alt om sortering indtil dine tabeller er på plads.
Avatar billede mmmjj Nybegynder
25. marts 2006 - 20:56 #8
okay nu har jeg lavet den hvordan får jeg den så op på min side?
Avatar billede mugs Novice
25. marts 2006 - 21:45 #9
Det aner jeg intet om. Du spurgte i Access og får svar i den kategori.