Avatar billede thornbech Nybegynder
03. maj 2001 - 12:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ugyldig systemdisk

Efter at have formatteret HD efter WIN98se får jeg følgende fejlmeddelelse ved opstart:

Ugyldig systemdisk
Disk I/O - fejl
Skift disk, og tryk på en tast.

Hvad skal jeg gøre? ( der er jo ingen disk i maskinen... er det HD den er gal med?)
Avatar billede makse Nybegynder
03. maj 2001 - 12:40 #1
Har du en startdiskette? Ellers kan du hente en på www.bootdisk.com
Du skal starte op på den, og skrive Sys C:
Avatar billede tf-uno Nybegynder
03. maj 2001 - 13:25 #2
det er fordi du har slettet hele din disk...
du skal lave en boot disk.. som du så booter op på, og installer win98 eller hvad du nu vil have af styresystem......
Avatar billede tlaursen Nybegynder
03. maj 2001 - 14:13 #3
Hvis du har fdisk\'et din HD skal du kontrollere at den er sat til at være aktiv. Ellers vil du få den nævnte fejl.

/Thorsten
Avatar billede Techwork Praktikant
03. maj 2001 - 14:58 #4
Brugen bootdisk, til at starte op på, og gå så inde i fdisk og check at der er en primær partition, og at denne er aktiv.

Du kan hente en boot disk her www.bootdisk.com
Avatar billede nopper Praktikant
03. maj 2001 - 18:48 #5
Booter du på det rigtige drev.Den skal i bios sættes til at boote på a drev, hvis du bruger diskette, men booter du direkte fra cd-rom skal der stå c
Avatar billede curiosus Nybegynder
03. maj 2001 - 20:50 #6
Makse har ret....lav en bootdisk...start op fra den og skriv  sys a: c:
Med lidt lidt held er det bare din bootsector der er beskadiget...og så behøver du ikke reinstallere styresystemet....prøv det først!
Avatar billede thornbech Nybegynder
04. maj 2001 - 16:04 #7
Makse... endnu engang har du reddet et af mine pc-problemer... tak
Avatar billede makse Nybegynder
04. maj 2001 - 16:18 #8
Np. Selv tak. :)
Avatar billede westmar Nybegynder
27. juni 2001 - 11:03 #9
Jeg har fått en lignende feil. \"Ugyldig systemdisk, sett inn en annen disk og trykk en tast\".
Problemet oppstod ved at jeg hadde Win98Se installert, men oppgraderte til WinMe. Men WinMe var ekstrem ustabil. Forsøkte så å avinstallere WinMe, men ved oppstart så får jeg meldingen \"Ugyldig systemdisk, sett inn en annen disk og trykk en tast\". Jeg har laget boot diskett i WinMe og Win98Se, men PC\'en bare låser seg. BIOS er kontrollert at den starter først mot diskett, så mot CD og tilslutt HD. PC\'en er en PII, 450 MHz, 128 MB Ram. JEG FÅR IKKE KONTAKT MED DOS. Hva kan jeg gjøre.
Avatar billede thornbech Nybegynder
28. juni 2001 - 12:55 #10
westmar... jeg kan desværre ikke hjælpe dig mere end de beskeder der allerede er til dette spg., men jeg håber, at du kan bruge nogle af svarene ellers ku\' du jo prøve at oprette et nyt spg.... løsningerne plejer da at komme hurtigt fra de mange deltagere