Avatar billede udvikler Nybegynder
20. marts 2006 - 19:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvad kan jeg forvente af MacOS som programmør?

Jeg har altid været glad for windows, men jeg er ved at falde for mac. Jeg kan simpelthen godt lide deres design. Jeg ville dog høre om der er ulemper ved at skifte til macOS for mig, som programmør? Jeg programmere c++, som er min store interesse. Derudover kan jeg godt lide at kode html, css og php. Er der ting som jeg bør vide inden jeg invistere i en mac? Det skal lige siges at jeg ALDRIG har brugt en mac før.

NB! I må forresten også gerne hoste op med andre ulemper hvis i kender nogle. :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. marts 2006 - 19:29 #1
HTML, CSS og PHP er jo det samme på alle platforme, der er det udelukkende browseren der sætter begrænsningerne.

Når det er sagt så søg info i de specialiserede mac forums, Eksperten er godt til mange ting, men så specifikke ting tror jeg at du får bedst hjælp ved: www.mediamac.dk eller www.macnyt.dk.

OSX er jo en UNIX, så du kan kode C på det, uden tvivl.

PS. Min næste maskine er også en MAC.
Avatar billede egonspock Seniormester
20. marts 2006 - 20:07 #3
1) til en Mac mini behøver du hverken ny skærm eller nyt keyboard/mus, hvis du ellers har et sæt, du kan bruge til det. Skærmen er til gengæld super. Køb den store Mac Mini med duo core og brug penge på at maxe rammen ud. Se evt. denne benchmark:
http://www.glorifiedtypist.com/2006/03/macbook_pro_updated_build_timi.html

2) målgruppen er vist lidt blandet. Det er en af de første Intel-maskiner, og jeg synes nok at den er til dem, der vil have en server til hjemmenetværket med tilstrækkelig Uhmpf til at afspille HDTV, men den er også til switchere, som bare gerne vil prøve en Mac, men som helst ikke vil ofre mere bordplads end højst nødvendigt, og det gør man heller ikke med den her :-)

3) der er en gcc 4.0.0 med, så du kan sagtens fortsætte med at bruge C++. Apple bruger selv en afart, der hedder Objective-C, og hvis du får blod på tanden, kan det næppe undværes.
Der kommer alskens developer-goodies med gratis, optimeringsmaskiner, en IDE, der hedder Xcode, men man kan (så vidt jeg ved), blot installere Eclipse, hvis man er mere til den slags. Alle udviklerværktøj ligger i en mappe ved navn Installers i din programmappe, når du kommer så langt.
Apple har selv en hel del gode developer mailinglister på http://lists.apple.com/
Garvede Appleudviklere sværger til at have en editor som BBEdit fra http://barebones.com, men der er mange om buddet efterhånden. Her er en fin lille liste over (rigtig god) freeware af alskens slags:http://www.freemacware.com/have-you-entered-the-contest/ og her er et godt sted at se eksempler på alle mulige udvikler-ting: http://www.macdevcenter.com/
Mor dig godt! ;-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. marts 2006 - 20:31 #4
Det må jeg nok sige :-)

Jeg har kigget en del på dine links, og det ser alt sammen fint ud... MEN !
Jeg har hørt en del kritik om den mus som jeg har linket til ovenfor. Er det rigtigt at der slet ikke er noget der hedder højre klik på mac? - i så fald, hvordan gør man så alle de ting man ellers laver med højre klik?

og til sidst, det lyder som om du ved en hel del om mac, derfor regner jeg også med at du har en? Kunne jeg ikke få dig til at uploade et par screenshots til mig? - både at internettet, men også af andre ting som kan findes på en mac.

PS. ville du anbefale safari browseren eller andre som fx firefox?
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. marts 2006 - 20:59 #5
Glem det jeg skrev ovenover, det jeg helst vil vide er hvordan jeg får en 20" mac skærm (den jeg linkede til i 19:36:41) til at virke på windows? - jeg mener, der burde vel ikke være problemer, vel?
Avatar billede egonspock Seniormester
20. marts 2006 - 23:15 #6
Højreklik virker som højreklik gør på mus med højrekliksfunktion. Hvis det er en Mighty Mouse, du har linket til(linket er gået kold), så har den højreklik indbygget, men du kan blot sætte din Microsoft mus til eller hvad du nu har. Det virker lige så godt. På min Powerbook her, bruger jeg faktisk blot tast-kombinationen ctrl+klik (der er kun en knap) og det virker fint, men skal jeg skrive mere, sætter jeg mit trådløse Microsoft-tastatur og mus til, og så har jeg alle dens finesser med :-) (det er bare så grimt at jeg gemmer det under mit bord, hehe).

Jeg bruger selv primært Safari, men har også Firefox, Internet Explorer 5.2, iCab, Opera og Omniweb liggende, og så brugere jeg Virtual PC til at checke sider på Windows med. Safari er okay til det meste og slår man debug-menuen til, kan man snyde sig langt omkring. (Gud hvor jeg hader elendige javascript-browsersniffere, der gør mere skade end gavn...). Safari er nok den mest Mac-agtige browser, mens Omniweb sandelig også er et download værd! Firefox er grim, men har samme featureset som på windows og er derfor ganske brugbar i snævre vendinger.
Til nyheder bruger jeg Vienna http://sourceforge.net/projects/vienna-rss , men der er så mange muligheder på Mac-fronten at man bliver helt ør :-) Det siges at NetNewsWire er kongen, og det skal jeg ikke modsige. http://arstechnica.com/reviews/apps/newsreaders-mac.ars/4

Safari screenshots kan du finde her: http://www.danvine.com/icapture/ selvom der lige nu er 20 minutters ventetid :-) Var det det du mente?

20"-skærmen kræver en DVI-udgang, men ellers er der vist ingen problemer. Jeg forsøger at holde mit hjem Windows-frit, så jeg kan ikke lige teste det for dig. (Der findes sikkert mellemstik til VGA, der kan ødelægge signalet ;-) ) En god ide er helt sikkert at enten ringe til Applestore eller spørge i den butik, du har tænkt dig at købe det i.
Avatar billede udvikler Nybegynder
21. marts 2006 - 13:09 #7
Tusinde tak, det er rigtig gode svar du kommer med :-)

Jeg har lige en sidste ting at spørge om, jeg har besluttet mig for at købe en helt anden skærm, men jeg kan desværre ikke finde den på apple's hjemmeside - underligt nok. Du kan finde skærmen her: http://www.evanagee.com/items_of_interest/apple_cinema_display/P1010007.jpg
jeg fandt den via google, og den ser virkelig fed ud. Kan jeg få den til at virke med windows? - og hvad hedder skærmen - hvad er prisen - kan jeg få et link?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. marts 2006 - 13:39 #8
Den model er udgået, den er nok 4-5 år gammel...
Avatar billede udvikler Nybegynder
21. marts 2006 - 14:03 #9
kan den ikke fås længere?
Avatar billede egonspock Seniormester
21. marts 2006 - 20:44 #10
Det ser ud som et 23" Cinema Display eller Cinema Display HD. De blev udfaset i hhv. 2003 og 2004, iflg MacTracker, Mit gæt er at de kræver det gamle ADC-stik, hvis man ellers kan opdrive dem brugt og jeg ved heller ikke om der er et mellemstik, der vil kunne bruges til DVI, og det er nok sandsynligt. Men smuk er den da :-)
Jeg faldt i øvrigt lige over et interessant udviklerlink: http://www.cocoalab.com/developer.htm
Avatar billede udvikler Nybegynder
21. marts 2006 - 22:02 #11
Jo tak, det link kender jeg godt - har selv læst lidt på siden. :-)

Så det vil sige at det sagtens kan bruges på windows computere uden nogle problemer?
Kan du komme med et link til et sted hvor de stadig kan købes? - hvis de vel og mærke kan købes?
Avatar billede egonspock Seniormester
21. marts 2006 - 22:33 #12
Det er jo ved at være en raritet, og om de sagtens kan bruges på windowscomputere vil jeg ikke garantere, da det jo mest afhænger af grafikkortet og dets porte. Men forsøg her:
http://www.mediamac.dk/index.php/market
eller her:
http://www.macnyt.dk/marked/
men det vidste du nok også. jeg har ikke set dem i fri handel i et par år og james_t_dk har ret i at modellen kom frem i 1999. Også selvom de ser ud som taget ud af en sej science fiction-film fra 2049 ;-)