Avatar billede traeger Nybegynder
24. marts 2006 - 02:10 Der er 5 kommentarer

hvordan kan man chekke print kvaliteten?

Jeg er ved at lave et designprojekt i photoshop som i sidste ende gerne skulle printes. Nu er jeg kommet til at skulle sætte alle farverne rigtigt, men er nu kommet i tvivl om hvordan det vil komme til at se ud på print. Jeg har ingen printer og har lavet en testprint hos en ven. Printet ligner desværre ikke det på min skærm. Da jeg ikke har mulighed for at lave testprints er der så andre muligheder for at chekke hvordan det vil komme til at se ud på papir?

obs bruger ikke mac.
Avatar billede a1a1 Novice
24. marts 2006 - 03:33 #1
nej...;o)
en farvelaserprinter (af de dyre) er den "smarteste/billigste" måde at checke på, det kræver jo så at også printeren er kalibreret korrekt.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
24. marts 2006 - 09:20 #2
Det der er vigtigt er jo hvordan det kommer til at se ud på den printer det skal laves på endeligt, og hvis det er en printer du selv har adgang til, så er det jo bare at prøve til det bliver korrekt.
Avatar billede beorndesign Nybegynder
31. marts 2006 - 17:31 #3
Den eneste mulighed for at være 90% sikker på farverne, er at have en farvevifte med CMYK værdier eller PANTONE farver, som du bruger i dit projekt. Printeren du udskriver på skal ligeledes være kalibreret efter europæisk trykstandard, for at du kan regne med resultatet.
Ellers er det helt umuligt at regne med farverne.

Du kan dog gøre noget med farveprofiler for din skærm og slå colourmanagement til i Photoshop. Hvis du ligeledes har mulighed for at se dit projekt på en Trinitron skærm, hvor farveindstillingen er sat til 6500K, kan det ligeledes hjælpe lidt. TFT-skærme er generelt elendige til at gengive korrekte farver!
Avatar billede traeger Nybegynder
31. marts 2006 - 20:51 #4
tak for hjælpen
Avatar billede a1a1 Novice
01. april 2006 - 07:54 #5
en skærm kan IKKE lave farver som på papir, (der jo lys bag)

"farvevifter" er det "bedste" man kan bruge, hvis du ikke har adgang til en "test printer"

;o)