Avatar billede z3st Nybegynder
21. marts 2006 - 09:21 Der er 7 kommentarer

Større lan, proxy ?

hey...

Jeg arbejder aktivt i en forening der 2 gange årligt arrengere et større "nørdeparty". Vi plejer at have omkring de 100 deltagere, og det er sgu også meget hyggeligt.

Vi skal til at holde de 7. i rækken i påsken, og for første gang har vi endelig fået os en Internet sponsor. Tidligere har der intet Internet været hverken til deltagere eller crew. Men dette rejser nogle spørgsmål:

1. Hvordan kan jeg som den store stygge server admin, begrænse vores deltageres internet adgang, til kun alm surf på port 80, og msn adgang på port 1863 ?  Vi ønsker ikke diverse brug af fildeling osv osv osv.

2. Kan det sættes op så crew'et har ubegrændset adgang til nettet?

Den skole jeg går på i øjeblikket er systemet lavet sådan, at proxy'en nægter afgang til visse ord (f.eks "sex") Man skal også logge ind på proxy'en før der er adgang til intertettet, og nogle internet adresser er helt blokeret. (f.eks video.google.com)

Jeg har hørt en fugl synge om at Microsoft ISA server måske er muligheden, passer dette? og hvis ikke, hvad skal man så have gang i?

På forhånd tak
Avatar billede ttopholm Nybegynder
21. marts 2006 - 09:25 #1
Kig på smoothwall med danguardian filter og firewall interface.. så er du kørende...
Avatar billede z3st Nybegynder
21. marts 2006 - 09:36 #2
det kan køre under windows?

og hvad koster det? ;)
Avatar billede z3st Nybegynder
21. marts 2006 - 09:37 #3
ahh... open source ;)  kinky
Avatar billede ttopholm Nybegynder
21. marts 2006 - 09:41 #4
Ja... Det er dist. med det hele og indbygget dhcp, hvis man har lyst til det..
Avatar billede z3st Nybegynder
21. marts 2006 - 10:47 #5
det må jeg lige prøve... ;)

En anden ting... når man begynder på den slags, skal proxy'en så køre på gateway maskinen? eller står den ved siden af den maskine der er gateway? og hvordan kan den så få lov at bestemme hvilke forespørgsler der kommer igennem, og hvilke der ikke gør?
Avatar billede ttopholm Nybegynder
21. marts 2006 - 10:52 #6
Du kører den her som gateway, den har indbygget dhcp og det hele.. du skal have 2 netkort i den, 1 til det interne og 1 til det eksterne..

Og så kører proxy'en transparent, så der er ingen der ligger mærke til at den er der.. og mans skal ikke angive brugernavne eller noget...
Avatar billede z3st Nybegynder
21. marts 2006 - 11:03 #7
top notch ;)

jeg må hjem og prøve ;)