Avatar billede seb97 Nybegynder
23. marts 2006 - 12:47 Der er 13 kommentarer

afinstallering af WIN XP

jeg har installeret WIN XP på min bærbar, men vil gerne afinstallere den for at indstallere WIN 2000. Hvordan får jeg slettet WIN XP fuldstændigt? På forhånd mange tak!
Avatar billede fommy Nybegynder
23. marts 2006 - 12:49 #1
Du sætter din Win2K CD i og booter op fra den på samme måde som når du skal installere det, og under processen vælger du at formatere drevet XP lå på, og så er det pist væk.
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
23. marts 2006 - 12:49 #2
med killdisk enten fra killdisk.com eller via ultimate boot cd som også har killdisk, men det burde nu være nok at boote op fra din 2000 skive, og slette partionen, og oprette en ny og så formatere den, og lade installationen fortsætte.
Avatar billede seb97 Nybegynder
23. marts 2006 - 12:52 #3
problemet er at når jeg sætter win 2000 ind så booter den ikke. når jeg åbner cden fra windows (denne computer) siger den at der allerede er en nyere version installeret: kan det være derfor at den ikke vil boote? kan jeg evt. afinstallere win XP med en win 98 cd-rom? det afgørende er at jeg får afinstalleret win XP...:)
Avatar billede fommy Nybegynder
23. marts 2006 - 12:54 #4
Har du sat 1. boot device i BIOS til CD?
Avatar billede seb97 Nybegynder
23. marts 2006 - 12:55 #5
den sidder som nr. 2, nr 1 er diskette - jeg går ud fra at det er nok? (nr 3 er harddisk)
Avatar billede seb97 Nybegynder
23. marts 2006 - 12:57 #6
har prøvet at sætte den nr 1, med d virker ikk
Avatar billede fommy Nybegynder
23. marts 2006 - 12:59 #7
Så er din cd måske ikke bootbar, i det tilfælde kan du lave bootdisketter selv så.
Her er en kort guide til hvordan: http://support.microsoft.com/kb/q197063/
Avatar billede seb97 Nybegynder
23. marts 2006 - 13:09 #8
hm.. hved hvis jeg installerer win 98, og herefter genstarter i dos (fra win  98) og derfra formatterer?
Avatar billede fommy Nybegynder
23. marts 2006 - 13:11 #9
Du bruger 2k cden til at lave nogen disketter som du så booter fra.
De disketter gør det samme som din 2k cd burde have gjort.
Avatar billede seb97 Nybegynder
23. marts 2006 - 13:38 #10
jeg har lavet disketterne, men selvom pc'en er indstillet til at boote fra diskette som nr. 1, cd som nr 2 og harddisk som nr 3, starten den med at læse fra cd'en (den kører rundt kan jeg høre), hvorefter den så går videre og booter fra harddisken...det er som om den overser diskettedrevet - kan det være fordi det er et eksternt drev?
Avatar billede fommy Nybegynder
23. marts 2006 - 13:40 #11
Hvis det er ekstern usb drev skal du, hvis du kan, sætte bios til at boote fra usb eller noget i den retning
Avatar billede seb97 Nybegynder
23. marts 2006 - 13:48 #12
den kan kun boote fra diskette, internal HDD, CD, Modular bay HDD, PCI slot NIC, dockII/PortII NIC. ikke ngt med usb...
Avatar billede fommy Nybegynder
23. marts 2006 - 13:51 #13
Du kan evt forsøge dig med at lave en bootbar 2k cd så.
Her er en guide til det: http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=297